رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: وابستگی به شهریه به تدریج کاهش پیدا می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد قرار است تا پایان سال ۱۳۹۵ میزان کاهش وابستگی به شهریه به ۲۰درصد برسد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، دکتر حمید میرزاده در واکنش به حرف و حدیث‌های ایجاد شده درباره خبری از افزایش شهریه این دانشگاه در سال ۹۵، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی است که از دولت هیچ کمکی نمی‌گیرد و ظرف ۳۰ و چند سال گذشته، بیشترین اتکا به شهریه را داشته است. البته برنامه‌ریزی کردیم که کم‌کم اتکا به شهریه کمتر شود و در این راستا درآمدهای اقتصادی و اقتصاد دانش‌بنیان به ما کمک می‌کند.

او افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا سال ۱۳۹۹ وابستگی به شهریه به ۶۰‌درصد کاهش پیدا کند و ۴۰درصد از سایر منابع تامین شود. همچنین قرار است تا پایان ۱۳۹۵ میزان وابستگی به شهریه به 80درصد کاهش یابد؛ یعنی 20درصد شهریه از درآمدهای اقتصادی و اقتصاد دانش‌بنیان تامین خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ظرف دو سال گذشته با اینکه مجوز قانونی از هیات امنای مرکز و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و درمان داشتیم، اما شهریه‌ ثابت را برای دانشجویان افزایش ندادیم. این مساله 400میلیارد تومان بار مالی برای ما به همراه داشت که این موضوع البته به این معنا نیست که هنوز وابستگی به شهریه نداریم.

او افزود: برای کسانی که بد تعبیر می‌کنند، کج‌فهمی می‌کنند یا نمی‌خواهند بفهمند، ذکر این نکته ضروری است؛ دانشگاهی که ۳۰ سال وابسته به شهریه بوده در حال حاضر کم‌کم در حال کاهش وابستگی‌اش است، ولی این برنامه تدریجی است.

میرزاده گفت: در سال ۹۵ شهریه ثابت را مانند سال ۹۴ اضافه نکردیم، این اقدام هر سال بار مالی ۲۰۰میلیارد تومانی برای دانشگاه آزاد اسلامی به همراه دارد. در مورد شهریه، سیاست ما این است که حداقل فشار بر روی خانواده‌ها باشد و هر چه دانشگاه درآمد داشته باشد، صرف امور آموزشی، پژوهشی و تحصیلی دانشجویان می‌شود.

او افزود: برای سال ۹۵ شهریه متغیر، بین صفر تا ۱۵‌درصد افزایش خواهد داشت که این بستگی به مناطق دارد و میزان افزایش به هیات امنای استان‌ها واگذار شده است و خودشان با بررسی می‌توانند، صفر درصد تا ۱۵‌درصد شهریه‌ها را افزایش دهند. این نشان دهنده کاهش اتکاست، چرا که در سال‌های گذشته این ۱۵‌درصد ثابت بود، اما امسال آن را شناور کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنابرین ما ۲ حرکت در نتیجه کاهش وابستگی به شهریه داشتیم، یکی عدم افزایش شهریه ثابت و دیگری انعطاف در شهریه متغیر.

20101

کد خبر: 650566

وب گردی

وب گردی