انتخاب هیئت رئیسه مجلس و نقش مستقلین

ترکیب هیئت رییسه مجلس حکایت از تفاوت و تغییر در مجلس دهم نسبت به مجلس پیش از خود را دارد که نوید مجلسی اعتدالی به دور از بداخلاقی های سیاسی ،همسویی بیشتر با دولت را می دهد.

ایسکانیوز-سارا ابراهیمی: هیئت رئیسه دائم مجلس دهم با حضور 7 نفر از اعضاء مورد حمایت لیست امید و 5 نفر از نامزد های اختصاصی فراکسیون امید تشکیل شد که نسبت به مجلس نهم تغییری در ترکیب هیئت رییسه را که متشکل از نیروهای معتدل است را به همراه داشت؛ با جایگزینی محمدعلی وکیلی و علی‌اصغر یوسف‌نژاد به جای موسوی لارگانی و حسین‌زاده ترکیب هیأت رئیسه با سه تغییر نسبت به هیأت رئیسه موقت، دائمی شد.

حضور پزشکیان و مطهری به عنوان نواب رییس چشم گیر بود و دوتن از نمایندگانی که با شجاعت مطالبه گری داشتند در این ترکیب جای گرفتند که بسیار حائز اهمیت است.

روز گذشته رایزنی هایی در جهت تعیین هیات رییسه مجلس در صحن علنی مجلس صور گرفت که ایلنا در این رابطه نوشت: در حالی که علی سبحانی فر، عبدالکریم حسین‌زاده و علی اصغر یوسف‌نژاد از نامزدهای فراکسیون امید برای حضور در هیات رئیسه دائمی مجلس به رایزنی می پرداختند از آن ‌سو لابی و رایزنی احمد امیرآبادی، بهروز نعمتی،‌ غلامرضا کاتب و حجت‌الاسلام موسوی لارگانی انجام می‌شد.

برخی از اعضای دو فراکسیون که برای تصدی پست‌های هیات رئیسه نامزد نشدند نیز برای بالا بردن رأی نامزدهای فراکسیون متبوعشان به رایزنی در صحن با نمایندگان می‌پرداختند که در این میان حمیدرضا فولادگر،‌ احمد سالک، محسن کوهکن و حمیدرضا حاجی‌بابایی برای فراکسیون ولایت و غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش و فرید موسوی نیز برای فراکسیون امید لابی می‌کردند.

به این ترتیب علی لاریجانی با 237 رای موافق به عنوان رئیس دائم اجلاسیه اول مجلس شورای اسلامی در دوره دهم انتخاب شد. همچنین مسعود پزشکیان با کسب 158 رأی موافق و علی مطهری با کسب 133 رأی موافق از مجموع 273 رأی به عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدن و بر این اساس محمد آشوری تازیانی با 165رأی،بهروز نعمتی با 154 رأی و محمد قسیم عثمانی با 138رأی از مجموع 278 رای ماخوذه، توانستند اکثریت آرا را برای جایگاه ناظران به دست آورند وعلاوه بر این غلامرضا کاتب با 146 رای، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با 146 رای، اکبر رنجبرزاده با 140 رای، علی‌اصغر یوسف‌نژاد با 135 رای، احمد امیرآبادی فراهانی با 125 رای و محمد علی وکیلی با 124 رای و ازمجموع 275 رای ماخوذه توانستند با اکثریت آرا به عنوان دبیران هیات رییسه مجلس انتخاب شوند.

با توجه به اینکه انتظار می رفت که اصلاح طلبان پیرامون رییس مجلس نیز موفقیتی داشته باشند اما این موضوع میسر نشد و حتی در انتخاب رییس مجلس هم شاهد ان بودیم که محمد رضا عارف مورد رای 103 نفر از نمایندگان قرار گرفت و کسانی که با لیست امید به مجلس راه یافتند به علی لاریجانی رای دادند. حتی اصولگرایان منتقد لاریجانی نیز با او همراهی کردند تا عارف بر مسند ریاست مجلس ننشیند و بیژن نوباوه نیز در درخصوص اینکه تا پیش از این انتقادات بسیاری از سوی اصولگرایان به سمت لاریجانی در مورد برجام روانه شد، به نامه نیوز، گفت: شرایط اینگونه بود که اکنون وی رئیس شود و از او حمایت کنند. بالاخره انتخاب بد و بدتر بود و نه خوب وبد.

