معرفی برگزیدگان یازدهمین جایزه ملی محیط زیست

برگزیدگان یازدهمین جایزه ملی محیط زیست با حضور معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزرای نفت و آموزش و پرورش معرفی شدند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، مدیرکل دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر اجرایی یازدهمین جایزه ملی محیط زیست، گفت: جایزه ملی محیط زیست در سال ۷۹ با مصوبه شورای عالی محیط زیست در راستای حمایت از کسانی که کار ارزشمندی در حوزه محیط زیست انجام داده‌اند، شروع به کار کرد. این جایزه در حوزه‌های سازمان‌ها و موسسات دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، شرکت‌های حقوقی، متخصصان و افرادی که اقدام شاخصی در حوزه محیط زیست داشته‌اند، برگزار می‌شود.

صدرالدین علیپور افزود: از اول دی ماه ۹۴ از طریق ادارات کل استان‌ها و دفاتر تخصصی‌مان فراخوان دادیم تا افرادی که کار قابل ارائه‌ای انجام داده‌اند، آن را به دبیرخانه جایزه ملی محیط زیست ارسال کنند. بعد از غربالگری اولیه حدود ۲۰۰ اثر را دریافت کردیم که در ۵ بخش یاد شده دسته‌بندی شد. حدود ۲۰ جلسه بررسی داشتیم و سرانجام در جلسه داوری با حضور متخصصان صاحب‌نام، نفرات اول تا سوم هر حوزه را مشخص کردیم.

بر اساس این گزارش ، برگزیدگان یازدهمین جایزه ملی محیط زیست عبارت بودند از:

جایزه اول در بخش سازمان‌ها و موسسات دولتی به وزارت آموزش و پرورش به دلیل ایجاد قطب محیط زیست و توسعه پایدار، درج مطالب محیط زیستی در ۳۰ کتاب درسی و کاشت ۲ میلیون نهال توسط دانش‌آموزان تعلق گرفت.

جایزه اول در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد از آن جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان به دلیل فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی، پاکسازی طبیعت و برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها شد.

در بخش شرکت‌ها، هیچ شرکتی حائز رتبه اول شناخته نشد.

جایزه دوم سازمان‌ها و موسسات دولتی به وزارت نفت به دلیل ارتقای کیفیت سوخت، بهبود شاخص‌های کیفی هوا در کلانشهرها و همکاری در اصلاح فرآیندهای پالایشگاهی اختصاص یافت.

جایزه دوم بخش شرکت‌های خصوصی را گروه صنعتی عمران گستر کاردار به دلیل تولید قطعات هوشمند بتنی با قابلیت حذف آلودگی و اضمحلال آلودگی دریافت کرد.

جایزه دوم بخش سازمان‌های مردم‌نهاد به سازمان مردم‌نهاد کیمیای سبز به دلیل حمایت از تالاب میغان، برگزاری برنامه‌های پاکسازی طبیعت در استان مرکزی، ایجاد سامانه پیامک سبز و برگزاری مسابقات مختلف تعلق گرفت. کیمیای سبز این جایزه را به اولین سازمان مردم‌نهاد کودکان محیط زیست کشور که مدرسه طلوع سبز را برای آموزش محیط زیست به کودکان احداث کرده، تقدیم کردند.

جایزه دوم در بخش افراد را پرهام دیباج تهیه‌کننده و مجری برنامه طبیعت ۳۶۰ به دلیل همکاری با برنامه‌های تلویزیونی و مستندسازی از مناطق حفاظت‌شده کشور دریافت کرد.

جایزه سوم در بخش موسسات عمومی و سازمان‌های دولتی به وزارت ورزش و جوانان به دلیل تشکیل دفتر محیط زیست و توسعه پایدار، مشارکت در برنامه‌های مختلف و همراهی ورزشکاران با محیط زیست اختصاص یافت.

