جوان‌ترشدن سن زنان سرپرست خانوار اصلا نشانه خوبی نیست/ زنان سرپرست خانوار از ازدواج مجدد می ترسند

اصلا خبر خوبی نیست افزایش آمار طلاق، کاهش سن زنان سرپرست خانوار ، عدم مسئولیت‌پذیری مردان و افتادن بار زندگی به دوش زنان اصلا خبر خوبی نیست این درحالی است که زنان سرپرست خانوارعلاوه بر تحمل فشارهای مالی و اقتصادی و تامین مخارج فرزندان نگاه‌های منفی جامعه را نیز باید تحمل کنند.

زهره حاجیان- ایسکانیوز :کاهش سن زنان سرپرست خانوار نشانه خوبی نیست اینکه بشنویم و بخوانیم که بیش از 9 هزار زن سرپرست خانوار در کشور زیر 20 سال هستند نگران کننده است براساس اطلاعاتی که اواخر سال گذشته منتشر شد زنان سرپرست خانوار زیر ۲۰ سال 4 درصد از کل زنان سرپرست خانوار کشور یعنی حدود ۸ هزار و ۹۷۳ نفر از این گروه را تشکیل می دادند و مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده با اعلام این خبر گفته بود: بیشترین تعداد زنان سرپرست خانوار در گروه سنی ۵۰ تا ۵۹ سال قراردارند اما حدود 9 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار زیر ۲۰ سال سن دارند. وحیده نگین درمورد تعداد زنان سرپرست خانوار زیر ۲۰ سال گفت: این آمار بر اساس اطلاعات به دست آمده در همایش زنان در مسیر توسعه و تحقیقات در سال ۹۰ به دست آمده است.

اما بیشترین تعداد زنان سرپرست خانوار متعلق به گروه سنی۵۰ تا ۵۹ سال با تعداد حدود ۵۴۸ هزار و ۸۵۸ نفر یعنی ۲۱ درصد زنان سرپرست خانوار است.

وجود 2 میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار

درحال حاضر بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌کنند. این آمار را سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاری ایران می‌گوید این درحالی است که 50 درصد زنان سرپرست خانوار پس از 50 سالگی تحت پوشش نهاد حمایتی قرار می گیرند و حدود 40 درصد از آنان تحت حمایت کمیته امداد(ره) قرار دارند.

همان روزها آدر اسماعیلی مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده به مهر گفته بود حدود 16 هزار نفر از زنان سرپرست خانوار زیر 20 سال هستند، 14 درصد بین 21 تا 40 سال، 5/12 درصد بین 41 تا 50 سال، 17 درصد بین 51 تا 60 سال، 20 درصد بین 61 تا 70 سال و 36 درصد بالای 71 سال هستند.

بر اساس آمار 81 درصد زنان تحت‌پوشش به علت فوت، 28/13 درصد زنان به دلیل طلاق و از کارافتادگی، معلولیت و زندانی شدن همسر، زن سرپرست خانوار شده‌اند.

81 درصد زنان تحت‌پوشش به علت فوت، 28/13 درصد زنان به دلیل طلاق و از کارافتادگی، معلولیت و زندانی شدن همسر، زن سرپرست خانوار شده‌اند

زنان سرپرست خانوار از ازدواج مجدد می ترسند

زنان سرپرست خانوار مشکلات زیادی دارند و یکی از مهم‌ترین آنها ترس از ازدواج‌مجدد است هر چند یکی از ماموریت‌های کمیته امداد این است که ترس زنان سرپرست خانوار را از ازدواج دوباره از بین برود اما واقعیت این است که زنان سرپرست خانوار نگران این هستند که با ازدواج دوباره از چاله به چاه بیفتند.

رشد قابل‌توجه طلاق در چند سال اخیر

رئیس انجمن مددکاران ایران اعتقاد دارد یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار است.

حسن‌موسوی‌چلک می‌گوید: تعداد زنان سرپرست خانوار از یک میلیون و 660 هزار نفر در سال 1385 با یک رشد سریع به بیش از 2 میلیون نفر در سال 1390 رسید و این رشد در 5 سال قابل توجه است.

موسوی تاکید می‌کند: این درحالی است که روند افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در یک فاصله 10 ساله از یک میلیون و 200 هزار نفر در سال 75 به بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر در سال 85 رسیده بود و پس از آن تاکنون به سرعت رو به افزایش بوده است.