در این زمینه حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا ؛ ترس از اکثریت اصلاح طلبان بر مجلس را تنها عامل حفظ پیوند سست میان طیف های مختلف فراکسیون ولایت می‌داندو میگوید: موضوعی که ثابت می‌کند که فراکسیون ولایت پیش از آنکه یک اصالت وجودی داشته باشد، تنها در واکنش به یک جریان اصلی شکل گرفته است. به بیان دیگر، هراس از این تهدید مشترک (اکثریت اصلاح طلبان) ریشه فراکسیون ولایت است و نه کارآمدی در مجلس؛ و این موضوع مصداق سیاسی بازی و فراموش کردن وظیفه اصلی در مجلس است.

البته نقش افراد مستقل را نباید در این زمینه فراموش کرد که به صورت شناور در تصمیم گیریهای مجلس تاثیر میگذارند و بدون در نظر گرفتن چارچوب های فراکسیونی هر گاه که لازم بدانند تغییر مسیر میدهند که این مسئله تا حدود زیادی ارای اصلاح طلبان را برای ریاست مجلس تحت تاثیر قرار داد و باید منتظر بود و دید که در آینده چگونه عمل خواهند کرد.

ناصر ایمانی فعال اصولگرا بیان میکند: چهره هایی که تحت عنوان یک حزب به مجلس راه یافتند نیز، ممکن است فراکسیون خود را تغییر دهند. با این تفاسیر، این موضوع در مورد مستقل ها نیز محتمل تر است، چرا که اساسا تحت عنوان هیچ حزبی نیستند و به راحتی می توانند تغییر جهت و فراکسیون دهند.

همچنین محمدرضا بادامچی منتخب مردم تهران در مجلس دهم در گفت‌وگو با تسنیم گفت: لاریجانی رأی خوبی آورد و توانست افراد مستقل را جذب کند. اصول‌گرایان مجلس این تعداد نبودند اما با جذب مستقلین توانستند رأی بیاورند.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار درباره اظهارات عده‌ای که رفتار برخی اصلاح‌طلبان فراکسیون امید را که به لاریجانی رأی دادند را با اقدام «الهه راستگو» مقایسه می‌کنند، متذکر شد: این مسائل بحثهای رسانه‌ای است. افرادی که در فراکسیون امید بودند همگی به نامزد این فراکسیون رأی دادند. در مجلس مستقلینی حضور داشتند که لیست امید نتوانست آنها را جذب کند اما تعدادی که از ابتدا با فراکسیون بودند به آقای عارف رأی دادند.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مجلس دهم معتقد است :هئیت رئیسه مجلس دهم نیاز به مراقبت بیشتری دارد ، اصل بی طرفی و بیان گرایش‌ها باید رعایت شود و در این بین هم رئیس و هم اعضای هئیت رئیسه باید مراقب باشند. هئیت رئیسه انتخابی یک ترکیب مختلف و متفاوتی است و باید دانست که انتخاب مطهری و پزشکیان بیانگر تسلط لیست امید بر مجلس دهم نیست.

او یادآورد شد: هر دو نواب رئیس از جغرافیای امید انتخاب شده و به نوعی به آنان عنایت شده است. البته همین نظر نسبت به سایر اعضای فراکسیون‌ها وجود دارد و فرقی به جریان‌ آنها ندارد. به شرط اینکه گرایش‌ها به عنوان شرط کافی عمل کنند.

بنابراین اصلاح طلبان و معتدلان مجلس دهم که با یک پیوند ائتلافی وارد مجلس شدند باید در جذب مستقلین پویاتر عمل کنند تا همراهی آنان را در مسیرهای پیش رو داشته باشند و این نکته ای است که البته از پیش برای لیست امید قابل پیش بینی بود .

203/201

کد خبر: 649476

وب گردی

وب گردی