جایزه سوم در بخش سازمان‌های مردم‌نهاد از آن کمیته محیط زیست بنیاد مهر همدان به دلیل تشکیل کمیته محیط زیست گردشگری و توسعه پایدار و برگزاری برنامه‌های آموزشی شد. این سازمان مردم‌نهاد مبلغ جایزه را به خانواده امیر ارسلان پیروتی محیط‌بان شهید تقدیم کرده و اعلام کرد یک گروه آموزش سیار محیط زیست به کودکان را راه‌اندازی خواهد کرد.

جایزه سوم در بخش افراد را زهرا کشوری از خبرنگاران فعال محیط زیست به دلیل تهیه گزارش‌ها و مطالب مختلف در حوزه محیط زیست دریافت کرد.

جایزه اشخاص به سه تن از متخصصان صاحب‌نام محیط زیست به ترتیب الفبا به دکتر یوسف حجت، دکتر مجید عباسپور و دکتر سیمین ناصری اعطا شد.

همچنین شرکت دانش‌بنیان آفرین ماشین‌تک به دلیل ساخت قطارهای بازیافت آسفالت به روش گرم درجا، صابر وطن‌دوست و حامد موسوی ثابت به دلیل کشف، توصیف و ثبت چندین گونه ماهی، کانون رشد خلاق کودک و خانواده به دلیل طراحی و اجرای آموزش‌های الفبای محیط زیست برای کودکان استان البرز، سهیل اولادزاد به دلیل همکاری در زمینه کاهش پسماند در شمال کشور، اجرای طرح ۵۰ گرم برای حذف زباله در استان‌های شمالی و برنامه‌های پاکسازی طبیعت و کانون سبز تمیشه شهرستان کردکوی به دلیل کاشت ۳۰ هزار نهال در سطح شهر و توزیع ۵۰ هزار نهال به شهروندان شایسته دریافت لوح تقدیر شناخته شدند.

بنیاد شهید امور ایثارگران به دلیل کسب رتبه اول اجرای مدیریت سبز در بین دستگاه‌های کشور شایسته تقدیر شناخته شد. شهردار بندر چابهار نیز لوح تقدیر دریافت کرد.

در پایان لوح تقدیر به یوسف پیروتی برادر زنده‌یاد امیرارسلان پیروتی که جان خود را در راه حفظ و نجات یک پرنده از دست داد، تعلق گرفت.

در ادامه هیأت داوران یازدهمین دوره اعطای جایزه ملّی محیط زیست در بیانیه‌ای اعلام کرد: از ضروریات حکمرانی مطلوب آن است که از همه ظرفیت‌ها علیه سقوط بیشتر شاخص‌های پایداری محیط زیست کشور بهره برده شود.

هیأت داوران یازدهمین دوره اعطای جایزه ملّی محیط زیست در بیانیه‌ای استفاده از همه ظرفیت‌ها علیه سقوط بیشتر شاخص‌های پایداری محیط زیست را از ضروریات حکمرانی مطلوب دانستند.

در این بیانیه که در مراسم جایزه ملی محیط زیست قرائت شد آمده است:

به باور اغلب صاحب‌نظران، یگانه راه مطمئن برای برون‌رفت از بحران‌های فزاینده‌‌ای که زیستن در کره‌ی زمین را با لکنت‌هایی جدی و خطراتی پیش‌برنده مواجه ساخته، تسهیل کردن شرایطی است که منجر به حضور حداکثری مردم در جبهه‌ی مدافعان زمین شود. در این میان، تهدیدهایی که توان تاب‌آوری طبیعت ایران را به چالش کشیده است، هرگز و در هیچ برش دیگری از تاریخ چهار هزارساله‌ی شکوفایی مدنیت در این سرزمین، سابقه نداشته و هیچگاه خطر درغلتیدن به شرایطی برگشت‌ناپذیر که از آن با عنوان ورشکستگی بوم‌شناختی (اکولوژیکی) ایران یاد می‌شود، اینگونه نزدیک و ملموس حس نمی‌شده است.

