آلودگی هوا با ریسک ابتلا به فشارخون بالا مرتبط است

طبق یافته های چندین مطالعه، بین آلودگی هوا با افزایش ریسک ابتلا به فشار خون بالا ارتباط وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، یافته های بدست آمده از بررسی ۱۷ مطالعه انجام شده در جهان نشان می دهد که یک رابطه احتمالی بین فشار خون و هوای آلوده و کثیف ناشی از آلاینده های نظیر دود اگزوز وسایط نقلیه، سوخت زغال سنگ و گردوغبار موجود در هوا، وجود دارد.

تائو لیو، عضو تیم مطالعه از موسسه سلامت عمومی در گوآنگژو چین، در این باره می گوید: «نتایج ما اثبات می کند که آلاینده های هوا دارای تاثیرات بلندمدت و کوتاه مدت بر ریسک ابتلا به فشارخون بالا هستند.»

او عنوان می کند که در کوتاه مدت، چند روز افزایش آلودگی هوا منجر به مراجعه فوری بیشتر به بیمارستان به خاطر افزایش موقتی فشارخون می شود. در بلندمدت هم، افرادی که در مناطق دارای میزان بالا و مداوم آلودگی هوا زندگی می کنند سرانجام مبتلا به فشارخون بالا مزمن می شوند.

فشارخون بالا، فاکتور پرخطر اصلی سکته و بیماری قلبی، و علت شماره یک مرگ در سراسر جهان است. به گفته محققان، تنها فشار خون بالا با افزایش حدوداً ۱۷ درصدی مرگ و میرهای جهان مرتبط است.

در این مطالعه، پژوهشگران ۱۷ مطالعه انجام شده در سراسر دنیا را تا ماه اوت سال ۲۰۱۵ مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. مجموع تعداد افراد شرکت کننده در تمامی این مطالعات ۳۲۸ هزار نفر بود که در حدود ۱۰۸ هزار نفر آنها مبتلا به فشارخون بالا بودند.

این پژوهش ها در کشورهای برزیل، کانادا، چین، دانمارک، آلمان، ایران، اسپانیا، سوئد، تایوان و ایالات متحده انجام شده بود.

طبق تعریف تیم تحقیق، منظور از فشار خون بالا، فشار خون سیستولیک بالای ۱۴ و فشار خون دیاستولیک بیشتر از ۹ بود.

20103

کد خبر: 650345

وب گردی

وب گردی