هرسال ۱۰۰ هزار ایرانی، به سرطان مبتلا می شوند/ برای پیشگیری باید چه کرد؟

بیماری سرطان اکنون برای ایرانیان یک بیماری کاملا شناخته شده است. رشد سرطان در ایران باعث شده که بسیاری از خانواده‌ها یا به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با این بیماری مهلک آشنایی پیدا کنند.

زهره حاجیان- ایسکانیوز: با وجود اینکه عنوان می‌شود سالانه نزدیک به یکصد هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند اما، برنامه‌ها در این حوزه بیشتر متمرکز بر درمان بوده و کمتر بر امر پیشگیری تاکید شده است حال آنکه، همواره عنوان می‌شود هزینه پیشگیری بسیار کمتر از درمان است.

علاوه بر آن تغییراتی در سبک زندگی، امنیت غذایی و خود مراقبتی به علاوه کنترل و کاهش عوامل سرطان زا نظیر آلودگی هوا، امواج مغناطیسی و... می‌تواند تا حدی سرطان را کاهش دهد اما، استفاده از واکسن سرطان نیز یکی از مواردی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که استفاده از واکسن سرطان کم و بیش برای ایرانیان ناشناخته است.

بر اساس آمار سرطان در سال،6 هزار میلیارد تومان در کشور را صرف خود می‌کند در حالی که، ۵۰ درصد این سرطان‌ها قابل پیشگیری و در صورت ابتلا قابل درمان به صورت کامل هستند و این نشان می‌دهد که باید به پیشگیری از سرطان بهای بیشتری داده شود. براساس آمار اداره سرطان وزارت بهداشت 75 تا 80 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در سال داریم که نیمی از این تعداد یعنی بیش از 35 هزار نفر مرگ و میر ناشی از سرطان درسال اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی از افزایش ابتلا به سرطان طی 10 سال آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: سرطان و مسائل مرتبط با آن جزو دغدغه‌های اصلی شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت است که طی 10سال آینده چالش برانگیزتر هم خواهد شد.قوام نصیری با بیان این که 50 درصد سرطان‌ها درصورت تشخیص زودرس قابل درمان هستند، می‌گوید:درمان کامل سرطان‌ها به شرطی است که بیماران در مراحل ابتدایی ابتلا مراجعه کنند.

سرطان در زنان

اعظم‌السادات موسوی، رئیس انجمن سرطان زنان ایران معتقد است: از آنجا که اولین اولویت دولت‌ها با هر ساختاری و هر درجه از پیشرفت، بهداشت و درمان است سرطان در مقوله سلامت ایرانیان باید جدی‌تر دنبال شود چرا که سومین عامل مرگ و میر در کشور است. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2010 حدود 25 تا 35 میلیون نفر از جمعیت کشور را زنان سنین بالای 15 سال تشکیل می‌دهند؛ یعنی گروه‌هایی که در معرض خطر سرطان دهانه رحم قرار دارند.بر اساس آمار، تصادفات رانندگی در جایگاه اول علل مرگ و میر قرار دارد، دوم بیماری‌های قلبی - عروقی است و سپس سرطان بیشترین تعداد مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

جای خالی واکسن سرطان

در همین راستا رئیس انجمن سرطان زنان ایران هم بر لزوم اضافه شدن واکسن سرطان دهانه رحم به برنامه واکسیناسیون کشوری و لزوم خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها تاکید کرده و گفته در حال حاضر خودمراقبتی اولین رکن سیاست‌های بهداشتی را به خود اختصاص داده است. بنابراین لازم است فرهنگ‌سازی این موضوع به خوبی انجام شود؛ چرا که خودمراقبتی مهم‌ترین رکن مواجهه با بیماری‌هاست.به گفته او سالانه در ایران بیش از 1000 نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. این رقم در دنیا حدود نیم میلیون نفر است. با وجود آنکه تنها 25 درصد مبتلایان به این بیماری در دنیا محکوم به مرگ می‌شوند اما، در ایران 50 درصد مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. علت نیز آن است که اغلب افراد در مراحل پیشرفته بیماری جهت درمان مراجعه می‌کنند. به گزارش ایسنا اعظم‌السادات موسوی می‌ گوید:این واکسن کاملا ایمن است و از وزارت بهداشت می‌خواهیم با توجه به قیمت بالای آن و اینکه امکان تهیه آن برای همه افراد وجود ندارد، به صورت رایگان آن را در اختیار دختران بالای 14 سال قرار دهد.

