رییس شورای عالی استان ها:  دست اندازی به شوراها ناشی از کارآمدی آنهاست

رییس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه دست اندازی از طریق تغییر قوانین همواره در سال‌های گذشته به دنبال شوراها بوده است گفت: این خطر و دست اندازی به شوراها ناشی از کارآمدی آنهاست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، مهدی چمران در چهارمین نشست مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استان‌ها گفت: شوراها در نظام اسلامی جای خود را باز کرده اند. بی تردید حق گرفتنی است و اگر شوراییان کشور حق شورایی برای خود قائل هستند باید با ایستادگی و مبارزه این حق را بگیرند.

او افزود: در سال 78 که شورا برای نخستین بار تشکیل شد کسی تصوری از نحوه کار و عملکرد شورا نداشت، در دوره‌های بعدی شوراها به شدت کار کردند به طوری که قبل از تشکیل دور دوم به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم ایشان نصیحت‌هایی داشتند و تاکیداتی درباره تشکیل شوراها داشتند. پس از هشت ماه بار دیگر خدمت ایشان رسیدیم که فرمودند رایحه خوش خدمت در شهر استشمام می شود که حاکی از فعالیت شوراها بود.

او ادامه داد: شوراها شب و روز کار کردند و امروز به جایی رسیدیم که بخش عمده‌ای از درآمد شهرها به دست شوراها قرار گرفته است. نزدیکی رقم بودجه برخی شهرها با بودجه کل کشور باعث شده برخی به بودجه شهرها چشم بدوزند درحالی که به عنوان مثال 20 هزار میلیارد تومان برای شهرداری تهران پولی نیست چرا که بر اساس اعلام شهردار تهران 15 هزار میلیارد بدهی دارد.

رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به عدم تحویل اتوبوس به شهرها گفت: سالهاست که به هیچ یک از شهرهای کشور اتوبوسی تحویل داده نشده است؛ اما برخی در کشور به چندرغاز شهرداری‌ها چشم دوخته اند بر همین اساس هرگاه بخش بهداشت دچار کمبود بودجه می شود یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده که متعلق به مدیریت شهری است کم می کنند. آموزش و پرورش نیز به دنبال گرفتن سهمی از مالیات بر ارزش افزوده است.

او افزود: 10 درصد از فروش بنزین سهم مدیریت شهری بود که نرخ بنزین افزایش پیدا کرد؛ اما سهم مدیریت شهری افزایش نداشت. به طور کلی 3.5 درصد مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شوراهاست که می خواهند این هم به خزانه برود و بعد شوراها از خزانه دریافت کنند در حالی که گرفتن پول از خزانه پروسه طولانی دارد.

او ادامه داد: مدیریت شهری در شهرها و روستاها با همین پول‌های اندک کارهای عظیمی انجام داده‌اند، در حقیقت بدون پول دولتی کارهای ارزشمندی را در بخش‌های مختلف از جمله بخش عمرانی انجام داده‌اند.

او با اشاره به تغییرات سال‌های گذشته در قانون شوراها گفت: متاسفانه از همه جا تلاش می کنند از شوراها بکنند و تصور می شود که شوراها منبع درآمدی هستند که باید از قدرتش کاست و از درآمد آن استفاده کرد. این اقدامات نشان داده است می توانیم خوب کار کنیم اما قطعا نیاز داریم به صورت منسجم حرکت کنیم.

چمران با تاکید بر لزوم اجرای مدیریت یکپارچه شهری افزود: مدیریت کلان کشور از جمله ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک برعهده دولت است؛ اما باید مدیریت خدمات شهری و نظافت شهرها بر عهده مدیریت محلی باشد. رییس جمهوری در روز شوراها گفتند قانون مدیریت یکپارچه شهری و درآمدهای پایدار به مجلس ارسال می شود و امیدواریم این اتفاق بیافتد اما با روندی که مشاهده می کنم چشم من آب نمی خورد.

او ادامه داد: البته امیدواریم مدیریت یکپارچه شهری و انتقال وظایف به مدیریت شهری به صورت کامل و با پیش بینی همه جوانب از جمله بودجه های لازم انجام شود.

رییس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود مجمع ادوار شورای عالی استان‌ها را اتاق فکر این شورا خواند و بر لزوم بهره گیری از نظرات نمایندگان ادوار گذشته برای تصویب طرح‌ها و لوایح در این شورا تاکید کرد.

چمران از دو منظر به موضوع افول شوراها پرداخت و گفت: این افول از یک وجه کارآیی شوراهاست و از منظر دیگر قانون و اختیارات شوراهاست. شوراها به لحاظ عملکرد قاو ظاهر شده اند؛ البته اشتباهاتی هم بوده هرچند که در مورد آنها بزرگنمایی می شود همانند اینکه اگر شورایی دستگیر شود همه اطلاعات فرد در اخبار درج می شود اما اگر وزیر دستگیر شود اسم او به صورت مخفف اعلام می شود.

او افزود: در سال های گذشته مرتبا قانون بر ضد شوراها جلو رفته است البته در مجلس نهم کمیسیون شوراها به شدت با ما همکاری کردند و چیزی بر ضد شوراها تصویب نشد.

او گفت: باید از رشد شهرهای کشور جلوگیری کنیم و شهرها و روستاهای کوچک را بزرگ کنیم، جای تأسف دارد که شاهد واردات محصولات کشاورزی هستیم. گیلاس کیلویی 110 هزار تومان مایه ننگ جامعه است.

رییس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر فعال کردن بخش کشاورزی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله آبیاری گفت: باید نهضت احیا کشاورزی آغاز شود و چه بهتر که از شورا آغاز شود؛ جای تاسف دارد که اعلام شود در هند برنج گران شده چرا که تجار ایرانی برای خرید برنج هندی صف کشیده‌اند در حالی که می توانیم در شمال کشور به راحتی نیاز خود را تأمین کنیم.

او بر تعامل نمایندگان شوراها با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر استان تاکید کرد و افزود: باید نمایندگان شورای عالی استان‌ها در هر استان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشست های مشترکی داشته باشند؛ چرا که دیدگاه خوبی نسبت به شوراها وجود ندارد و باید این نگاه تغییر کند.

20103

کد خبر: 649270

وب گردی

وب گردی