بت شکن : نرخ کارمزد بانک ۲.۳ درصد است/آمادگی بانک مسکن در همکاری با انبوه سازان

مدیرعامل بانک مسکن درباره طرح فروش قسطی مسکن گفت: بانک مسکن آمادگی کامل برای همکاری دارد، نرخ کارمزد بانک ۲.۳ درصد است و نگرانی‌های انبوه‌سازان نیز برطرف شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد هاشم بت شکن درباره این‌که با توجه به حرکت بازار مسکن به سمت رونق، احتمال بروز پدیده رونق تورمی در این بازار وجود ندارد، اظهارداشت: دوره‌های قبل با دوره کنونی یک تفاوت کلیدی دارد.

وی افزود: دوره‌هایی که رشد ساخت و ساز و فروش مسکن همراه با افزایش قیمت بود به دلیل همزمانی رشد پایه پولی در آن سال‌ها بوده است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: به عنوان مثال در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ یک حباب قیمتی در بخش مسکن به وجود آمد که یکی از دلایل اصلی آن اضافه برداشت‌ بانک‌ها از منابع بانک مرکزی و رشد پایه پولی بود، اما در شرایط فعلی پایه پولی وارد بخش مسکن نشده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بانک مسکن از بانک مرکزی اضافه برداشتی ندارد و حتی بانک در حال جذب سپرده از مردم است، بنابراین پول در قالب سپرده جذب و به صورت تسهیلات پرداخت می‌شود؛ اما مسکن مهر اینگونه نبود.

بت‌شکن با بیان اینکه هم به پول پرقدرت بانک مرکزی دست نمی‌زنیم و هم تسهیلات را به صورت تدریجی پرداخت می‌کنیم، گفت: با این سه دلیلی که عرض کردم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که حباب قیمت مسکن نخواهیم داشت.

وی به‌کارگیری سیاست‌هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر معاملات مکرر مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی برای مدیریت بازار مسکن را نیز کمک کننده خواند.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: اگر جریان مستمری برای افزایش ظرفیت ساخت مسکن ایجاد کنیم و از طرف دیگر توان مالی برای خرید افزایش یابد و همچنین تقاضای سرمایه‌گذاری برای مسکن محو شود، دیگر نگرانی برای افزایش شدید قیمت مسکن نخواهیم داشت.

وی در خصوص نتیجه طرح فروش اقساطی مسکن انبوه‌سازان، بیان کرد: ما منتظر مراجعه انبوه‌سازان هستیم.

بت شکن گفت: بانک مسکن آمادگی کامل برای همکاری دارد و نرخ کارمزد هم ۲.۳ درصد است و آن چیزی که انبوه‌سازان برای آن نگرانی داشتند مرتفع شده است.

وی تاکید کرد: ما برای برگزاری جلسه با انبوه‌سازان اعلام آمادگی می‌کنیم.

401/601

کد خبر: 649364

وب گردی

وب گردی