تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اراک با اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی

دانشگاه آزاد اسلامی اراک و اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک تفاهم نامه همکاری علمی و صنعتی امضا کردند.

به گزارش ایسکانیوز، در جلسه ای که باحضور دکتر علیرضا نظام آبادی دبیرهیأت امنا ورییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ، مهندس محمدرضا جعفری رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک ،مجید ایزدی رئیس کمیسیون نفت، انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ودکترمجید علوی معاون برنامه ریزی دانشگاه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد، طرفین راهکارهای همکاری های مشترک فیمابین را بررسی کردند.

امضای این تفاهم نامه به منظور ایجاد و گسترش همفکری و همکاری های آموزشی- پژوهشی بین اتاق بازرگانی صنایع، معادن وکشاورزی اراک ودانشگاه آزاداسلامی اراک است که طرفین حد اعلای تلاش خویش را در جهت گسترش توان ملی در حل مشکلات و معضلات علمی- تحقیقاتی موضوع این تفاهمنامه و نیل به خوداتکایی ملی مبذول داشته و از هیچ کوششی در این جهت دریغ نخواند کرد.

دکترعلیرضا نظام آبادی دبیرهیأت امنا ورییس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان بیان کرد:«بسترهای همکاری دانشگاه با صنایع ونهادهای استان از اولویت های مهم این دانشگاه محسوب می شود واین تفاهم‌نامه با هدف استفاده مطلوب از توانایی های دانشگاه و اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک به منظور دستیابی به خودکفایی علمی وارتقای سطح تحقیقاتی مورد نیاز طرفین تنظیم شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در این نشست اضافه کرد:ساختار جدید استانی و هیئت امنایی دانشگاه آزاد اسلامی شرایط را جهت همکاری بیشتر با صنعت فراهم می کند و با این روند، قطعا در ماه های آینده شاهد تعامل بیشتری با صنایع استان خواهیم بود.

نظام آبادی ادامه داد: اعتقاد داریم که ما به یک اقیانوس نخبه وجوان وصلیم که اگر این ظرفیت به درستی دراستان بکارگیری شود می تواندخیلی از معضلات ومشکلات استان را حل کند.

وی افزود: این یک تعامل سراسر برد برای طرفین است که به نتیجه رساندن آن مستلزم تلاش بی وقفه است و در این راستا، شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاداسلامی می توانند با صنایع استان به اجرای طرح های صنعتی و تعریف فعالیت های اقتصادی بپردازند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ضمن اشاره به انگیزه ای که در دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود به مسائل سرمایه گذاری و درآمد زایی وجود دارد گفت: دانشگاه های دولتی بعلت در اختیار داشتن بودجه های مصوب سالانه،شاید نیازی به ورود به صحنه های اقتصادی نداشته باشند، اما دانشگاه آزاد اسلامی به علت خودگردان بودن ناگزیر است وارد فعالیت ها وسرمایه گذاری دانش بنیان و درآمدزا شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 58 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 99 درصد دانشجویان دکترای استان در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند و ما اعتقاد داریم که هر دانشجوی مقطع دکتری باید مشکلی از استان را حل نموده و سپس فارغ التحصیل شود که تحقق این هدف نیازمند آن است که دانشگاه به یک بانک اطلاعاتی از معضلات پیش روی صنایع ،ادارات ودستگاه های دولتی وغیردولتی دسترسی داشته باشد؛ معضلاتی که هریک می توانند به عنوان یک مسئله و موضوع پایان نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی مطرح و حل شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به عنوان بزرگترین دانشگاه غرب کشور باید بتواند در همه حوزه های توسعه شهر و استان تأثیر گذار بوده و بر این اساس، پس از عبور از نسل اول و دوم دانشگاه های کشور که آموزش محور و پژوهش محور بودند، امروز دانشگاه آزاد باید مانند یک دانشگاه نسل سوم وارد حوزه کارآفرینی شودکه این مهم نیاز به بستر های لازم داردکه این بسترها دردانشگاه آماده شده اند.

دبیرهیأت امنای استان مرکزی ادامه داد: ما از یک سو ملزم به فعالیت اقتصادی و درآمدزایی هستیم و از سوی دیگر، منبع عظیمی از نخبگان جوان استان را در اختیار داریم که درحال تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه بوده و می توان با هدفمندکردن وجهت دادن به پایان نامه ها و فعالیت های تحقیقاتی آنان، به حل معضلات صنایع و کیفیت بخشی به فعالیت های سایر دستگاه ها کمک کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مفاد تفاهمنامه به امضا رسیده میان دانشگاه و اتاق بازرگانی گفت: حضور افراد دانشگاهی در بدنه اتاق بازگانی استان سبب آن شده تا طرفین برای رفع مشکلات صنعت و اقتصاد استان همکاری کنند که این همکاری می تواند بستر مناسب برای توسعه شرکت های دانش بنیان و کارآفرینی را فراهم نموده و از سوی دیگر به حل و فصل معضلات صنعت بیانجامد.

رییس دانشگاه آزاداسلامی اراک افزود: پس از اجرایی شدن این تفاهم نامه، استادان و دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی از نزدیک از صنایع دیدن کرده و مشکلات صنعت را لمس خواهند کرد و انتظار می رود که با ارائه ایده های سازنده خود، نسبت به درآمدزایی برای دانشگاه و ارتقاء سطح علمی صنعت اقدام کنند.