از این رو، از الزام‌های ضروری یک حکمرانی مطلوب در چنین شرایط حساس و شکننده‌ای آن است که بتوان از همه‌ی ظرفیت‌های جامعه‌ی ۸۰ میلیون‌ نفری ایرانیانی که این خاک را، سرزمین پدری و مادری خود می‌دانند، بهره برد تا با آفرینش موجی بزرگ و بارشی فکری، فضایی رقابتی را برای مشارکت بر علیه رفتارها، عملکردها و سیاست‌هایی رقم زد که در صورت بی‌تفاوتی، فرجام‌شان به سقوط بیشتر شاخص‌های پایداری محیط زیست کشور منجر می‌شود.

چنین است که نهاد متولّی محیط زیست ایران از خردادماه ۱۳۷۹ کوشیده است تا با اتکای به قوانین و اسناد بالاسری موجود، چون اصل پنجاهم قانون اساسی، ماده ۴۶ آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و مصوبه‌ی مورخ ۲۳ دی ماه ۱۳۷۹ شوای عالی حفاظت محیط زیست، مراسمی را با عنوان اهدای جایزه ملّی محیط زیست برگزار کند؛ جایزه‌ای که مهم‌ترین آرمانش، ارج نهادن به جایگاه و تلاش آن گروه از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی است که در راه حفاظت از محیط زیست اثربخش بوده‌اند.

محورهای مصوب برای دریافت این جایزه عبارتند از:

۱) ابداعات، اختراعات و طرح‌های بارز در جهت جلوگیری از آلودگی یا تخریب محیط‌زیست.

۲) خلاقیت‌ها و ابتکارات بارزی که موجب کاهش موثر هزینه‌های جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست شده، یا باعث سهولت کاربرد وسایل و امکانات برای کنترل آلودگی و تخریب در سطح وسیع می‌شود.

۳) ارایه طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی و قابل اجرا که موجب نجات گونه‌های کمیاب و در معرض خطر انقراض گیاهان و جانوران و یا احیای یک زیستگاه ارزشمند درحال تخریب شده و از نابودی جوامع گیاهی و جانوری جلوگیری نماید.

۴) مطالعات و تحقیقات علمی ارزشمند و موثر در زمینه پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط‌زیست و یافتن شیوه‌های جدید و موثر برای حفظ محیط‌زیست.

۵) اعطاء کمکهای قابل توجه و ایجاد امکانات موثر مادی و معنوی برای حفظ محیط‌زیست.

۶) ارایه خدمات ارزنده و فعالیت‌های برجسته و نتیجه بخش در مورد ارتقاء سطح دانش و بینش زیست‌محیطی جامعه و ترویج فرهنگ محیط‌زیستی در سطح وسیع و فراگیر.

۷) فداکاری و از خودگذشتگی و تلاش بیش از حد انتظار به منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از بروز بحران‌های زیست محیطی و ممانعت از به خطر افتادن سلامت مردم در این مواقع، یا جلوگیری از نابودی و تخریب اکوسیستم‌های ویژه و منابع طبیعی ارزشمند و گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر قریب الوقوع.

هیأت داوران مفتخر است که در سومین سال دوران زمامداری دولت تدبیر و امید مقارن با سالی که توسط رهبر فرزانه انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، برگزیدگانِ یازدهمین دوره جایزه ملّی محیط زیست را معرفی کند؛ برگزیدگانی که مهم‌ترین معیار در معرفی آنها، قدردانی از تشدید موج هم‌افزایی در نهضت پاسداری از طبیعت است؛ طبیعتی که بازیابی نشاط خود را در گرو افزایش سواد محیط زیستی ایرانیان و تغییر رفتارشان می‌داند.

باشد که این اقدام، سبب شود تا جریان حفاظت از محیط زیست، بیش از پیش در جامعه‌ی امروز ایران رسوخ کرده و تکامل یابد.

20106

کد خبر: 651132

وب گردی

وب گردی