برنامه های مهم شرکت خودروسازی سایپا

بازگشایی معاملات امروز شنبه مورخ 22 خرداد ماه بورس تهران، در قالب مراسمی نمادین و با حضور مدیران شرکت سایپا برگزار شد و زنگ آغاز معاملات به صدا درآمد.

به گزارش ایسکانیوز، در مراسمی نمادین بیستمین سالروز عرضه سهام شرکت سایپا در بورس اوراق بهادار تهران، به دکتر مهدی جمالی مدیرعامل سایپا سپرده شد تا با نواختن زنگ معاملات، دادوستد سهام در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شود.

گفتنی است گروه خودروسازی سایپا با سرمایه 39،267 میلیارد ریال و ارزش بازار 49،633 میلیارد ریال جزء 50 شرکت بزرگ بورسی می¬ باشد و این مراسم به منظور تقدیر از مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و کارکنان آن مجموعه برگزارشد.

یادآوری می شود سهام شرکت در اواخر سال ۷۴ در بورس اوراق بهادار تهران درج و سهام آن در خرداد ماه سال 75 در بورس تهران عرضه شد. در حال حاضر موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با در اختیار داشتن 17.3 درصد از سهام شرکت سایپا، بزرگترین سهامدار آن به شمار می¬ آید.

سایپا سرنام گروه اسمی «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» است و با در دست داشتن حدود 40 درصد از سهم بازار خودروی ایران، به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ ایران، شناخته می¬ شود.

پس از مراسم نمادین نواختن زنگ معاملات، نشست خبری با اصحاب رسانه مربوط به سالروز عرضه سهام سایپا در محل سالن کنفرانس بورس تهران برگزار شد و به سوالات خبرنگاران به طور مبسوط پاسخ گفته شد.

در ابتدای نشست خبری با اصحاب رسانه حسینی مقدم معاون ناشران و اعضا ضمن عرض خیر مقدم به مجموعه سایپا گفت: این جلسات برای شرکت ¬های بزرگ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برگزار می¬شود و امروز هم بیستمین سالروز عرضه سهام گروه خودروسازی سایپا در بورس تهران می باشد.

در ادامه این جلسه دکتر مهدی جمالی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپاضمن عرض تبریک بیستمین سالروز ورود گروه خودروسازی سایپا به بورس تهران، از همه سهامدارانی که در بیست سال گذشته از این شرکت در همه مراحل حمایت کردند، تشکر و قدردانی کرد.

وی در ادامه به تحریم صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته صنعت خودروسازی بعد از تحریم ¬ها با چالش -های اساسی روبرو شد و طی سال¬ های 89 الی 91 بدترین تاریخ صنعت خودروسازی کشور توسط دشمنان کشور رقم خورد و بعد از تحریم نفت بزرگترین تحریمی که رسماً بر علیه یک صنعت در کشور اتفاق افتاد، صنعت خودروسازی بود.

جمالی ادامه داد: بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید خوشبختانه با طراحی¬ هایی که شد مذاکرات خوبی تحت عنوان برجام در اقتصاد کشور اتفاق افتاد و گروه خودروسازی سایپا به عنوان اولین اقدام نسبت به شفافیت صورت های مالی خود در یک سال گذشته اقدام کرد.

مدیرعامل سایپا، بورس تهران را بزرگترین منبع شفاف سازی سرمایه های ملی عنوان کرد و اظهار داشت: من اعتقاد دارم که بورس تهران بزرگترین منبع برای شفاف¬سازی سرمایه¬ های ملی است که متاسفانه به دلایل مختلفی این شفاف¬ سازی برای بسیاری از شرکت های بزرگ رخ نداده است.

وی اولین تصمیم خود در شرکت سایپا را شفاف سازی دانست و گفت: به عنوان اولین تصمیم، تصمیم به شفاف ¬سازی صورت های مالی شرکت گرفتم، چرا که اعتقاد دارم ترازنامه شرکت، اساسی¬ ترین فونداسیون هر شرکتی است.

جمالی تصریح کرد: همانگونه که استحضار دارید در سال گذشته در یک اقدام بسیار منسجم و هماهنگ با کارشناسی دارایی های شرکت توسط کارشناسان رسمی دادگستری، ترانامه شفاف شد و این شفاف سازی مورد استقبال سهامداران قرار گرفت.

وی گفت: در گذشته به دلیل عدم شفافیت مالی و ترازنامه و سودوزیان نامناسب، شرکت سایپا در مذاکرات با خارجی ها و یا در فروش دارایی ها با مشکلات اساسی روبرو بود؛ چرا که ترازنامه و حساب سودو زیان یکی از اساسی ترین منابع برای مذاکرات است.

مدیرعامل سایپاافزود: امروز که در خدمت شما هستیم طرف های خارجی به صورت روزانه با ما در حال مذاکره هستند و علاقه مندند در زمینه ¬های مختلفی همچون تامین مواد اولیه، تامین مالی و تولید و سرمایه گذاری با ما مشارکت داشته باشند. این نتیجه کاری است که در سال گذشته توسط گروه سایپا و همکاری بسیار خوب بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس انجام گرفت.

