شل،  دومین مشتری بزرگ نفتی ایران

وزارت نفت اعلام کرد: شرکت انگلیسی-هلندی شل ماه آینده با بارگیری یک محموله نفت خام از جزیره خارک به مقصد اروپا، خرید نفت خام از ایران را از سر خواهد گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت نفت ، گفته های منابع تجاری و آمارهای کشتیرانی نشان می دهد که شرکت انگلیسی-هلندی شل خرید نفت خام ایران را از سرگرفته و پس از شرکت فرانسوی توتال، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان است که پس از تحریم ها، خرید نفت خام از ایران را دوباره آغاز کرده است.
براساس گزارش رویترز ، ایران پس از لغو تحریم ها در ماه ژانویه (دیماه 94) گذشته تلاش می کند سهم از دست رفته خود را در بازارهای جهانی احیا کند و از سرگیری تجارت نفتی با شرکت های بزرگ نفتی از جمله شل، این روند را تسهیل می کند.
این گزارش می افزاید: شل از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.
بنابر آمارهای کشتیرانی، شرکت شل نفتکش سوئزمکس «دلتا هلاس» را برای بارگیری یک محموله ١٣٠ هزار تن نفت خام ایران از جزیره خارک در تاریخ هشتم ژوئیه (١٨ تیرماه) رزرو کرده است.
منابع تجاری اعلام کرده اند که شل این محموله نفتی را در پایانه روتردام هلند تخلیه می کند.این شرکت بدهی پیشین خود به ایران را اوایل امسال پرداخته است افزون بر توتال، دیگر خریداران اروپایی نفت خام ایران در اسپانیا، یونان و ایتالیا پس از لغو تحریمها، محموله هایی را از ایران خریده اند صادرات نفت خام ایران هم اکنون به سطوح پیش از تحریمها یعنی حدود ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز نزدیک شده است.
به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، شل درنظر دارد یک نفتکش را ماه آینده میلادی برای بارگیری یک محموله نفت خام به مقصد اروپا، روانه ایران کند.
این شرکت انگلیسی-هلندی پس از توتال دومین شرکت بزرگ نفتی جهان به شمار می رود که خرید نفت خام را از ایران ازسر می گیرد.
بر اساس فهرست نفتکش های اجاره شده که از سوی بلومبرگ گردآوری شده است، شل نفتکش «دلتا هلاس» را برای بارگیری یک محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام به قصد اروپا در تاریخ یکم ژوئیه رزرو کرده است.
در میان شرکت های بزرگ نفتی جهان، توتال نخستین شرکتی بود که خرید نفت خام از ایران را در پساتحریم ازسرگرفت و در ماه فوریه یک محوله نفت خام را بارگیری کرد.
نخستین محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام ایران در دوران پس از تحریم بوسیه نفتکش مونته تولدو در یکی از پالایشگاههای شرکت اسپانیایی سسپا در منطقه جبل الطارق تخلیه کرد.
طبق اطلاعات کشتیرانی، در ماه فوریه سال جاری میلادی ٢٩ نفتکش محموله های نفت خام ایران را بارگیری کردند که سه فروند از آنها راهی اروپا شدند.
براساس آمارهای کشتیرانی که از سوی بلومبرگ جمع آوری شده است، صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی به غیر از ترکیه، از رقم صفر در ماه ژانویه به دست کم روزانه ٢٩٠ هزار بشکه در ماه گذشته میلادی رسید.
آمارها حاکی از آن است که سه نفتکش سوئزمکس، هر یک با توانایی حمل حدود یک میلیون بشکه نفت خام هم اکنون از طریق دریای سرخ روانه مدیترانه شده اند، که احتمال می رود مقصد آنها بنادری در اروپا باشد.
این محموله ها می تواند صادرات ماه گذشته میلادی نفت خام ایران را به مقصد قاره سبز به حدود ٣٩٠ هزار بشکه در روز برساند.
شرکت شل در ماه مارس اعلام کرده بود: این شرکت انگلیسی-هلندی که به دلیل خرید نفت خام از ایران پیش از سال ٢٠١٢ (قبل از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا) مبلغی را به شرکت ملی نفت ایران بدهکار بود، توانست یک میلیارد و ٧٠٠ میلیارد یورو (یک میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار) بدهی خود را به شرکت ملی نفت ایران بپردازد.

401/601

کد خبر: 651773

وب گردی

وب گردی