روش صحیح برای باز کردن روزه در وعده افطار چیست؟

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت تدابیر روزه داری صحیح شامل نحوه غذاهای مورد استفاده در وعده سحر و چگونگی باز کردن روزه در وعده افطار را شرح داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان ، محمود خدادوست در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران درباره تدابیر روزه داری در ماه رمضان گفت: برخی افراد اعلام می کنند که در وعده سحر غذا نمی خورند، این موضوع در طب رد شده و خوردن وعده سحری واجب است.

او افزود: در وعده سحری باید غذای کامل استفاده شود اما در افطار وعده غذا باید سبک باشد. همچنین شخص روزه دار باید خواب کافی داشته باشد چراکه در این صورت غذا به خوبی هضم شده و فرد برای خوردن سحری اشتهای مناسب دارد.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: روی هم خوری در وعده افطار باعث مشکلات متعددی می شود، چرا که در فصل تابستان هضم ضعیف است. بنابر این غذاهایی مانند حلیم، شعله زرد و کله پاچه که برای زمستان مناسب است در این فصل برای افطار مناسب نبوده و اگر قرار است از آن استفاده شود فقط باید از یک نوع میل شود.

خدادوست در رابطه با نحوه باز کردن روزه در هنگام افطار گفت: بهتر است تا روزه با یک استکان آب گرم و خرما باز شود چرا که گرسنگی در طول روز باعث افزایش حرارت معده شده و آب ولرم حرارت معده را کاهش می دهد و قند خرما نیز سریع جذب خون شده که باعث می شود ولع غذا خوردن زیاد کاهش یابد.

او ادامه داد: به هیچ عنوان از آب سرد و شربت های سرد برای بازکردن روزه استفاده نشود چرا که باعث ضعف دستگاه گوارش می شود می توان از شیر گرم با عسل و خرما یا سکنجبین گرم برای باز کردن روزه استفاده کرد.

مدیر کل طب سنتی وزارت بهداشت افزود: برای اجتناب از تشنگی در طول روز از زمان افطار تا هنگام خواب از میوه ها و نوشیدنی ها برای تأمین آب بدن استفاده شود. همچنین غذاهای سرخ کردنی، پرچرب، تندو دارای ادویه هنگام سحر باعث افزایش عطش می شود بهتر است در خورشت های استفاده شده از زرشک تمبر هندی و آلو بخارا استفاده شود.

خدادوست تاکید کرد: در وعده سحر سبزی ها به صورت خام استفاده نشود چون تشنگی طول روز را زیاد می کند. می توان از هندوانه، خیار و سنکنجبین در فاصله افطار تا هنگام خواب استفاده کرد و در وعده سحر به جای آب از عرق کاسنی به همراه تخم خرفه بهره برد.

20106

کد خبر: 651914

وب گردی

وب گردی