سابقه خانوادگی بیماری قلبی و ریسک کلسترول بالا در کودکان

به گفته محققان، کودکان دارای سابقه بیماری قلبی در خانواده شان بسیار در معرض ریسک ابتلا به کلسترول بالا قرار دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، مطالعه محققان موسسه سلامت عمومی هلند نشان می دهد یک کودک از هر سه کودک دارای سابقه خانوادگی جدی بیماری قلبی یا دیابت نوع۲ به شکل قابل توجهی در معرض ریسک بالای ابتلا به کلسترول در مقایسه با کودکان فاقد این شرایط قرار دارد.

یافته ها نشان داد این گروه از کودکان دارای نسبت بالاتر کلسترول کل بوده و همچنین دارای فاکتورهای پرخطر کاردیو متابولیک، که احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی یا سکته را به همراه دارد، هستند.

نینا برنتزن، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یک سوم کودکان حاضر در مطالعه ما، دارای سابقه جدی و خانوادگی بیماری قلب-عروقی یا دیابت بودند. این کودکان دارای سطح بالای کلسترول کل و نسبت بالاتر کلسترول کل به کلسترول HDL در مقایسه با کودکان فاقد این سابقه خانوادگی بود.»

کودکان دارای افزایش سطح این نشانه ها در معرض ریسک شاخص توده بدنی بالا، افزایش دور کمر و کلسترول، فشار خون بالا و قند خون بالا نیز بودند.

برنتزن در ادامه می افزاید: «حتی کودکان دارای وزن سالم در صورتیکه والدین یا اجدادشان مبتلا به بیماری قلبی-عروقی یا دیابت بودند، دارای میزان نامطلوب علائم کاردیومتابولیک بودند.»

گروه تحت مطالعه متشکل از ۱۳۷۴ کودک (۷۰۴ دختر و ۶۷۰ پسر) با سن ۱۲ سال و با سابقه خانوادگی بیماری قلبی-عروقی و دیابت بودند.

20106

کد خبر: 650494

وب گردی

وب گردی