پرستار، نظافتچی نیست!/کمبود  پرستار همچنان قربانی می‌گیرد/۲۰سال است فریاد می‌زنیم پرستار کم داریم

روز گذشته گزارشی با عنوان مرگ بیمار به علت سقوط از تخت منتشر و این موضوع با کمبود پرستاردر بیمارستان ها ارتباط داده شد. هر چند این خبر ساعتی پس از انتشار تکذیب شد،اما انتقادات از کمبود پرستار در بیمارستان‌های کشور ادامه یافت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان این تکذیب ها تا جایی ادامه یافت که یک مقام مسئول در نظام پرستاری از عدم حضور پزشکان در بیمارستان‌ها انتقاد کرد و گفت که مسئولیت نیروهای دیگر بر دوش پرستاران افتاده است.گرچه کادر پزشکی بیمارستان‌ها و به‌ویژه پرستاران اجرای طرح تحول سلامت را مامنی برای امنیت شغلی‌شان می دانند، اما باید دانست که تاکنون اجرای این طرح گرهی از مشکلات این قشر باز نکرده است. در این‌باره می‌توان به‌طور خاص به مشکل کمبود پرستار اشاره کرد؛ مشکلی که وزیر بهداشت نیز آن را قبول دارد و می گوید: در حال حاضر
۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور فعال است که باید به‌ازای هر تخت، ۵/۱ تا ۲ پرستار در بخش عادی بیمارستان وجود داشته باشد، اما بر اساس آمارهای موجود، درحال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی تنها۷/۰نیروی پرستاری وجود دارد.

انتشار و تکذیب یک خبر

در پی انتشار خبری مبنی بر فوت بیماری به دلیل سقوط از تخت در کرمانشاه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این استان ضمن رد این خبر گفت: نتیجه بررسی‌های اساتید و پزشکی قانونی این بوده که بیمار دچار ایست قلبی شده و متاسفانه از دست رفته است.

به گزارش ایسنا، محمدی ادامه داد: بیمار یک خانم حدود ۵۰ ساله و با سابقه بیماری قلبی، نارسایی کلیه و نیازمند دیالیز، با سابقه دیابت و بسیار چاق بود‌ه‌اند. براین اساس این بیمار کاندید عمل پیوند شده و مشاوره‌های لازم برای او انجام می‌شود. البته در مشاوره‌ای هم که قبل از عمل برای بیمار انجام شده بود، ریسک عمل را برایش متوسط به بالا اعلام کرده بودند که بیمار و همراهان‌شان این موضوع را می‌پذیرند.

او ادامه داد: بر این اساس بیمار تحت عمل جراحی پیوند قرار گرفته و بعد از آن وارد بخش پیوند می‌شود؛ بخشی که شرایط ایزوله دارد و بیمار مانیتور می‌شود. همچنین به دلیل بحث عفونت‌ها و شرایطی که باید برای بیماران پیوندی رعایت شود، اجازه ورود همراه به این بخش داده نمی‌شود.

محمدی با بیان اینکه بیمار در بخش پیوند، بی‌قرار بوده و اصرار داشته که خودش از تخت پایین آمده و کارهای شخصی‌اش را انجام دهد، گفت: البته پرستار اجازه این کار را به بیمار نداده است. اما زمانی که پرستار برای ثبت پرونده بیرون رفته بود، بیمار از تخت پایین آمده و همان لحظه ایست قلبی می‌کند که البته بلافاصله عملیات احیا برای بیمار انجام می‌شود و بیمار از نظر قلبی حیات خود را باز می‌یابد، اما با کاهش سطح هوشیاری مواجه بوده است.

او با بیان اینکه بعد از این اقدامات بیمار به آی‌سی‌یو منتقل می‌شود گفت: همان روز برای بیمار سی‌تی‌اسکن انجام می شود که در آن کوچک‌ترین آثار و شواهدی مبنی بر خونریزی مغزی یا ضربه به مغز دیده نمی‌شود و متخصص رادیولوژی و نورولوژی بیمار را معاینه و این موضوع را تایید می‌کنند. او افزود: از آنجایی که بیماری فرد یک سیر پیش‌رونده داشته، متاسفانه روز بعد بیمار فوت می‌کند.

سیستم مراقبت در کشور منهدم شده‌است

سقوط بیمار کرمانشاهی بهانه ای شد تا دیگر بار داستان کمبود پرستار برای کادر پزشکی کشور تداعی شود.رئیس هیات مدیره نظام پرستاری قم با بیان اینکه پرستاران دریافتی خیلی کمی دارند و در عین حال فضای بی‌عدالتی در بیمارستان‌ها حاکم است، گفت: همچنین تفاوت فاحشی بین دریافتی پرستاران و کارانه پزشکان وجود دارد.

