سیگار و موادمخدر بیشتر از اسلحه آدم می‌کشند

وزیر بهداشت، اعتیاد و مصرف قلیان و سیگار را مصیبت مهم خانواده‌های ایرانی خواند و در عین حال از حضور کم‌رنگ سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به استفاده هشت میلیون نفر در کشور از مواد دخانی، گفت: گاهی برخی از مسئولان به من می‌گویند به سیگار و قلیان مردم چکار دارید. این نگاه در برخی از رده‌های بالای کشور هم وجود دارد. اعتیاد یکی از مصیبت‌های مهم خانواده‌های ایرانی است و اینکه گفته می‌شود اعتیاد از سیگار شروع می‌شود حرفی علمی است.

او افزود: 90 درصد سرطان‌های ریه، 75 درصد سرطان‌های دستگاه گوارش و همچنین مثانه از عوارض مصرف سیگار است. اگر این موضوع رها شود کشور تا 40 سال آینده به همراه مصر و پاکستان بالاترین مصرف دخانیات در دنیا را خواهد داشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در زمینه اقداماتی که انجام می‌دهیم، آمار ارائه می‌کنیم ولی روز به روز فرزندان ما بیشتر معتاد می‌شوند، گفت: در کشور چندین ستاد ایجاد کرده‌ایم، اما امروز در چه شرایطی قرار داریم؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما باید در قله این برنامه‌ها باشند.

او با تاکید بر اینکه بحث قلیان مصیبت مضاعف خانواده‌های ایرانی است، ادامه داد: چرا صداوسیما این مصیبت را نشان نمی‌د‌هد. 80 درصد مواد افزودنی به توتون قلیان‌ها که روز به روز جوانان و نوجوانان از آن بیشتر استقبال می‌کنند، سرطان‌زا است. بنزن موجود در این قلیان‌ها نیز طی سه سال باعث ایجاد سرطان می‌شود. آب قلیان هم هیچ تاثیری در سم‌زدایی ندارد و عوارض آن متوجه مصرف‌کننده و اطرافیان او خواهد شد. هر وعده قلیان به اندازه 5 تا 10 پاکت مصرف سیگار ضرر دارد.

سیگار و موادمخدر بیشتر از اسلحه آدم می‌کشند

هاشمی در ادامه گفت: سیگار و موادمخدر اسلحه هستند و بیشتر از آن آدم می‌کشند، چرا نمی‌شود جلوی قاچاق آن را گرفت؟ اگر قاچاق درست نشود اقتصاد مقاومتی نیز شعار است.

او با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت هیچ چشم‌داشتی به درآمد حاصل از افزایش مالیات بر سیگار ندارد، افزود: می‌توان بخش عمده‌ای از این پول را به سایر بخش‌های نظارتی داد. وزارت بهداشت قربانی ناکارآمدی بخشی از اقدامات دستگاه‌های اثرگذار است؛ چرا که بیماری‌های مختلف و آسیب‌های اجتماعی و هزینه سرسام‌آور آنها به ما محول می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: خوب نیست که نظامی با این اقتدار و ادعا در این زمینه‌ها ناکارآمد باشد. فکر می‌کنم اراده‌ای برای آن وجود ندارد. سال‌هاست بر سر اینکه وضع عوارض بر سیگار باعث کاهش مصرف آن در کشور می‌شود، بحث می‌کنیم. ما نباید مدام به عقب برگردیم بلکه باید هزینه این اقدامات را افزایش دهیم و با فرهنگ‌سازی مردم را توانمند و واکسینه کنیم.

هاشمی با بیان اینکه بیشترین تقصیر در این زمینه متوجه سیاستگذاران است، گفت: تمام این موارد در کنار هم می‌توانند موثر باشند. سیاست‌گذاران فکر نکنند مصرف دخانیات و قلیان برای مردم تفنن است، بلکه شروع مصیبتی برای آنها خواهد بود. مردم کمترین تقصیر را در این زمینه دارند.

20106

کد خبر: 650428

وب گردی

وب گردی