وال استریت ژورنال: زنگنه باتجربه ترین وزیر اوپک است/ نفوذ بیشتر ایران در اوپک

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره اجلاس 169 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نوشت: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در حال حاضر باتجربه ترین وزیر در میان اعضای اوپک است.

به گزارش ایسکانیوز، "جان حال" مدیر شرکت مشاوره ای آلفا انرژی انگلیس که در خاورمیانه فعال است گفت: با کنار رفتن علی النعیمی وزیر نفت سابق عربستان سعودی،‌ در حال حاضر وزیر نفت ایران با تجربه‌ترین فرد حاضر در میان وزاری نفت کشورهای عضو اوپک است.

وی با بیان اینکه ایران و عربستان بدنبال تحت تاثیر قرار دادن بازار نفت جهانی هستند، تأکید کرد: وزیر نفت ایران در زمینه افزایش تولید و صادرات این کشور تلاش خواهد کرد.

تولید نفت ایران در اثر اعمال تحریم های یکجانبه و بین المللی ضربه خورده و سهم ایران در بازار از سوی برخی از کشورهای تولیدکننده نفت از جمله عربستان، روسیه و عراق گرفته شده بود.

ایران قصد دارد تا تولید نفت خود را با لغو تحریم‌ها به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد و روز به روز در حال نزدیک شدن به این هدف است به گونه‌ای که روز گذشته زنگنه به خبرنگاران گفت که تولید نفت ایران به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

در حالی که در اجلاس 169 اوپک، برخی اعضای این سازمان خواستار اعمال سقف تولید برای اعضای این سازمان نفتی بودند، تنها ایران از شکل‌گیری این سقف تولید جلوگیری کرد که نشانه افزایش نفوذ و تأثیرگذاری این کشور در این کارتل نفتی است.

با مخالفت ایران حمایت‌ها و تمرکز بر اعمال سقف تولید کاهش یافت و اوپک تصمیمی در این‌باره نگرفت.

وزیر نفت ایران عملاً نقش مهمی را در میان بزرگ‌ترین کشورهای نفتی جهان ایفا کرد و از اعمال سقف برای تولید کل اوپک جلوگیری کرد.

پیشنهاد ایران این بود که برای هر یک از اعضای اوپک به صورت جداگانه سقف تولید اعمال شود. ایران تاکنون تلاش‌ها برای کاهش عرضه نفت در بازار جهانی را که هم از سوی اوپک و هم از سوی دیگر کشورهای تولید‌کننده نفت نظیر روسیه ارائه شده بود را ناکام گذاشته است.

402/601

کد خبر: 650039

وب گردی

وب گردی