به گزارش ایلنا، علی قربانی با اشاره به بالا بودن حجم کاری پرسنل پرستاری گفت: پرستاران معمولا پاسخگوی مشکلاتی هستند که ربطی به آنها ندارد، به طوری که حتی برای خراب بودن تجهیزات پزشکی،‌ زیاد بودن ارباب رجوع،‌ کمبود تخت و حاضر نبودن پزشکان یا عدم مهارت آنها نیز باید پرستاران پاسخگو باشند،‌ چراکه نزدیک‌ترین فرد به بیمار هستند. او با اشاره به اینکه نبود پزشکان در بیمارستان مشکلات پرستاران را دو چندان کرده است، افزود: متاسفانه برخی پزشکان در اوقاتی که باید مقیم باشند،‌ حضور ندارند و معمولا ساعات آخر شب دسترسی به پزشکان دشوارتر است. پزشکان آنکال طبق قرار داد باید نیم ساعت بعد از تماس حضور داشته باشند که معمولا اغلب به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و در نتیجه تنش و عوارض این مساله به پرستاران منتقل می‌شود. او با بیان اینکه ساختار سیستم مراقبت در کشور منهدم شده است، تصریح کرد: در گذشته برای مراقبت از بیمار یک فرایند وجود داشت و افراد مختلفی اعم از پرستار، بهیار، بیماربر، نظافتچی در بیمارستان نقش خود را اعمال می‌کردند، اما هم اکنون این سیستم بهم ریخته است و از افرادی که در گذشته خدمات می‌دادند، فقط یک پرستار و یک کارگر شرکتی باقی مانده است.

کمبود پرستار همچنان قربانی می‌گیرد

کمبود ۸۰ هزار پرستار و افزایش مراجعه بیماران در طرح تحول سلامت سبب افزایش چندین برابری مشکلات بیمارستان‌ها شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره مرگ بیمار کرمانشاهی گفت: بیمار ملوک مرادی که سال‌های طولانی دیالیز می‌کرده بعد از انجام عمل پیوند کلیه و انتقال به بخش، به دلیل سقوط از تخت بیمارستان، فوت کرد.حسین کریم افزود: آنگونه که به من اطلاع داده‌اند، کسی به عنوان همراه بیمار با این خانم نبوده و وقتی که در بخش، تقاضای رفتن به سرویس بهداشتی می‌کند، متاسفانه از تخت بیمارستان سقوط کرده و جانش را از دست می‌دهد.

۲۰سال است فریاد می‌زنیم پرستار کم داریم

قائم مقام سازمان نظام پرستاری نیز گفت: کمبود پرستار در کشور یک شبه حاصل نشده که بتوان آن را طی همین مدت برطرف کرد. ۲۰ سال است مدام فریاد می‌زنیم نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها اندک است، اما علی‌رغم اعلام این مساله هیچ توجهی به آن نشده است. به گزارش فارس، محمد شریفی‌مقدم افزود: در دهه ۷۰ طرح نیروی انسانی تضمین شد و طی آن به ازای هر تخت تعداد پرستار به ۸/۱ می‌رسید، اما در دفتر معاونت و برنامه‌ریزی با این طرح موافقت نشد و این مساله مدام مورد پیگیری جامعه پرستاری بوده است.

کمبودپرستار ملموس است

یک نماینده مجلس دهم درباره کمبود پرستار به «آرمان» می گوید: چندی پیش نظرات روسای دانشگاه‌ها را در این زمینه جویا شدم، باید دانست که همه این افراد با کمبود کادر پرستاری مواجه هستند.عبدالرحمان رستیمان می‌افزاید: یکی از وظایف پرستار مراقبت از بیمار است و وقتی کمبود کادر نیروی انسانی مشاهده شود، بالطبع وقوع حوادث در این حیطه بدیهی است.او ادامه می‌دهد: اینکه اجرای طرح تحول سلامت چه تاثیری در کادر پرستاری داشته را باید وزارت بهداشت پاسخگو باشد. اما من به عنوان یک نماینده مجلس، کمبود نیروی پرستاری را یک مشکل جدی برای تمام بیمارستان‌های کشور می‌دانم. رستمیان می‌افزاید: با همکاری وزارت بهداشت و درمان می‌توان این امر را به شکل ویژه مورد توجه و بررسی قرار داد تا دیگردر جامعه پزشکی شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم.

105105

کد خبر: 649867

وب گردی

وب گردی