او با اشاره به اینکه طلاق مهم‌ترین عامل افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در5 سال اخیر بوده است، می‌گوید: فاصله طول زندگی مشترک زوجین کم شده است و همین کم شدن فاصله‌ها باعث مطلقه شدن زنان و به دنبال آن جوان‌ترشدن سن زنان سرپرست خانوار شده است.

موسوی ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی با توجه به اینکه زنان سرپرست خانوار از تحصیلات بالایی برخوردار نیستند و اغلب مهارت‌های زندگی و انواع مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را نیاموخته‌اند و از طرف دیگر پشتوانه‌های مالی و اقتصادی ندارند با مشکلات زیادی رو‌به‌رو می‌شوند و در این شرایط است که نظام حمایتی جامعه پاسخگوی مطالبات وخواسته‌های آنها نخواهد بود.

این مددکار اجتماعی درمورد جوان‌ترشدن سن زنان سرپرست خانوار می‌گوید: جوان‌ترشدن زنان سرپرست خانوار می‌تواند نظام حمایتی اجتماع را دچار مشکل کند این درحالی است که در جامعه هیچ نشانی از کاهش طلاق دیده نمی‌شود و اگر، طلاق‌های توافقی و طلاق‌های بعد از عقد و قبل از ازدواج را اضافه کنیم باید نگران شویم.

موسوی‌چلک با ارائه آخرین آمار طلاق می‌گوید: در 9 ماه اول سال گذشته ،117 هزار و 430 مورد طلاق ثبت شده بود که 87 درصد آنها را مردان کمتر از 20 سال تشکیل می‌دادند و 12 درصد آنها زنان کمتر از 20 سال بوده‌اند.

جوان‌ترشدن سن زنان سرپرست خانوار اصلا نشانه خوبی نیست و این نشان می‌دهد که درانتخاب همسران معیارهای خوبی نداشته و سازگاری و مهارت‌های زندگی را نیاموخته‌اند

او با اشاره به اینکه سالیانه بیش از 60 هزار طلاق در کشور به ثبت می‌رسد، می‌گوید: پذیرش جامعه نسبت به طلاق زن و مرد معمولا خوب نیست اما زنان در این روند آسیب‌های بیشتری می‌بینند و علاوه بر مشکلات اقتصادی باید نگاه ترحم‌آمیز و گاهی نفرت‌بار افراد جامعه را نیز تحمل کنند. زنی که طلاق می‌گیرد دیگر نمی‌تواند مانند روزهای پیش با همکارش راحت حرف بزند، لباس‌های شیک بپوشد یا به سفر برود و همین نگاه‌های منفی جامعه او را آزار می‌دهد.

زنی که طلاق می‌گیرد دیگر نمی‌تواند مانند روزهای پیش با همکارش راحت حرف بزند، لباس‌های شیک بپوشد یا به سفر برود و همین نگاه‌های منفی جامعه او را آزار می‌دهد

موسوی تاکید می‌کند: جوان‌ترشدن سن زنان سرپرست خانوار اصلا نشانه خوبی نیست و این نشان می‌دهد که درانتخاب همسران معیارهای خوبی نداشته و سازگاری و مهارت‌های زندگی را نیاموخته‌اند و اگر همه افراد در جامعه به بلوغ اجتماعی برسند بسیاری از مشکلات قابل حل است.

این یک نوع ناهنجاری اجتماعی است

یکی از فعالان زن کاهش سن زنان سرپرست خانوار در جامعه را نوعی ناهنجاری اجتماعی می‌داند و می‌گوید: ازدواج‌ها و طلاق‌های زودهنگام باعث جدایی‌ها و منجر به آسیب‌های مختلف در جامعه می‌شود.

فریده غیرت با اشاره به اینکه ازدواج‌ها بر اساس منطق و عقل صورت نمی‌گیرد، می‌گوید: در برخی از این ازدواج‌ها فرزندانی به وجود می‌آید که پس از ازدواج زنان باید سرپرستی آنها را برعهده بگیرند و مشکلات از همان جا شروع می‌شود.

او می‌گوید: باید برای این مشکل فکر جدی و برنامه‌ریزی‌های اساسی کرد و تا امروز برای ازدواج‌هایی که به طلاق منجر می‌شود کار جدی صورت نگرفته است و مشخص است که کاهش سن زنان سرپرست خانوار مشکلات و آسیب‌های جدی برای آنها به وجود خواهد آورد.

105105

کد خبر: 651824

وب گردی

وب گردی