وی از دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به عنوان اقیانوس نخبگان جوان یاد کرد و ادامه داد: «اخیرا دانشگاه آزاداسلامی طرحی به نام "ساها" را به اجرا گذاشته است که بر اساس آن، کلیه آزمایشگاه های دانشگاه آزاداسلامی می توانند به سایر مجموعه ها خدمت رسانی نمایند و این طرح نیز می تواند یکی از زمینه های کاری مشترک میان صنعت و دانشگاه باشد که در تفاهمنامه نیز قید شده است.

نظام آبادی افزود: اعتقاد داریم بانیروی انسانی متخصصی که درحوزه های مختلف داریم قطعا توان حل مشکلات ومعضلات استان را داریم و از نظر توان نخبگی، از کشورهایی مثل آلمان و ژاپن چیزی کم نداریم، اما عملکرد ناموزون بخشی و جزیره ای، وابستگی به نفت و بی توجهی به بهینه سازی در بخش های مختلف تولیدی و مدیریتی سبب عقب افتادن ما شده است.

در ادامه، محمدرضا جعفری رئیس اتاق بازرگانی اراک با تأکید بر ظرفیت های بی نظیر و توان نخبگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کشور ما در سال های اخیر رقمی بیش از اغلب کشورهای صنعتی در صنعت کشور هزینه شده و در مقابل، نتیجه به مراتب کمتری نسبت به آن کشورها گرفته ایم که این بعلت ضعف ارتباط میان بدنه علمی و صنعت کشور رخ داده است.

جعفری ادامه داد: با وجود درآمدهای رویایی دولت در دهه گذشته، امروز با صنعتی بی اثر و کم رونقی مواجه هستیم و بسیاری از صنایع با دیدگاهی غیر علمی گام به عرصه صنعت نهاده و اکنون در یک کلاف سردرگم گرفتار شده اند.

وی افزود: یکی از اصلی ترین معضلات صنعت استان، خرد بودن این صنایع است و درحالی که بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی ساختارمند و موفق هستند، متأسفانه صنایع خرد بصورت غیرساختارمند و غیرعلمی بصورت مقطعی رشد کرده و گام در مسیر اشتباه گذاشته اند و امروز به جایی رسیده ایم که وجود بسیاری از آنان توجیه اقتصادی ندارد.

همچنین در این جلسه، مجید ایزدی عضو اتاق بازرگانی استان ضمن اشاره بر تلاش تیم مدیریتی فعلی اتاق بازرگانی جهت ایجاد تعامل سازنده با بخش دانشگاهی استان گفت: دیدگاه مثبت موجود در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی سبب شد تا این تعامل دوطرفه پیش از سایر دانشگاه ها با دانشگاه آزاد شکل بگیرد و با وجود آنکه از قبل، ارتباطات و همکاری های مشترکی بین طرفین وجود داشته است، امضای یک پروتکل مشترک می تواند به این روابط رسمیت داده و آن ها را از لحاظ قانونی ساختارمند کند.

ایزدی ادامه داد: با انعقاد این تفاهمنامه بسیاری از محدودیت های موجود رفع می شود و شرایط مناسبی برای تبادل تجربیات دوطرف به ویژه در حوزه کارآفرینی فراهم می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته ایم که صنایع ما به علت آغاز بدون چشم انداز و نداشتن نقشه راه با مشکل مواجه شده و اقتصاد استان را نیز دچار چالش کرده اند، در حالی که فرصت ورود به صنعت باید تنها برای افرادی فراهم شود که دارای توانایی های لازم بوده و ذاتا کارآفرین باشند.

رئیس کمیسیون نفت، انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی بیان کرد: بعلت ضعف در برنامه ریزی، هم اکنون ما وارد کننده بسیاری از اقلام صنعتی هستیم، در حالی که با نرخ بالای بیکاری در کشور مواجه بوده و اغلب این بیکاران را افراد دارای ضریب هوشی بالا تشکیل می دهند.

ایزدی ادامه داد: این گسستگی و بی برنامگی می تواند با دادن خط مشی و استراتژی مرتفع شده و سبب رونق تولید، رفع بیکاری و تولید ثروت شود.

وی در ادامه بیان کرد: در استان ما ظرفیت این حرکت رو به جلو وجود دارد و این تعامل میان صنعت و دانشگاه استان می تواند در سطح کشور به یک الگوی توسعه تبدیل شود.

بهنام آزادی راد، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر ارتباط صنعت با دانشگاه اتاق بازرگانی نیز در این نشست هدف از انعقاد این تفاهمنامه را حرکت به سوی خود اتکایی ملی و هم افزایی طرفین عنوان کرد و یادآور شد:«از جمله موارد مهم موضوع تفاهمنامه می توان به همکاری های علمی و تحقیقاتی مشترک، تربیت نیروی انسانی متخصص و به اشتراک گذاشتن توان فنی و آزمایشگاهی دو طرف اشاره کرد.»

آزادی راد افزود: سوق دادن موضوعات پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد به سوی نیازهای صنایع استان می تواند در اولویت فعالیت های اجرایی دبیرخانه قرار بگیرد و در همین راستا، بازدیدهای علمی اساتید و دانشجویان گروه های مختلف آموزشی دانشگاه از مراکز صنعتی استان بزودی آغاز خواهد شد.

مقررشد که در هر دو محل دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک و اتاق بازرگانی، دبیرخانه ای به منظوری پیگیری مصوبات این تفاهم نامه تأسیس شود و بهنام آزادی راد به عنوان دبیر پیگیری تفاهم نامه منصوب شد.

در ادامه این نشست تفاهم نامه همکاری های چند جانبه صنعتی و علمی در 7 ماده و 45 بند تهیه وتوسط مسوولان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک و دانشگاه آزاد اسلامی اراک به امضا رسید.

20101

کد خبر: 652420

وب گردی

وب گردی