بازاریابی محصولات ، عمده‏‌ترین مشکل رشد و توسعه گیاهان دارویی

عضو جامعه جنگلبانی ایران گفت: از عمده‏ترین مشکلات موجود بر سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علی‌حسین بیرانوند گفت: لرستان با وجود گسترش و پراکندگی گیاهان دارویی وحشی و فرآورده‌های فرعی بسیار غنی گیاهی هنوز اقدام مؤثری جهت کشت آنها در اراضی زراعی به صورت اقتصادی انجام نشده و اگر هم به صورت موردی انجام شده توسط محققین در سطوح بسیار کم بوده است.

او افزود: گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامه‏ ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد، می‏‌تواند علاوه بر درمان بیماری‌ها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع و حفظ محیط زیست در واقع درمانگر دردهای اقتصادی کشور شود.

بیرانوند گفت: به نظر می‌رسد مشکل اصلی در حال حاضر تولید نبوده و مشکل را باید در بازاریابی این محصولات جستجو کرد.

او افزود: از عمده‏‌ترین مشکلات موجود بر سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن است، بازاریابی صحیح سبب می‏‌شود ‏تا محصولات براساس نیاز مصرف‏‌کنندگان تولید و به نحو بهداشتی و مورد پسند در اختیار آنان قرار گیرد.

عضو جامعه جنگلبانی ایران گفت: ضروری است ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾـﯽ ﺗﺤﻘﯿﻘـﺎت ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺗﺎ اﺑﻬﺎﻣﺎت و اﯾﺮادات ذﮐﺮ ﺷـﺪه از اﯾﻦﻗﺒﯿﻞ ﺑﺮﻃﺮف ﺷﺪه و اﺳﺘﻔﺎده از ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ از ﺣﺎﻟـﺖ ﺳﻨﺘﯽ و ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺗﺨﺼﺼﯽ و اﺳﺘﺎﻧﺪارد درآﯾﺪ.

بیرانوند گفت: ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ وﺿـﻌﯿﺖ ﺑﻬﺪاﺷـﺘﯽ و ﺑـﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﻋﻄﺎریﻫﺎ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﻮﻧﻪﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﯿﺰان ﻣﺼﺮف، ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه، ﮐﺎرﺑﺮد ﻫﺮ ﯾـﮏ از اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺻﻠﯽﺗـﺮﯾﻦ ﻋﻮاﻣـﻞ در ﺑـﺎزار ﮔﯿﺎﻫـﺎن داروﯾﯽ، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ راﻫﻨﻤﺎی ﺧﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان و ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاران ﺻﻨﻌﺖ داروﯾﯽ ﮐـﺸﻮر ﺑﺎﺷـﺪ ﺗـﺎﺑـﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﯾـﺰی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻋﻠﻤﯽ ﺷﺎﻫﺪ اﺻﻼح ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺼﺮف ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ درﮐــﺸﻮر و اﺳـﺘﺎن ﻟﺮﺳـﺘﺎن ﺑﺎﺷـﯿﻢ

20103

کد خبر: 651334

وب گردی

وب گردی