رتبه اول معماری همایش ملی فرهنگ و سبک زندگی شهدا برای مدرس واحد ارومیه

مدرس گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه مقام اول بخش معماری همایش ملی فرهنگ و سبک زندگی شهدا را کسب کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ رضا اعطائی از مدرسان گروه معماری واحد ارومیه توانست رتبه اول بخش معماری (المان،یادمان) همایش ملی فرهنگ و سبک زندگی شهدا را به خود اختصاص دهد. این همایش شامل بخشهای مختلف مقاله،هنرهای تجسمی، ادبی،فیلم کوتاه و معماری بود .

اعطایی در معرفی طرح خود گفت : «سایت موردنظر در دل یک فضای سبز شهری، بر بالای تپه‌ای در پارک امام خمینی (ره) شهرستان ماکو و_اقع شده است. از ویژگی‌های سایت می‌توان به چشم‌انداز زیبای آن اعم از کوه های قه ‌یه و سبدداغی و رودخانه زنگمار و... اشاره کرد.»

وی در مورد ایده کلی این طرح بیان داشت: «این طرح از همان معماری ایرانی اسلامی و یکتاپرستی مردمان این سرزمین سرچشمه می‌گیرد. در واقع هشت ضلعی‌بودن پلان و استفاده از تناسبات هندسی در این طرح الهام گرفته از معماری ایرانی اسلامی است.»

رضا اعطائی افزود «یادمان از صفحاتی تشکیل یافته که اشاره به کوه‌های مرتفع این منطقه و حس و حال مردم دارد. صفحاتی با گوشه‌های تیز که نشانه خشم مردم از دشمن است که آنان را در جهت حرکت به سوی پروردگار خویش قرار داده‌ است و به اشتیاق دیدار او تمام رنج‌های مسیر را تحمل می‌کنند. این صفحه (به شکل نوار موبیوس) بیرون‌آمده از دل زمین و دوباره بازگشته به آن، نشان از به دنیا آمدن و طی نمودن فراز و نشیب‌های زندگی و بازگشت دوباره به خاک است. اما در این میان؛ شهدا در هنگام مرگ و شهادت، با وجود اینکه جسم آنان به زمین خاکی برمی‌گردد، اما روح آنان به اوج رسیده و به دیدار معبود ازلی نایل می‌شود. بنابراین در طراحی این یادمان سعی شده است تا مردمان امروز برای حس این عروج پله‌های آن را طی طریق کنند و به بلندای آن راه یابند. در طی این مسیر؛ راهرویی برای نمایش آثار شهدا درنظر‌گرفته شده است تا حضور مردم به مناسبت‌های مختلف در این یادمان، آشنایی آنان را با سبک زندگی شهدا میسر سازد. حضور آب در مرکزیت یادمان که به نوعی الهام گرفته از رودخانه زنگمار است و صفحات یادمان آن را دربرگرفته است، نشان از حفاظت مردمان از آب و خاک این سرزمین بوده و در این راه به شهادت رسیده‌اند. از سوی دیگر از تلفیق عناصر و مصالح سنتی و مدرن همچون نقوش هندسی و بتن در این یادمان استفاده شده است.»

کد خبر: 651122

وب گردی

وب گردی