20 میلیون سرم از خارج کشور وارد شده است/کمبود هست اما بحران نیست

هرچند سرم های شست وشو و تزریقی به نظر داروهایی نسبتا ارزان و ساده به شمار می آیند اما چند صباحی می شود که ستاره سهیل و کمیاب شده اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، کمبود سرم در داروخانه ها البته حرف امروز و دیروز نیست و سال گذشته کاشف به عمل آمد که سرم های تولیدی ساخت داخل، چندان کیفیت لازم را ندارند بنابراین قرار شد خط تولید آن متوقف و پس از تعمیرات خط تولید، سرم‌های جدید با رعایت اصول جی ام پی (اصول بهینه تولید) و با کیفت بهتر، ساخته شود؛ اما تعطیل شدن این خط تولیدی همان و نمایان شدن کمبودها همان.
اکنون اما این خط، تولید دوباره را از سر گرفته است اما چه اتفاقی افتاده است که همچنان داروخانه های سطح شهر می گویند سرم نداریم ؛ سرمی که به قول برخی، آب و نمکی بیش نیست اما بر خلاف عقیده این افراد، اینطور نیست و اصلا همین ساده نبودن تولید و رعایت اصول کیفی بود که خط تولید سرم را بست.
به هرحال با از سر گرفته شدن فعالیت خط تولید این سرم ، برخی ها می گویند کمبود سرم نداریم اما بعضی می گویند کمبود داریم.

کمبود هست اما بحران نیست
رئیس داروخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران، کمبود چندماهه سرم ها را تائید می کند اما در عین حال به این نکته هم اشاره می کند مبنی بر اینکه کمبودها هر چند وجود دارد اما این کمبود ها بحرانی نیستند.
دکتر خیرالله غلامی می افزاید: حدود یک سالی است که کمبود سرم ها به طور متناوب ادامه دارد و ظاهرا مشکل در ساخت این سرم هاست.
او در عین حال یاد آور می شود که هم اکنون 20 میلیون سرم از خارج کشور وارد شده است.

از تشدید کمبود تا خروج های غیرقانونی
دکتر مهدی پیرصالحی معاون سابق سازمان غذا و دارو و مدیرعامل فعلی دارو پخش درباره کمبود سرم می گوید: شرکت داروپخش ، 20 تا 25 درصد نیاز بازار سرم کشور را تامین می کند.
پیرصالحی می افزاید: در سال 94، مشکلات تولید برای خط کارخانه های داروسازی پیش آمد و خط تولید سرم متوقف شد و تقریبا با نصف ظرفیت تولیدی خود کار کرد بنابراین کمبود سرم به بازار، فشاری وارد کرد.
او ادامه می دهد: البته کمبود سرم ها دو سال است که وجود دارد اما طی چند ماهه اخیر تشدید شده است؛ ضمن اینکه خروج سرم به صورت قانونی و غیرقانونی هم داریم.

کمبودها به زودی برطرف می شود
مدیرعامل شرکت دارو پخش می گوید: تلاش می کنیم ظرفیت تولید سرم را افزایش دهیم تا کمبود سرم جبران شود. کارهای ساختمانی تولید سرم ها به پایان رسیده و سه ماهی می شود که خط تولید آن به ظرفیت کامل خود رسیده است.
او ادامه می دهد: علاوه برآن سازمان غذا و دارو برای 20 میلیون سرم ، مجوز ورود به کشور صادر کرده است که بخشی از آن رسیده است اگر این سرم ها به طور کامل وارد کشور شود با توجه به کامل شدن ظرفیت خط های تولیدی سرم، نیاز بازار به این دارو برطرف خواهد شد.
او تاکید می کند: همه کارخانه های سرم سازی کشور در حال تلاش برای افزایش تولید سرم هستند؛ پنج کارخانه در کشور تولید سرم را انجام می دهند.

کمبود سرم های شست و شو بیشتر از سرم تزریقی
مدیرعامل شرکت دارو پخش یادآور می شود: سرم ها در ظرف های نیم لیتری، یک لیتری و 250 سی سی به بازار عرضه می شود و کمبود در هر دو نوع سرم شامل سرم تزریقی و سرم شست و شو وجود دارد اما کمبود در سرم های شست و شو مشهودتر است.
پیرصالحی می گوید: قیمت هر دو نوع سرم تزریقی و سرم شست و شو یکسان است اما چون سرم های تزریقی - به دلیل استفاده برای بیماران بدحال یا بستری - برای ما مهم تر است، تمرکز کارخانه ها برای تولید سرم تزریقی است؛ علاوه بر آن از سرم های تزریقی نیز می توان برای شست و شو استفاده کرد.
او تاکید می کند: نقص فنی خط تولید سرم برطرف شده و کیفیت سرم های تولیدی جدید ، ارتقا یافته است.
به هرحال به نظر می رسد اکنون به اندازه کافی ، سرم در کشور تولید می شود اما چون موجودی سرم کشور درسال گذشته به علت نقص فنی با مشکل مواجه شد ، کمبود آن با کوچک ترین افزایش تقاضایی ، خود را نشان می دهند.
20106

کد خبر: 650399

وب گردی

وب گردی