وی به برنامه های سایپا در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال جاری برنامه¬ های بسیار خوبی داریم که عمده ترین آن در راستای اقتصاد مقاومتی و برنامه تولید محور شرکت خواهد بود. برنامه تولید سایپا در حدود 300 هزار دستگاه خودرو بوده که برنامه ریزی برای تولید بالای 500 هزار دستگاه خودرو صورت گرفته و معتقدیم اگر 500 هزار دستگاه تولید را داشته باشیم، اقتصاد مقاومتی محقق شده است و همچنین بسیاری از هزینه ¬های سربار شرکت پوشش داده شده و به سود عملیاتی خواهیم رسید.

مهدی جمالی در خصوص تاثیر لغو تحریم در پسا برجام و نیز اقدامات مربوط به اقتصاد مقاومتی گفت: در شرکت سایپا اعتقاد راسخی به اقتصاد مقاومتی وجود دارد چرا که تجربه های بسیار زیادی را در دوره های مختلف همانند جنگ و تحریم به دست آورده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چنین توانمندی در صنعت و سرمایه گذاری کشور وجود دارد.

مدیر عامل شرکت سایپا ابراز داشت: در حال حاضر توانایی این که بتوان اقتصاد را داخلی محور کرد در داخل کشور وجود دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: علی رغم فشار های بسیار زیاد در جهت مشارکت در شرکت سایپا، شرکت های اروپایی و آسیایی علاقه مند به شراکت در شرکت سایپا هستند.

مهدی جمالی افزود: با توجه به برنامه های موجود در مرکز تحقیقات و مهندسی شرکت، توان لازم برای طراحی، تولید و مهندسی خودرو طی یک یا 2 سال آینده در داخل وجود دارد و هرگز اجازه نمی دهیم که بازار شرکت سایپا در اختیار خارجی ها قرار بگیرد.

وی اذعان داشت: ظرفیت لازم جهت تامین بازار داخلی و حضور در بازار های خارجی در صنعت خودرو سازی کشور و به خصوص در گروه سایپا وجود دارد.

مدیر عامل شرکت سایپا اظهار کرد: سرمایه گذاری مشترک در اقتصاد مقاومتی در راستای رشد کشور، صنایع و ایجاد دسترسی به بازار های دیگر وجود دارد.

وی بیان کرد: صنعت خودرو در سال های تحریم با چالش های اساسی مواجه بود این در حالی است که طی سال های 89 تا 91 بدترین سال های صنعت خودروسازی را تجربه کردیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: پس از استقرار دولت تدبیر و امید و پیشرفت مذاکرات هسته ای شرکت سایپا در جهت شفاف سازی صورت های مالی گام برداشت.

مهدی جمالی اظهار کرد: در گذشته به دلیل نبود شفافیت های مالی، مذاکره با شرکت های خارجی با مشکل مواجه بود، اما با شفاف تر شدن ترازنامه ها و صورتحساب های مالی شرکت های خارجی نیز از مذاکره استقبال کردند.

مدیرعامل شرکت سایپا خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه با شرکت های خارجی در خصوص فاینانس، سرمایه گذاری مشترک و تولید مواد اولیه مذاکره می شود.

این مقام مسئول گفت: تولید خودرو را در سال جاری از 300 هزار دستگاه به 530 هزار دستگاه خودرو افزایش پیدا می کند که با تحقق این امر هزینه های سربار شرکت کاهش میابد و در نهایت سود عملیاتی محقق می شود.

وی ابراز داشت: پس از رفع تحریم ها 8 تا 10 درصد هزینه های اضافی کاهش میابد.

مدیرعامل شرکت سایپا عنوان کرد: برخی از شرکت های چینی در گروه برندهای معتبر جهان قرار دارند و با شرکت های بزرگ بین المللی شریک شده اند.

مهدی جمالی تصریح کرد: در حال حاضر تقاضا برای خودروهای چینی وجود دارد و نمی توان در چنین شرایطی از بازار خودروهای چینی چشم پوشی کرد.

مدیر عامل شرکت سایپا در خصوص مذاکره با شرکت سیتروئن فرانسه نیز بیان کرد: برای نخستین بار در کشور 50 درصد سهم یک شرکت داخلی به سیتروئن واگذار می شود، که از طریق این اتفاق علاوه بر سرمایه گذاری مشترک فناوری جدید نیز وارد کشور خواهد شد.

لازم به ذکر است: این مراسم نمادین که در بورس¬ های مطرح دنیا نیز مرسوم است، در روزها و مناسبت¬ های خاص به ناشران و اعضای بورس اجازه می¬ دهد تا در بازگشایی بازار مشارکت داشته باشند.

بورس اوراق بهادار تهران نیز با هدف تعامل بیشتر با ناشران پذیرفته شده و یادآوری ارتباط و تعامل ناشر با بازار سرمایه اقدام به برگزاری این مراسم کرده است.

شایان ذکر است در حال حاضر بر اساس تقویمی که تهیه شده است در سال 1395 این مراسم توسط مدیران 50 شرکت بزرگ بورسی انجام خواهد شد.

401/601

کد خبر: 652292

وب گردی

وب گردی