مرگ تدریجی، مرگ ناگهانی یا عارضه‌ای برای تمام عمر ارمغان مکمل های ورزشی /جولان مکمل‌های مرگ بر پیکر ورزشکاران

فرآورده‌هایی که شاید با آرزوی داشتن استایلی بهتر و با صرف پول‌های زیاد خریداری و مصرف می‌شوند، ممکن است به مرگی تدریجی، ناگهانی یا عارضه‌ای برای تمام عمر بینجامند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا این روزها مصرف مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها آنقدر عادی شده که کافی است تا به یک باشگاه بدن‌سازی مراجعه کنی و از لاغری یا چاقی خود گلایه‌مند باشی، اینجاست که در یک چشم بر هم زدن با خیل پیشنهادات و وعده‌های خوش اندامی و تغییر فرم و استایل در ظرف چند ماه یا حتی چند هفته مواجه می‌شوی؛ وعده‌هایی که گاهی جوانی را به قربانگاه می‌برد یا برای همیشه بخشی از سلامتی‌اش را با عارضه مواجه می‌کند؛ چرا که عمده محصولاتی که در باشگاه‌های ورزشی عرضه می‌شوند، از مبادی غیرمجاز و به صورت قاچاق تهیه شده و بر "سلامت‌شان" هم مهر تاییدی نیست.

این در حالیست که چندی پیش سازمان غذا و دارو با هدف کنترل قاچاق مکمل‌ها و جلوگیری از عرضه آنها در باشگاه‌های ورزشی که آن را غیرقانونی می‌خواند، از برگزاری جلساتی با وزارت ورزش برای انجام اقدامات نظارتی بیشتر در باشگاه‌های ورزشی خبر داد و مسوولین این سازمان اعلام کردند که به شدت با عرضه مکمل‌ها بویژه مکمل‌های غیرمجاز برخورد کرده و اصلا در زمینه مکمل‌های ورزشی که در باشگاه‌ها عرضه می‌شوند، شوخی ندارند؛ چرا که از این طریق از بهترین جوانان ما سوء‌استفاده می‌شود.

بر این اساس دکتر امیرحسین جمشیدی درباره چگونگی قاچاق در حوزه مکمل‌ها و بویژه مکمل‌های ورزشی که علاوه بر داروخانه از طریق مجاری غیرقانونی مانند باشگاه‌های ورزشی توزیع می‌شوند، گفت: در زمینه فرآورده‌های مکمل سعی سازمان غذا و دارو بر این بوده است که برندهای قابل قبولی را که درخواست هم برای آنها وجود داشته، عرضه کند.

او با بیان اینکه ما تلاش کردیم تا مراحل ثبت و عرضه مکمل‌های مورد نیاز کشور، به سلامت طی شود و این فرآورده‌ها در بازار موجود باشند، ادامه داد: البته در برخی موارد شاهدیم که برخی مکمل‌ها به صورت قاچاق در کشور عرضه می‌شوند. حال از طرفی نیاز و تقاضا نیز برای مصرف آنها وجود دارد.

جمشیدی با اشاره به اقدامات سازمان غذا و دارو در زمینه واردات مکمل‌ها، گفت: در حال حاضر برای ورود هر فرآورده سقف تعیین کرده‌ایم؛ یعنی اعلام کرده‌ایم که واردکنندگان مکمل‌ها می‌توانند فرآورده‌هایی که مراحل ثبت را درست طی کرده‌اند، تا سقف تعیین شده واردات داشته باشند. در این صورت هم از ورود غیرمجاز فرآورده‌ها جلوگیری می‌شود و هم فرآورده مورد نیاز در کشور وجود دارد. همچنین با این اقدام از تولیدکننده نیز حمایت می‌کنیم.

اقدام ویژه سازمان غذا و دارو برای کنترل قاچاق در مکمل‌ها

جمشیدی به برنامه برچسب‌گذاری محصولات سلامت‌محور از سوی سازمان غذا و دارو اشاره و اظهار کرد: در این زمینه قاعدتا ما باید به سمتی رویم که بتوانیم نیازهای کشور در حوزه مکمل‌ها را از طریق قانونی و مجاز تامین کنیم. از طرفی در حال حاضر سازمان غذا و دارو برنامه "برچسب اصالت" را پیش می‌برد که این برنامه در زمینه مکمل و دارو بسیار کارا بوده و کارایی خود را ثابت کرده است.

فرهنگسازی؛ گامی موثر در جلوگیری از قاچاق مکمل‌ها

او با تاکید بر نقش مردم در عدم استفاده از فرآورده‌ها و مکمل‌های قاچاق، گفت: نکته مهم دیگر این است که مساله قاچاق مکمل‌ها نیازمند فرهنگسازی در جامعه است؛ یعنی مردم و مصرف‌کنندگان این فرآورده‌ها باید مکمل‌هایی را مصرف کنند که برچسب اصالت سازمان غذا و دارو را دارا باشند.

مکمل‌های فاقد برچسب اصالت را نخرید

به گفته مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، کار برچسب‌گذاری در مکمل‌ها اکنون اجرایی شده و این اقدام برای مکمل‌های وارداتی عمومی شده است و همچنان پیش می‌رود. از طرفی مردم هم نباید از مکمل‌هایی که فاقد برچسب اصالت هستند، استفاده کنند.

جمشیدی با بیان اینکه مکمل‌های ورزشی میزان قاچاق بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: در عین حال باید توجه کرد که مکمل‌ها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند؛ بطوریکه در برخی قسمت‌های این حوزه مانند مکمل‌های ورزشی، بیشترین میزان قاچاق را شاهدیم. علت بالا بودن میزان قاچاق در مکمل‌های ورزشی این است که این فرآورده‌ها از طرق مختلفی عرضه می‌شوند و عرضه آنها در مجاری خارج از داروخانه نیز دیده می‌شود. بنابراین میزان قاچاق در آنها زیاد و از نظر ما غیرقانونی است.

حال باید دید که آیا این اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو می‌تواند از جولان باشگاه‌های ورزشی در جولانگاه عرضه مکمل‌های قاچاق بکاهد یا این عرصه همچنان پر شتاب به عرضه مکمل‌های تقلبی و گذاشتن سودهای کلان به جیب خود ادامه می‌دهد.

105105

کد خبر: 649482

وب گردی

وب گردی