بیکاری و نداشتن اوقات فراغت سالم عوامل موثر در گرایش به مصرف مواد مخدر/این مکان‌ها مبارزه با اعتیاد را سخت تر می‌کند

یک کارشناس علوم قضایی بر این باوراست که سهولت دسترسی به مواد مخدر صنعتی و وجود برخی مکان‌های مختلف مانند قهوه‌خانه‌ها، خرابه‌ها، پارکها و غیره امر مبارزه اجتماعی با اعتیاد را سخت تر می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، یداله یکتا با بیان این مطلب افزود: هر چند تجهیزات و امکانات برای مبارزه با مواد مخدر فراهم باشد، اما اگر این مواد به وفور و آسان در سطح جامعه عرضه شود، نمی‌توان در امر مقابله موفق بود.

او با بیان اینکه تاسیس مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب و بازپروری یکی از گام های مهم در عرصه مبارزه با اعتیاد و کاستن از دامنه تبعات و آثار زیانبار آن است، گفت: اما با توجه به گسترش روز افزون اعتیاد، نمی تواند اقدام کافی و اساسی در این زمینه باشد.

یکتا ادامه داد: همه می‌دانند که معتاد، خود قربانی فرایند تولید،‌ قاچاق وتوزیع مواد مخدر است و اعتیاد یک پدیده معلولی است، از این رو، حتی اگر موثرترین گام‌ها را در مبارزه با معلول یعنی درمان بیماران برداریم و از سوی دیگر نتوانیم در مبارزه با حلقه‌های علتی، عملکرد موثر داشته باشیم، راهی به جایی نخواهیم برد.

این کارشناس قضایی، مبارزه با مواد مخدر را به رود گل آلودی تشبیه کرد که اگر تصفیه نشود، سلامت همه افراد را به خطر می‌اندازد و بیماری ایجاد می کند.

یکتا تاکید کرد: با توجه به اینکه درمان و بازپروری معتادان یکی از حلقه‌های چند گانه مبارزه با اعتیاد است اما در صورتی که بخواهیم، در این عرصه، توفیق یابیم، باید بحث پیشگیری و مبارزه با تولید و توزیع یعنی حلقه‌های مقدم بر اعتیاد را در دستور کار قرار دهیم.

او با اشاره به اینکه در سطح جامعه مشاهده می شود، نوجوانان و جوانان به بهانه مصرف قلیان در واقع طعم مواد مخدر را می چشند، گفت: دامنه مصرف مواد مخدر در هر نقطه‌ای از کشور گسترده شده و به آسانی قابل خریداری و استعمال است.

این کارشناس علوم قضایی، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را در گرو آموزش و پیشگیری اولیه و سخت تر کردن مجازاتهای عاملان تولید و توزیع مواد مخدر دانست و افزود: وقتی که چتر پیشگیری و آموزش درباره معضلات و اشکال مختلف مواد مخدر در هر برنامه، همایش ، رسانه و غیره پهن باشد و دست اندرکاران امر، افرادی را که در امر مواد مخدر مشغول هستند، مجازات شدید کنند، آن وقت گام‌های اولیه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به تحقق می پیوندد.

یکتا در عین حال عوامل موثر در گرایش به مصرف مواد مخدر از جمله بیکاری و نداشتن اوقات فراغت سالم را مهم دانست و گفت: به دلیل برخوردار نبودن از شغل مناسب و رضایت بخش اکثر جوانان افسرده و بی انگیزه می شوند، به همین دلیل با تصورغلط مصرف مواد مخدر را راهی برای رهایی از مشکلات می دانند.

او ادامه داد: در حالیکه این مسئله باید مورد توجه و تاکید قرار داده شود که معتاد شدن جوانان نه تنها بر اقتصاد کشور؛ بلکه بر امنیت کشور نیز تاثیر خود را می گذارد.

یکتا افزود: باید بخشی قابل توجه از برنامه‌ها معطوف به مبارزه اجتماعی با مواد مخدر شود.

20106

کد خبر: 650157

وب گردی

وب گردی