هدیه سه میلیون دلاری چین به ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست به مناسبت روز ملی محیط زیست ضمن تشریح وضعیت این صندوق از هدیه سه میلیون دلاری چین به صندوق مذکور به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، هومن لیاقتی با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست در دور اول ریاست ابتکار برنامه‌ریزی شد و در حال تشکیل بود که دولت عوض شد ولی در دور دوم ریاست ایشان این موضوع باجدیت روبه‌رو شد، گفت: این صندوق در پایان زمستان 93 راه‌ندازی شد به دنبال آن فعالیت‌های بسیاری برای پویایی آن صورت گرفته است که در درجه اول تلاش کردیم درآمدهای پایدار برای این صندوق ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی سفرهای خارجی از صندوق‌های ملی محیط زیست موفق در دنیا بازدید کرده و آرزو داشتند که این صندوق در ایران هم راه‌اندازی شود، گفت: در کشورهای مختلف دنیا مثل لهستان، مجارستان، چک، روسیه، چین و... نمونه‌های مشابه موفقی وجود دارد، حتی در کشوری چون اتریش صندوق ملی محیط زیست وجود دارد که درباره انرژی‌های نو و دیگری درخصوص محیط زیست فعالیتهایی انجام می‌دهند.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه دستیابی به درآمدهای پایدار در صندوق محیط زیست به قوانین جدید مجلس بستگی دارد، افزود: انتظارمان از مجلس دهم ایجاد درآمدهای پایدار برای صندوق است؛ تاکنون در مورد عوارض پسماند کار کرده‌ایم و امیدواریم امسال محقق شود.

به گفته لیاقتی، در کشورهای موفق دنیا، همه عوارض ممکنه به صندوق محیط زیست واریز می‌شود، حتی شهرداری‌ها برخی عوارض خود را به صندوق ملی محیط زیست تزریق می‌کنند ولی در کشور ما متاسفانه عوارض محیط زیستی در اختیار این صندوق قرار نگرفته است.

او در ادامه بااشاره به اینکه این مساله زمان‌بر است و فعلا ایرادی به آن وارد نیست، گفت: امیدواریم با ایجاد درآمدهای پایدار، فعالیت‌های خوبی داشته باشیم ولی تاکنون علاوه بر صنایع، مردم کمک‌های مالی خوبی به صندوق ملی محیط زیست داشته‌اند که باید از آنها تشکر کنم. عده‌ای با رقم‌های کوچک که نشان می‌دهد که آنها دانشجو یا فعال‌ اجتماعی با درآمد محدود هستند، ما را حمایت کردند که جای تقدیر دارد.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه باید درمورد نحوه استفاده از کمک‌های مالی مردمی هم تمرکز داشته باشیم، گفت: باید روی مساله وقف که می‌تواند برای محیط زیست کارآمد باشد فعالیت کنیم. کشور ما در زمینه وقف دارای فرهنگ غنی است که در حال حاضر قصد داریم با سازمان اوقاف وارد مذاکره شویم. همچنین قرار شده ابتکار با روحانیون معظم صاحب نظر در این زمینه وارد مذاکره شود.

لیاقتی با اشاره به اینکه ابتکار مسائل قانونی را در مجلس و دولت پیگیری می‌کند، گفت: رایزنی‌ها برای وقف هنوز شروع نشده ولی در آینده نزدیک انجام خواهد شد تا بدانیم از آن چطور در محیط زیست بهره ببریم که یک کار کارشناسی است که با حوزه و مراجع ذی‌ربط آغاز می‌شود. ابتکار در درجه اول با مقام معظم رهبری صحبت خواهند کرد و بعد وارد گفت‌وگو با روحانیون معظم می‌شود.

او همچنین به همکاری‌های بین‌المللی صندوق ملی محیط زیست اشاره کرد وافزود: مجابی، نایب رییس صندوق محیط زیست قراردادی را با یکی از بانک‌های اتریش امضاء کرده است تا صندوق‌دارای خط اعتباری شود و از این طریق به صنایع کشور و پروژه‌های محیط زیست کمک شود. همچنین با بنیاد جهانی سوکوی آلمان در مورد انجام پروژه‌های مشترک قراردادی منعقد شده است.

کمک سه میلیون دلاری چین به صندوق ملی محیط زیست

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست با تاکید بر اینکه با بسیاری از کشورها مثل ایتالیا، هلند، فرانسه و... تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد شده است، گفت: کشورهای بسیاری اعلام آمادگی کرده‌اند که به دنبال بازگشایی ارتباطات مالی با خطوط اعتباری ما را حمایت کنند. چین هدیه سه میلیون دلاری به صندوق ملی محیط زیست به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای ارائه کرده است.

لیاقتی با اشاره به اینکه در داخل کشور ارتباطات خوبی با بیمه‌ها و بانک‌ها برقرار کرده‌ایم گفت: چند تفاهم‌نامه با بیمه‌ها و بیمه دانا داشته‌ایم و با بانک‌های ملت، کارآفرین و ... همکاری‌های نزدیکی داریم. همچنین با بیمه رازی برای همکاری‌های مشترک در حال مذاکره هستیم. علاوه بر این صندوق ملی توسعه نیز همکاری‌های تنگاتنگی با صندوق ملی محیط زیست دارد که با همکاری این صندوق موفق شدیم در زمینه انرژی‌های نو همکاری‌هایی داشته باشیم و تسهیلاتی به برخی افراد پرداخت شود.

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست در پایان با اشاره به اینکه تقاضاهای مختلفی به صندوق ارسال شده است، گفت: هنوز هزینه‌گذاری چشمگیری از سوی صندوق صورت نگرفته است ولی در صورت محقق شدن درآمدهای پایدار برای صندوق می‌تواند در امور آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست، محیط زیست انسانی، طبیعی و دریایی فعالیت کند. همچنین در صورت وجود درآمد پایدار، این صندوق می‌تواند برای پژوهشگران جوان نیز امکاناتی را فراهم کند.

20103

کد خبر: 650340

وب گردی

وب گردی