منشا اصلی گرد و خاک  این روزها جنوب سوریه و شرق عراق است/ وعده برای کاهش گرد و غبار

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: بیشتر استان ها از جمله مناطق شمال و شمال غربی کشور، مناطق جنوبی و مرکزی مانند تهران درگیر گرد و غبار خواهند بود اما به تدریج از شدت آن کاسته می شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ گرد و خاک چندروزی است چند استان را درگیر کرده است. احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی درباره منشا گرد و غباری که در حال حاضر وارد ایران شده است گفت: منشا اصلی این گرد و غبار این گرد و غبار را از جنوب سوریه و شرق عراق است. مناطق شمال غربی و مرکز کشور درگیر این گرد و غبار هستند اما امروز به تدریج از شدت این گرد و غبار کاسته می شود.

او ادامه داد: به طور کلی بیشتر استان ها از جمله مناطق شمال و شمال غربی کشور، مناطق جنوبی و مرکزی مانند تهران درگیر این گرد و غبار خواهند بود که به تدریج از شدت آن کاسته می شود.

وظیفه گفت: پیش بینی می شود از شدت غبار کاسته شود همچنین احتمالا در روز پنج شنبه سامانه ای تشکیل می شود و احتمال نفوذ آن به ایران وجود دارد.

منشاء گرد و خاک فعلی، عربی است

اما ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گردو غبار دراین باره به مهر گفت: عکسهای ماهواره ای نشان می دهد که گردوغباری که تهران و برخی دیگر از استانها را تحت تاثیر قرار داد از کانون خارجی کشورهای سوریه وغرب عراق نشات گرفته است.

او با اشاره به پدیده گرد و غباری که اخیرا بخشی از کشور را تحت تاثیر قرار داد افزود: سازمان هواشناسی وقوع این پدیده برای روزهای یکشنبه و دوشنبه را پیش بینی کرده بود.

شعاعی با مرور روند پدیده گرد و غبار در ایران و تاثیرپذیری بیشتر استان های جنوبی از این پدیده، گفت: بر خلاف روال سابق و برای نخستین بار، وقوع پدیده گرد و غبار همزمان با باد جنوبی، منجر به آن شد که توده گرد و غبار شکل گرفته به سمت ایران بر اثر فشار باد جنوبی به سمت شمال غرب کشور تغییر مسیر دهد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: در پدیده اخیر شاهد بالاترین میزان غلظت گرد و غبار در استان های آذربایجان غربی و شمال غرب همچون لرستان و شمال ایلام بودیم، این در حالی است که امروز بالاترین میزان غلظت گرد و غباری که در اهواز شاهد آن بودیم در حدود ۱۵۰ میکروگرم بود.

او درباره مسیر حرکت طوفان گرد و غبار، گفت: توده گرد و غبار وارد شده به کشور پی از عبور از زاگرس به ایران مرکزی وارد شد و روز دوشنبه تهران را نیز تحت تاثیر قرار داد به گونه ای گه شاهد هوای ناسالم در پایتخت بودیم و در بالاترین میزان، غلظت گرد و غبار در هوای تهران به حدود ۱۲۰ میکرو گرم رسید.

گرد و غبار کنونی تداوم نخواهد داشت

شعاعی درباره وضعیت کنونی هوای کشور و استان های درگیر پدیده گرد و غبار نیز با بیان اینکه از عصر روز دوشنبه میزان گرد و غبار رو به کاهش است، گفت: پیش بینی ها بیانگر آن است که این وضعیت حداکثر تا ظهر امروز سه شنبه ادامه خواهد داشت زیرا تصاویر ماهواره ای نشان می دهد به دلیل عدم برخورداری توده گرد و غبار کنونی از پشتوانه و توده فعال پشتیبان، این روند ادامه نخواهد داشت و از شدت آن کاسته خواهد شد.

او ادامه داد: این نخستین بار بود که توده گرد و غبار ورودی به ایران با عبور از ارتفاعات البرز به گیلان رسید و این استان را نیز تحت تاثیر قرار داد. از ابتدای امر نیز بارها اعلام شد به دلیل اینکه حدود ۹۰ درصد گرد و غبار ایران ناشی از منشاءهای خارجی است و با توجه به شرایط منطقه، رفع این چالش نیاز به زمان دارد.

تاثیرپذیری طوفان های گرد و غبار از خشکسالی های شدید در منطقه

شعاعی اشاره ای هم به وضعیت خشکسالی و بارش به عنوان آیتمی موثر در تشدید پدیده گرد و غبار داشت و گفت: متاسفانه به لحاظ بارشی شاهد وضعیت خوبی در ایران و کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه نیستیم.

این مسئول افزود: حتی در ایران برخلاف تصور عامه، بیش از نیمی از کشور حتی متوسط بارش سالانه را نیز دریافت نکرده اند. به گونه ای که در تهران شاهد دریافت مرز متوسط بارش سالانه و در اصفهان شاهد عدم دریافت متوسط بارش سالانه بودیم.

او گفت: وقوع پدیده گرد و غبار با منشاء خارجی در نیمه خردادماه سالجاری خبر از وضعیت نه چندان مطلوب ما در حوزه گرد و غبار طی سالجاری و فصل پیش رو می دهد.

20106

کد خبر: 651064

وب گردی

وب گردی