به شهر پل‌ها خوش آمدید

در شهر شیرگاه سه پل شامل پل قوسی فلزی، پل شاه عباسی و پل راه آهن در کنار هم بر روی رودخانه کسلیان احداث شده و جاذبه‌ای زیبا در این منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالی است و جاده‌های ارتباطی تهران- شمال، معروف به جاده فیروزکوه، راه آهن تهران- شمال، که بخشی از راه‌آهن سراسری ایران است، از شهر شیرگاه می‌گذرد و 25 کیلومتر از قائم شهر و ۲۰ کیلومتر از زیرآب فاصله دارد.

شیرگاه از هر جهتی به غیر از شمال با رشته کوه‌های البرز مرکزی پوشیده شد و از غرب با کوه تِرز، از شرق با کوه وِرزک و از جنوب با کوه‌های ساره سر و شاه کوه محاصره ‌شده است. شیرگاه محل تلاقی دو رود تالار که از منطقه آلاشت و گردنه‌های دوگل سرچشمه می‌گیرد و دیگری رود کسلیان است. رود کسلیان در بیشتر مواقع سال، آبی روشن و زلال دارد و تنها در زمان بارندگی‌های شدید آب آن کمی گل آلود می‌شود اما تالار در بیشتر مواقع سال به دلیل وجود معادن شن و ماسه در بالادست گل آلود است.

وجود این دو رود و همچنین دره‌هایی به نسبت کم عمق، سبب شد تا شیرگاه دارای پل‌های متعددی شود و آن را به شهر پل‌ها لقب دهند.

یوسف گران پاشا، مدیرکل راه آهن شمال، درباره پل راه‌آهنی که در کنار پل شاه عباسی شیرگاه است، افزود: پل راه آهن شیرگاه در کیلومتر 250+324 شیرگاه به زیرآب احداث شد. این پل دارای 12 دهانه کوچک و یک دهانه با طول 30 متری بزرگتر است.

او، نوع کاربری پل را بیشتر به عنوان آب‌رو دانست و تصریح کرد: از آنجایی که خسارت وارده به پل‌های راه آهن بسیار سنگین و حساس است بازدید مداوم و ارزیابی‌های دقیق از پل‌های راه آهن و خود ریل‌ها انجام می‌شود. لایروبی‌هایی در دهنه پل‌های راه‌آهن انجام می‌شود تا در اثر سیلاب مشکلاتی ایجاد نشود.

اسفندیار گوران اوریمی، معاون عمران و شهرسازی شهرستان سوادکوه شمالی نیز درباره پل قوسی فلزی شیرگاه سوادکوه شمالی، گفت: در سال ۱۳۸۳ ساخت پل قوسی فلزی شیرگاه، آغاز و در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد.

او با اشاره به اینکه برای ساخت پل قوسی فلزی شیرگاه ۱۵ میلیارد ریال هزینه شد، افزود: پیش از احداث پل قوسی فلزی، محل تردد خودروها، پل باستانی شاه عباسی بود. به دلیل ریزش در دو مرحله و همچنین بار ترافیکی بر روی این پل تاریخی، تصمیم به ساخت پل فلزی گرفته شد.

رضا دانش زاده، رئیس اداره میراث فرهنگی سواده کوه شمالی نیز به ایسنا، درباره قدمت و ویژگی‌های پل شاه عباسی شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی، ادامه داد: پل شاه عباسی شیرگاه در دوران صفوی در مسیر جاده شاه عباسی قدیم که اصفهان را به اشرف یعنی بهشهر کنونی متصل می‌کرد، بر روی رودخانه کسلیان بنا شد.

او با اشاره به اینکه طول پل شاه عباسی شیرگاه ۵۷ متر و پهنای آن ۶ متر است، افزود: این پل با شماره ۳۶۶۲ به ثبت ملی رسید. پل شاه عباسی بر روی رودخانه کسلیان یا روشن تلار واقع شده که در مسیر جاده قدیم شاه عباس قرار گرفته است. پهنای پل شاه عباسی بدون در نظر گرفتن جان ‌پناه‌ها ۵ متر و ارتفاع از کف رودخانه 9 متر و دهانه آب روی آن 15 متر است که در تاریخ ۱۱ هجری قمری بنا شد.

این مسئول گفت: پل شاه عباسی با قدمت 450 ساله به دلیل بار ترافیکی سنگین در گذشته بر روی آن، در دو مرحله رانش کرد و در سال 1391 با حمایت میراث فرهنگی مازندران مورد بازسازی قرار گرفت.

علی حسن‌نژاد با بیان اینکه قدمت و وضعیت همه پل‌های تاریخی با دستگاهی بررسی می‌شود، گفت: برای بناهای تاریخی گارانتی و یا پایانه کار در نظر گرفته نمی‌شود چرا که ماندگاری آن به تعمیرات و چگونگی نگهداری آنها بستگی دارد. برخی کارشناسان ابنیه فنی وجود دارند که فعالیت آنها بازدید مداوم از پل‌ها است تا از مشکلات مربوط به پل اطلاعات لازم را بدست آورند.

حسن نژاد با اشاره به اینکه شیرگاه شهر پل‌ها است، افزود: پل راه آهناز نظر فنی حدود ۷۰ سال در حال فعالیت است و همچنین پل شاهپور و شاه عباسی قدمت 450 ساله دارند. باید برای نگهداری از این بناها اقدامات لازم انجام شود. در شیرگاه، وجود دو رودخانه تالار و کسلیان مرکزیتی به این پل‌ها داد زیرا برای ارتباط بین خیابان‌ها از پل‌ها استفاده می‌کردند.

20103

کد خبر: 650334

وب گردی

وب گردی