سرنوشت فراکسیون های سیاسی مجلس دهم به کجا می رسد؟/از شکست اتحاد استراتژیک ولایت با پایداری تا تولد فراکسیون اعتدال

سرنوشت فراکسیون های سیاسی پارلمان تا حدودی با انتخاب رئیس و اعضای هیئت رئیسه مجلس رقم خورد اما هنوز هم می توان گفت که زمان و تحولات آینده بهارستان وزن واقعی فراکسیون ها را مشخص خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، هرچند که انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم خط کشی های سیاسی نمایندگان راه یافته به مجلس را مشخص کرد و دو فراکسیون امید و ولایت بر سر انتخاب رئیس مجلس شکل گرفت اما فراکسیون ولایت که از جمع بین دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در مجلس نهم با نام "ولایت" پدید آمد خیلی زود نشان داد که بنا بر یک اصل منطقی، "جمع نقیضین محال است".

موضوعی که خیلی زودتر از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه رو شد و نخستین بار غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت به ایسکانیوز گفت که عده ای از اعضای فراکسیون ولایت همان تندروهای جبهه پایداری در مجلس گذشته هستند که اعتدالیون هیچ گاه آب شان با آن ها به یک جوی نمی رود.

وی در این گفت و گو خاطرنشان کرد: فراکسیون فراگیر شامل مستقلین، اعتدالگراها،اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل است. جامعه اصولگرایی معتدل با آقایان پایداری و تندروها سر یک میز نخواهد نشست و اصلا محال است که ما با آن ها سر یک میز بنشینیم، چون اصلا آب ما با هم به یک جوی نمی رود و حرف یکدیگر را متوجه نمی شویم، مثل این است که بگوییم ما روسی حرف می زنیم آنها انگلیسی حرف می زنند!مجلس سه فراکسیونه خواهد شد و شما شک نکنید. اصولگرایان تندرو، اصلاح طلبان و مجموعه فراگیر که شامل کسانی است که روحیه اعتدالی دارند.(متن کامل را اینجا بخوانید)

اما این اختلافات در جریان رایزنی ها برای انتخاب هیئت رئیسه دائم به اوج خود رسید و تنها یک روز پس از انتخاب اعضای هیئت رئیسه دائم همین نماینده از انشعاب در فراکسیون ولایت خبرداد. جعفرزاده گفت: مردم در انتخابات 7 اسفند حرف های زیادی زدند اما برخی یا نمی خواهند بشنوند یا نشنیدند.وی با بیان اینکه مردم در 7 اسفند گفتند در کشور چیزی به نام تندروی را قبول نداریم، تصریح کرد: در هر دو جریان امید و ولایت که هر دو به ولایت فقیه معتقد هستند، متاسفانه افراطی گری و تندروی هایی وجود دارد که برخلاف میل و مطالبات مردم ایران است.مصمم هستیم فراکسیونی آرام، به دور از تندروی و مستقل و فارغ از هیاهوهای جریانات سیاسی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در جلسه فراکسیون ولایت برخی از نمایندگان عضو ، سخنان بسیار تندی داشتند، گفت: این بوی تندی که از رفتار برخی ها به مشام ما می خورد با مشی اعتدالی در تضاد است؛ بنابراین فراکسیونی از اعتدالیون، مستقلین، اعتدالیون اصلاح طلب، اعتدالیون اصولگرا تشکیل شده تا تمامی معتدلین دو جناح سیاسی زیر چتر آن جمع شوند.

وی همچنین اذعان کرد :فراکسیون ولایت اتحادی بود موقتی برای انتخابات هیات رئیسه مجلس و حالا با انجام این انتخابات، ترکیب این فراکسیون تغییر خواهد کرد چراکه پایداری ها نمی توانند خود را با مشی سیاسی لاریجانی هماهنگ کنند ، لذا بزودی یعنی تا یک ماه دیگر فراکسیونی از معتدلین و مستقلین تحت عنوان "اعتدال" تشکیل خواهد شد.

