داروساز، داروپزشک و داروخانه به موسسه داروپزشکی تبدیل شود

معاون آموزشی داروخانه های دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه داروساز، داروپزشک و داروخانه به موسسه داروپزشکی تبدیل شود، گفت: زمانی که عنوان داروساز به کار برده می شود، در حقیقت این حرفه را کوچک می کنیم، پس باید به داروساز، عنوان داروپزشک داده شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، هادی اسماعیلی گفت: وقتی عنوان داروساز به کار می بریم در حقیقت این پزشکان را در حد ساخت دارو می بینیم در صورتیکه در دنیا عنوان «دکتر داروها» به آنان داده می شود که عنوانی کلی تر است و کسی است که در زمینه مدیریت بیماری و مصرف دارو نظر می دهد.
او با بیان اینکه باید دید مردم به خدمات داروسازان اصلاح شود، ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که به جای دکتر داروساز از دکتر داروها یا داروپزشک استفاده شود زیرا داروسازان فقط با ساخت دارو در یک دوره شش تا هفت ساله که آشنا نشده اند بلکه تمام نکات مرتبط با تداخلات دارویی، درمان بیماری ها، مصرف داروها در دوران بارداری و شیردهی، مصرف دارو در نوزادان، کودکان و بزرگسالان، مکمل های غذایی و ورزشی، شیرخشک که در قالب داروسازی نمی گنجد، بلکه در قالب داروپزشک است، به خوبی آموزش های لازم را دیده اند.
اسماعیلی گفت: این موضوعات را باید دست اندرکاران و صاحبنظران عرصه داروسازان بیشتر توجه کنند تا داروسازان تغییر عنوانی داشته باشند و بدنبال این تغییر عنوان جایگاه داروسازی و داروپزشکی را در رده پزشکان شاهد باشیم.

داروخانه به موسسه داروپزشکی تبدیل شود

معاون آموزشی داروخانه های دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای تغییر عنوان داروساز به داروپزشک و تبدیل عنوان داروخانه به موسسه داروپزشکی با همکاری سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی انجام شده است.
او با بیان اینکه باید داروخانه هم به موسسه داروپزشکی تبدیل شود، افزود: اینکه داروخانه ها بخواهند سر در داروخانه های خود را به موسسات داروپزشکی تغییر دهند، اجباری نخواهد داشت که حتما سر در داروخانه ها تغییر کند و زمان این قضیه را رفع می کند.
اسماعیلی ادامه داد: همین که عنوان داروخانه به داروپزشکی تبدیل شود برای افرادی که وارد این فضا می شود ذهنیتی را ایجاد خواهد کرد که این ذهنیت پذیرش آنها را نسبت به این ارائه خدمات درمانی بیشتر خواهد کرد.
او افزود: این موضوع در حد یک ایده نیست بلکه به عنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه که درگیر آموزش داروپزشکی هستم و 10 واحد عملی دانشجویان داروسازی یکی از دانشگاه های رتبه اول ایران را دانشگاه شهید بهشتی دارد و مسئولیت فرایندهای داروخانه های آنها برعهده من است، این کار را شروع کرده ایم.
اسماعیلی گفت:‌ این ذهنیت را در دانشجویان ایجاد کرده ام و چون درگیر آموزش هستم این پیشنهاد را دارم و مدارک و مستنداتی می توانم ارائه دهم و می تواند از طریق قانونی اقدام شود.
معاون آموزشی داروخانه های دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی گفت: به همین منظور پیشنهاد می شود این تغییرات عناوین به شورای فرهنگ و ادب فارسی برود تا بررسی شود.
20103

کد خبر: 649949

وب گردی

وب گردی