ایدز در روسیه به مرز یک درصد جمعیت نزدیک می شود

شمار ثبت شده بیماران مبتلا به ایدز در روسیه یک میلیون نفر اعلام شده است که با توجه به پیشروی آن و همچنین موارد ناآشکار، تعداد افراد دچار این ویروس در چند سال آینده می تواند به مرز یک درصد جمعیت این کشور برسد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، بررسی آمارها نشان می دهد که از جمعیت 146 میلیون و 500 هزار نفری روسیه، یک میلیون بیمار مبتلا به ایدز ثبت شده اند و با توجه به احتمال موارد کشف نشده و همچنین خودداری بیماران از مراجعه به مراکز بهداشتی، این رقم می تواند بیشتر نیز باشد.
وزیر بهداشت روسیه با اعلام اینکه فقط در سال 2015 یکصد هزار بیمار جدید مبتلا به ایدز در این کشور ثبت شده اند، زنگ خطر گسترش این ویروس را که زنان روسی بیش از گذشته در خطر ابتلا به آن قرار دارند، نواخت.
بنا به اعلام شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، زنان بیش از گذشته به عنوان قربانی در معرض ابتلا به ایدز قرار گرفته اند که ادامه این روند نگران کننده است.
آنا پوپوا رییس سازمان نظارت بر مصرف کنندگان روسیه در این باره اعلام کرده است: شمار افراد آلوده به ویروس ایدز در سال گذشته میلادی 8،7 درصد بیشتر شده است.
ورونیکا اسکوروتسوا وزیر بهداشت روسیه نیز بتازگی گفته است که شمار افراد دچار این ویروس هر سال افزایش می یابد.
او با اعلام افزایش ثبت اطلاعات 100 هزار بیمار جدید در سال گذشته میلادی گفت که 12 هزار و 500 نفر از بیماران دچار ایدز جان باخته اند.
ایدز که ژوئن سال ۱۹۸۱ در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده آمریکا شناخته شد و سپس به همه‌گیر جهانی شهرت یافت، در زمان حاضر نیز شیوع بسیار وسیع و گسترده ای دارد بگونه ای که گفته می شود هر هشت ثانیه جان یک نفر را در جهان می گیرد.
روابط جنسی خارج از زناشویی، تزریق مواد مخدر با سوزن آلوده و چند بار مصرف شده، انتقال خون ناسالم، از مادر به فرزند در مراحل بارداری، زایمان و شیردهی از اصلی ترین دلایل ابتلا به ویروس ایدز شناخته می شود.
از سوی دیگر هجوم روز افزون فرهنگ غربی با پیامد روابط نامعمول دختران و پسران، می تواند در گسترش ایدز خطر ساز باشد.
AIDS نوعی بیماری در دستگاه ایمنی توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) با سه مرحله اصلی است که عفونت نخستین بروز آن می باشد و فرد ممکن است مدت کوتاهی شبه آنفلوآنزا را تجربه کند و به همین دلیل معمولاً تا یک دوره طولانی بدون هیچ نشانی ادامه دارد و به این مرحله دوره نهفتگی می گویند.
براساس یافته ها با پیشرفت بیماری، ویروس در مرحله دوم بیشتر با دستگاه ایمنی بدن درگیر و سبب می‌شود، عوارضی مانند عفونت هجومی و تومور شکل گیرد که معمولاً در افراد با دستگاه ایمنی قوی زیاد تاثیر گذار نیست و سپس زمانی که بیماری وارد مرحله سوم یا ایدز شود، شمار سلول‌های ایمن ساز بدن به حد ناکارآمدی می رسد و هر بیماری حتی ساده می تواند سبب مرگ بیمار شود.
20103

کد خبر: 650304

وب گردی

وب گردی