صدور 120 میلیون دلاری خدمات دانشی از سوی پارک‌های علم و فناوری

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل با اشاره به رویکرد وزارت علوم در توسعه دیپلماسی علمی، از صدور 120 میلیون دلار خدمات دانشی از سوی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسین سالار آملی صدور خدمات دانشی و فناوری را از برنامه‌های وزارت علوم دانست و یادآور شد: در سال گذشته حدود 120 میلیون دلار خدمات دانشی از سوی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد صادر شده است.

سالار آملی با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم در زمینه توسعه دیپلماسی علمی گفت: ما در این زمینه درحال برنامه ریزی هستیم تا دانشگاه‌های دارای مزیت را وارد عرصه‌های بین‌المللی کنیم؛ به طور مثال دانشگاه علم و صنعت را برای ایجاد ارتباط با موسسات آموزشی و علمی کشورهای آلمان انتخاب کردیم.

او دلیل انتخاب دانشگاه علم و صنعت را فعالیت این دانشگاه در حوزه‌های فنی ذکر کرد.

سالارآملی با تاکید بر این که این برنامه‌ها به تدریج نهایی خواهد شد، خاطر نشان کرد: برای وارد کردن دانشگاه‌ها به عرصه‌های بین المللی درصدد نیستیم که همه دانشگاه‌ها وارد شوند؛ لذا از میان دانشگاه‌های دولتی 20 تا 30 دانشگاه در نظر گرفته شده است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رویکرد این وزارتخانه در خصوص وارد کردن دانشگاه‌های آزاد و غیر دولتی در عرصه‌های بین المللی گفت: در این زمینه ما به مسؤولان دانشگاه آزاد یادآوری کردیم قصد نداریم که به یک باره 500 دانشگاه کشور را وارد همکاری‌های بین المللی کنیم و در گام اول بر تعداد محدودی از دانشگاه‌ها که دارای پتانسیل‌های بین المللی شدن هستند، متمرکز خواهیم شد.

او همکاری با کشورهای اروپایی که خصومتی با جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند را از برنامه‌های وزارت علوم نام برد و در این باره گفت: در این برنامه همکاری‌های علمی و آموزشی ما با کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، آلمان و اتریش که خصومتی با جمهوری اسلامی ایران ندارند، خواهد بود.

سالار آملی گفت: با کشورهای اروپایی مانند انگلستان که خصومت خود را علیه ایران نشان داده است، تمایل به همکاری نداریم و در برنامه‌های این وزارتخانه قرار ندارد.

بر اساس برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه تبریز برای همکاری با موسسات علمی ترکیه، معاونت پژوهشی وزارت علوم برای ایجاد ارتباط با مراکز علمی ایتالیا، دانشگاه امیرکبیر برای همکاری با موسسات پژوهشی فرانسه، سازمان امور دانشجویان برای همکاری‌های علمی با کشور افغانستان و دانشگاه تربیت مدرس برای ایجاد همکاری‌های علمی با کشور چین انتخاب شده‌اند که به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل این برنامه تاکنون نهایی نشده است.

20104

کد خبر: 651008

وب گردی

وب گردی