حفر طولانی‌ترین تونل در بزرگترین طرح جاده ای کشور

مدیرکل ساخت و توسعه راههای مناطق شمال غرب کشور گفت: جاده قزوین الموت تنکابن از بزرگترین طرح های در حال احداث کشور است که با پیش بینی ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهره برداری، آینده الموت و منطقه را تغییر خواهد داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجتبی خدادادی در بازدید از جاده اصلی در دست احداث قزوین – الموت – تنکابن گفت: جاده قزوین -الموت - تنکابن با ۱۴۸ کیلومتر طول، استان های قزوین و مازندران را به یکدیگر متصل می‌کند که از این مقدار ۹۴ کیلومتر در استان قزوین واقع شده است.

مهندس خدادادی در ادامه افزود: کل این پروژه به سه بخش ۶۲، ۵۲ و ۳۴ کیلومتری تقسیم شده که فاز اول آن از سمت قزوین تا محل روستای شهرک در حال حاضر حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به وجود ۷ تونل در بخش قرار گرفته در استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از این تونلها به طول ۴۵۰۰ متر طولانی ترین تونل کشور می باشد.

خدادادی یادآور شد: تا کنون تعداد ۷دهانه پل بزرگ در محور قزوین الموت تنکابن و در حوزه ی استان قزوین پیش بینی شده که از این تعداد ۲ دهانه اجرا شده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راههای مناطق شمالغرب کشور با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست و اهمیت آن در کلیه مراحل طراحی، مطالعه و اجرای این طرح در اولویت بوده و لحاظ شده، عنوان کرد: دو دهانه گالری برای عبور حیوانات حیات وحش منطقه از روی جاده پیش بینی شده و اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث تونل، پل و گالری های بیشتر نیز برای برخی از قسمتها در حال مطالعه است، خاطرنشان کرد: به دلیل ملاحظات زیست محیطی و همچنین جلوگیری از رانش و ریزش کوه روی سطح جاده، احداث ابنیه دیگر نیز در دست بررسی و مطالعات دقیق قرار دارد.

به گفته ی مهندس خدادادی کوهستانی بودن مسیر و برخورد با مسائلی چون رانش زمین در بخش هایی از طول راه را از جمله سختی های مربوط به کار احداث این جاده خواند و با بیان اینکه به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی برای بهره برداری از این جاده تعیین کرد.

خدادادی با بیان اینکه با تکمیل و بهره برداری از این جاده، بخش قابل توجهی از ترافیک راه های مرکز به شمال کشور کاهش می یابد، اظهار کرد: این جاده همچنین می تواند منشاء تحول در حوزه گردشگری منطقه زیبا و تاریخی الموت باشد.

401/602

کد خبر: 650199

وب گردی

وب گردی