ضرب‌الاجل 2 هفته‌ای برای عرضه‌کنندگان مواد دخانی

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از فرصت 15 روزه به عرضه‌کنندگان مواد دخانی برای دریافت پروانه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علی‌اصغر رمزی در جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات با اشاره به مصرف هشت میلیون نفر در کشور از مواد دخانی با اشاره به برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص راه‌اندازی سامانه آنلاین صدور پروانه برای خرده‌فروشی سیگار، گفت: کلیه عرضه‌کنندگان مواد دخانی موظف هستند تا اول تیرماه به این سامانه مراجعه و پروانه خود را دریافت کنند. از این تاریخ به بعد اگر واحدی این پروانه را نداشته باشد با او برخورد قانونی خواهد شد.

او فروش مواد دخانی به نوجوانان زیر 18 سال و همچنین فروش اقلام قاچاق و عرضه این مواد به صورت نخی را سه تخلف عمده مراکز عرضه مواد دخانی اعلام کرد و گفت: اگر هر کدام از این تخلفات صورت گیرد با اولین گزارش رسمی پروانه عرضه باطل می‌شود.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در ادامه گفت: طبق برنامه ساماندهی عرضه محصولات دخانی تمام بسته‌های سیگار قرار است قابل شناسایی و ردیابی شوند. 80 درصد این اقدام در طول یک سال گذشته انجام شد. طبق این برنامه عمده‌فروشان به دو گروه توزیع‌کننده کشوری و استانی تقسیم شدند و بیش از 80 مجوز استانی و 190 مجوز کشوری صادر شد.

رمزی افزود: در سطح خرده‌فروشی مواد دخانی نظم خاصی وجود ندارد. در حالیکه طبق قانون تنها سه اتحادیه سوپرمارکت‌داران، خواربار فروش و سقط فروش می‌توانند نسبت به عرضه مواد دخانی در سطح خرده‌فروشی اقدام کنند.

او با بیان اینکه سیاست افزایش عوارض بر سیگار در حوزه واردات نتیجه معکوس می‌دهد،افزود: اگر کالایی قاچاق‌پذیر باشد با افزایش تعرفه 20 تا 30 درصدی قاچاق آن نیز به صرفه می‌شود. باید بین عوارض و مالیات واردات با قیمت سیگار تفاوت قائل شویم چرا که قاچاقچی این عوارض را پرداخت نمی‌کند و سیگار با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور گفت: ما باید این مالیات را هدفمندتر و بر مصرف وضع کنیم.

20103

کد خبر: 650439

وب گردی

وب گردی