«دروازه ورود به عالم اموات» هشداری برای ساکنان زمین / تصاویر

دانشمندان در رابطه با ظهور پدیده‌ای خطرناک که از ۲۵ سال قبل در سیبری آغاز شده است، هشدار دادند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم؛ظهور ناگهانی دهانه آتشفشانی در سیبری به منزله هشداری درباره گرم‌شدن بی‌سابقه کره زمین است.

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، ظهور ناگهانی یک دهانه آتشفشانی در سیبری موسوم به «دروازه ورود به عالم اموات» از طرف دانشمندان هشداری در رابطه با گرم‌شدن بی‌سابقه کره زمین قلمداد شده است.

این دهانه آتشفشانی که به طور ناگهانی و از زیر توده‌ قلبی یخی سیبری ظاهر شده است از سوی مردم محلی ملقب به این نام شده است.

ظهور این پدیده که موجبات ترس و وحشت مردم محلی را فراهم کرده است به سرعت در حال گسترش است و در حال حاضر یک کیلومتر طول و 90 متر عمق دارد.

بر اساس مطالعات انجام گرفته در این رابطه، این گودال عظیم به طور متوسط سالانه 20 متر گسترش پیدا می‌کند.

اما دهانه «باتاگایکا»(Batagaika) که برای نخستین بار حدود 25 سال پیش ظاهر شد و بسیار کوچک‌تر از شرایط فعلیش بود به طور فزاینده‌ای در سراسر نیمکره شمالی گسترش یافته و نشان از گرم‌شدن بی‌سابقه کره زمین است.

ذوب‌شدن «پرمافراست» (سردخاک یا یخ‌ماند) به یکی از هولناک‌ترین پدیده‌ها برای بشر تبدیل شده است چرا که شامل مقادیر زیادی از گاز گلخانه‌ای متان که بسیار قوی‌تر از دی‌اکسیدکربن است، می‌شود.

«پرمافروست» (Permafrost) یا یخ‌ماند، به خاکی گفته می‌شود که دمایی کمتر از دمای انجماد آب (C°0 یا 32 درجه فارنهایت) را برای بیش از دو سال داشته باشد.بیشتر پرمافروست‌ها در عرض‌های جغرافیایی بالاتر هستند اما پرمافروست آلپی، در عرض‌های پایین‌تر و فرازای بالاتر قرار داشته باشند؛ پرمافروست مهمترین انبار متان در کره زمین است. پس از آخرین دوران یخبندان ارتفاع آب دریاها 100 متر بیشتر از امروز بوده است.

پس از انجماد مناطق گسترده‌ای از دریاها و رودهای موجود در قطب شمال در منطقه سیبری شرقی، حدود 2 میلیون کیلومتر مربع از دریاها یخ زد. بستر این دریاها را پرمافروست فراگرفته است. عمق پرمافروست در سیبری و اقیانوس منجمد شمالی گاهی به 1500 متر می‌رسد.

اگر همه انباشت یخ‌های این منطقه ذوب شوند کره زمین 4 درجه گرم‌تر خواهد شد و این پدیده مرگ بسیاری از موجودات زنده را در زمین در ژی خواهد داشت.

پروفسور «جولیان مورتن» یک زمین شناس در دانشگاه ساسکس که به تازگی از سفر به این دهانه بازگشته است خبر از پیدا کردن خاکی در این منطقه داد که قدمتی بالغ بر 200 هزار سال دارد.

این نمونه خاکی مربوط به آخرین باری می‌شود که زمین گرمتر از آنی که اکنون هست، بود.

وی درباره این پدیده اینگونه توضیح داده است که با گرم‌تر شدن و ذوب بیشتر لایه‌های یخ اطراف این منطقه دهانه این گودال عظیم وسیع و وسیع‌تر خواهد شد.

وی افزود:""فکر می‌کنم شواهد در حال رشدی طی چند دهه گذشته وجود دارد که فعالیت «ترموکراست»(thermokarst) را در نیمکره شمالی در حال وسعت گرفتن و شدیدتر شدن نشان می‌دهد.

«ترموکاست» (Thermokarst)، سطحی از زمین است که با سطوح بسیار نامنظم چاله‌های باتلاقی و تپه‌های کوچک تشکیل شده و تحت تاثیر گرم‌شدن «پرمافراست» غنی از یخ، در مناطق قطبی رخ می‌دهد. «ترموئکاست» در مقیاس کوچکتر در مناطق کوهستانی مانند هیمالیا و کوه‌های آلپ سوئیس نیز اتفاق افتاده است.

تصور می‌شود دهانه «باتاگایکا»(Batagaika) بعد از آنی آغاز شد که مردم محلی در دهه‌های 80 و 90 میلادی(در 1980 و یا اوایل 1990) شروع به قطع درختان و پوشش گیاهی این منطقه کردند.

قطع درختان و از بین‌بردن پوشش گیاهی که اغلب به عنوان عایق زمین عمل می‌کنند منجر به این می‌شود که گرمای تابستان و سرمای زمستان به عمق بیشتری از زمین نفوذ کند و باعث آسیب شود.

در این دره‌ که به واسطه این شکاف عظیم به‌وجود آمده است بقایای حیوانات مانند ماموت،گاو مشک و اسب و کنده درختان کهن نیز دیده می‌شوند؛ با این حال، «مورتن» گفت که تا به حال هیچ نشانه‌ای از یک تونل مرموز به «عالم اموات» ــ چه فیزیکی و چه معنوی ــ در این مکان یافت نشده است.

20106

کد خبر: 650172

وب گردی

وب گردی