به گزارش ایسکانیوز از مشهد مهدی نجف‌زاده در مجموعه نشست‌های کارکرد اجتماعی هنر با موضوع جامعه‌شناسی داستان‌نویسی اظهار کرد: در اروپا اتفاقات سیاسی روی ادب و هنر تأثیر به سزایی می‌گذارد، درحالی‌که در ایران این‌گونه نیست.

وی با اشاره به مدت کوتاه داستان‌نویسی در کشور افزود: اولین داستان‌های ایرانی از اوایل سال 1300 و مصادف با ظهور ظلم‌های رضاشاه در ایران بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه ادبیات فلسفی‌ترین زبان دنیا است، ادامه داد: از آغاز هویت ایرانی تا پایان قرن هشتم، شعر زبان بیان ایرانی بوده است اما پس‌ازاین دوران ادبیات ایرانی رو به افول گذاشت.

نجف‌زاده با اشاره به غرب‌گرایی مردم ایران در دوره قاجار گفت: در دوران قاجار پس از شناخت غرب، تمام تولیدات ادبی ما غربی شده و تاکنون نیز حتی یک واژه زیبا در ادبیات فارسی تولید نشده است.

وی بابیان اینکه تمام اتفاقاتی که در غرب می‌گذرد بر هنر، ادبیات، سینما، شعر نو، رمان و داستان کوتاه کشور ما به‌شدت تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: این در حالی است که شاعرانی مانند حافظ و سعدی خود مولد ادب و ادبیات بودند.

عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه پس از دوران طلایی ادبیات کشور، ادبیات فارسی بازتابی از تاریخ غرب بود، تصریح کرد: ادبیات کشور ایران متأثر از آنچه که در داخل کشور اتفاق افتاده نیست و واژه‌های زیبای ادبی نیز دستکاری‌شده‌اند و دیگر تولیدکننده ادبی نیستیم، بلکه متأثر از فرهنگ غربی هستیم.

نجف‌زاده بابیان اینکه در یک‌صد سال گذشته شاهکار جدیدی در ادبیات فارسی خلق نشده است، اضافه کرد: واقعیت این است که در یک‌صد سال گذشته در حوزه هنر و ادبیات چیزی برای عرضه نداشته‌ایم و برای همین است که هیچ‌یک از آثار ادبی و اشعار ما در این دوران جهانی نشده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه هم‌زمان با جهانی‌شدن ادبیات بسیاری از کشورها، ادبیات فارسی عقب افتاد، گفت: در حال حاضر نتوانسته‌ایم هویت خود را که توسط شاعران بزرگی چون حافظ، سعدی، مولوی، خیام و فردوسی جهانی شده بود را حفظ کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بابیان اینکه جامعه‌شناسی هنر در ایران متأثر از جامعه ایرانی نیست، افزود: برای مثال رمان بینوایان نشان‌دهنده وضعیت کشور فرانسه در دوران انقلاب این کشور است، درحالی‌که رمان‌های ایرانی اتفاقات سیاسی و اجتماعی جامعه را بازتاب نمی‌دهند بلکه حال درونی هر نویسنده را نشان می‌دهند.

نجف‌زاده بابیان اینکه ادبیات ما اسیر روزمرگی و مشروطه‌خواهی شده است، گفت: تمام اشعار و داستان‌هایی که بعد از مشروطه تولیدشده تکراری است و به‌نوعی این آثار قبل از این دوران تولیدشده بود.

وی با تأکید بر اینکه این روزمرگی‌ها باعث کاهش استقبال مردم از محصولات فرهنگی شده است، ادامه داد: طبق آمار موجود 98 درصد مردم ایران به سینما نمی‌روند و تنها با پخش برخی فیلم‌های خاص حاضر به تماشای فیلم در سینما می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: این در حالی است که این وضعیت در مورد موزه‌های کشور نیز وجود دارد و حدود 99 درصد از مردم کشور از موزه‌های کشور بازدید نمی‌کنند.

وی بابیان اینکه رمان باید درجایی شکل بگیرد که مردم حضورداشته باشند، تصریح کرد: وقتی حوزه عمومی فرهنگ برای مردم جذابیتی ندارد، باعث گسترش رمان‌های ذهنی می‌شود

کد خبر: 649812

وب گردی

وب گردی