در پیشگیری از بیماری سرطان خودمراقبتی اصلی اساسی است

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت می‌گوید: در پیشگیری از بیماری سرطان خودمراقبتی اصلی اساسی است که بخشی از آن به عهده خود بیمار است و بخشی از آن به تصمیمات مسئولان برمی‌گردد. محمد اسماعیل مطلق می افزاید: آموزش خودمراقبتی در سطح رسانه‌ها از طریق برنامه‌های مختلف درمورد ورزش و فعالیت بدنی و پرهیز از مصرف سیگار و الکل و همچنین برنامه غذایی مناسب و خواص غذاهای مختلف و آموزش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد در حالی که عمده تمرکز ما بر شبکه‌های بهداشتی درمانی و آموزش خودمراقبتی از سوی این دستگاه‌ها برای پیشگیری از بیماری است.

او ادامه می‌دهد: تلاش‌های مسئولان وزارت بهداشت برای کنترل عوامل محیطی ایجاد این بیماری در هفته مبارزه با سرطان منجر به تهیه سند همکاری بین بخشی برای کنترل سرطان شده است همچنین شورای عالی سلامت امنیت غذایی سال ها پیش تشکیل شده و دبیرمجامع در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان دبیرخانه این شورای‌عالی مشغول فعالیت بوده و در زیر مجموعه آن کمیسیون ویژه شورای‌عالی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزرا و رؤسای عضو شورای‌عالی قرار دارد و با کمک دو کمیته تخصصی به‌نام‌های کمیته تخصصی سلامت در معاونت سلامت و کمیته تخصصی غذا و دارو در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد پیشنهاد و تدوین سیاست‌های بخش سلامت و امنیت غذایی براساس نیاز جامعه و نظرات دستگاه‌ها اقدام و مطالب را جهت تصویب به شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی ارائه می دهد.

او در ادامه می گوید: بر اساس رای این شورا قرار است دستگاه های مختلفی بر تولید محصولات غذایی و سلامتی آن نظارت داشته باشند. مطلق درمورد درمان این بیماری و امکانات بهداشتی کشور می‌گوید: شبکه بهداشتی اولیه کشور ما چون قدیمی بوده و به حدود 30 سال پیش اختصاص دارد و از آنجایی که نوع بیماری ها و نحوه اقدامات درمانی برای آنها از آن تاریخ تاکنون تغییر کرده است، با بیماری سرطان متناسب نیست و در اثر تغییر در ساختار بیماری‌ها باید همه این امکانات به روز شود.

او عنوان می‌کند: از سویی نیروی انسانی و کادر درمانی در این مراکز باید آموزش های به روز و جدید در مورد راه‌های درمان این بیماری را ببینند و از سوی دیگر لازم است امکانات بهداشتی و وسایل مخصوص درمان سرطان نظیر دستگاه‌های شیمی درمانی و رادیوتراپی به روز شده و متناسب با نیازهای فعلی کشور باشد که به همه این فاکتورها در قالب این برنامه‌ها توجه شده است.

تغذیه و تحرک دو عامل مهم پیشگیری از سرطان

یک استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی دو رکن اساسی در بحث سلامت و پیشگیری از سرطان را تغذیه و تحرک می‌داند و می‌گوید: 50 تا 60 درصد بیماری ها به تغذیه ارتباط دارد و خود تغذیه رفتاری است که عوامل زیادی در آن موثر است. خدیجه رحمانی به آرمان می گوید: یکی از بحث‌ها آگاهی است و دو عامل دیگر نگرش و عملکرد است و فرد زمانی می تواند الگوی قدیمی را اصلاح کند که آگاه باشد ، نگرش مثبت داشته باشد و به آن نگرش عمل کند .

او تاکید می کند : به عنوان مثال اگر پزشکی سیگار می کشد نمی‌توان گفت که او آگاه نیست و نگرش ندارد این پزشک فقط عملکرد درستی نداردو این رفتار ناسالم را اجرا می کند.

105105

کد خبر: 651633

وب گردی

وب گردی