با این حال می توان گفت که فراکسیون "ولایت" اگر با همین نام باقی بماند، در صورت جداشدن مستقلین و اعتدالیون که قصد تشکیل فراکسیون اعتدال را دارند ، در اقلیت قرار خواهد گرفت؛ همانطور که فراکسیون اصولگرایان در مجلس نهم به ریاست حدادعادل با حضور جمعی از نمایندگان منتسب به جبهه پایداری به عنوان فراکسیون اقلیت شناخته می شد.

این در حالی است که مجتبی ذوالنور، نماینده قم درباره انشعاب فراکسیون ولایت به سایت امید گفته است که فراکسیون ولایت قابل انحلال نیست و اصولا چرا باید به‌خاطر رفتن برخی منحل شود؟ اعضا باقی می‌مانند و مسیر خود را ادامه می‌دهند و فکر نمی‌کنم که انشعاب تاثیری در ادامه راه فراکسیون بگذارد و فکر هم نمی‌کنم جریان انشعابی بتواند جمع قابل‌توجهی را به خود جلب و جذب کرده و وزن سنگین‌تری برای خود جلب کند.

اما می توان گفت که تجربه مجلس نهم نشان می دهد که اظهارات نماینده قم را نمی توان خیلی جدی گرفت؛ جایی که علی لاریجانی و یارانش توانستند با پایه گذاری فراکسیون "رهروان ولایت" آن را تبدیل به فراکسیون اکثریت کرده و مستقل ها را نیز جذب خود کنند که این اتفاق به احتمال بسیار زیاد رخ خواهد داد.

هر چند که پدیده جدیدی فضای این مجلس را با مجلس دو فراکسیونی دوره نهم متفاوت کرده است و آن حضور فراکسیون قدرتمندی به نام" امید" است که توانسته به ریاست محمدرضا عارف در اولین آزمون خود سربلند بیرون آمده و علاوه بر دو کرسی نائب رئیسی پارلمان را نیمی از کرسی های هیئت رئیسه را از آن خود کند.

فراکسیونی که در خوشبینانه ترین حالت حدود 120 عضو دارد که می توانند در مواقع ضروری در صحن مجلس عرض اندام کنند. هرچند که محمدرضا عارف در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس و در رقابت با علی لاریجانی 103 رای خالص بیشتر نداشت اما به نظر می رسد با انشعاب فراکسیون ولایت و همچنین تصمیم نهایی برخی نمایندگان مستقل برای حضور در یکی از فراکسیون ها فراکسیون امید ظرفیت جذب نمایندگان بیشتری را داشته باشد.موضوعی که سید فرید موسوی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در گفت و گو با ایسکانیوزبه آن اشاره می کند.(اینجا بخوانید)

از این رو می توان از از فراکسیون «امید» به‌عنوان قدرتمند‌ترین و حتی با برنامه‌ترین فراکسیون مجلس دهم یادکرد چراکه اعضای این فراکسیون، قبل از شروع مجلس دهم، اساسنامه خود را تدوین و حتی اولویت‌های شان را نیزاعلام کرده بودند.

این در حالی است که محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس نهم در نشست خبری خود در مورد فراکسیون‌های مجلس دهم گفته است که فعلا پارلمان بیش از دو فراکسیون نخواهند داشت. او با تاکید بر اینکه اگر یک فراکسیون، اکثریت قاطع را در مجلس داشته باشد، دیگر نیازی به ائتلاف نیست، گفت: اما اگر چنین نباشد فراکسیون‌های خرد، وزنه تعادل می‌شوند. در کشور ما فراکسیون‌های رسمی به صورت حزبی عمل نمی‌کنند و ما فراکسیون‌های شناوری داریم. در مجلس دهم احتمال تشکیل فراکسیون‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل وجود دارد.باهنر تاکید کرد: مشکل مستقلین این است که با وجود تعداد زیاد تفرقه‌شان هم زیاد است.

204/201

کد خبر: 650928

وب گردی

وب گردی