قلیان 80 تا 100 درصد بیشتر از سیگار بر مصرف‌کننده تأثیر سوء دارد

رئیس مرکز بهداشت ایلام گفت: قلیان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از سیگار بر مصرف‌کننده تأثیر سوء دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر راضی ناصری‌فر با بیان این مطلب افزود: تأسف‌بار این است که بسیاری از مردم به این باور غلط رسیده‌اند که آثار منفی مصرف قلیان کمتر از سیگار است درحالی‌که قلیان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از سیگار بر مصرف‌کننده تأثیر سوء دارد.

او ادامه داد: یکی از مشکلات عدیده در این حوزه این است که اکثر مصرف‌کنندگان اعتیادآور بودن قلیان را باور و قبول ندارند و معتقدند با چند بار مصرف این مواد، به‌راحتی توان ترک و عدم مصرف آن را دارند؛ درحالی‌ که استفاده از قلیان شرایط را برای اعتیاد فرد هموار می‌کند.

ناصری‌فر یکی از عوامل نگران‌کننده را گرایش زنان و دختران به مصرف قلیان دانست و افزود: بر اساس مطالعات کارشناسان، آثار مخرب مصرف این مواد در زنان و دختران بیشتر از مردان است.

رئیس مرکز بهداشت استان ایلام با تاکید بر اینکه خطرات قلیان باید جدی گرفته شود، تاکید کرد: گسترش آموزش‌های مرتبط با خطر و عوارض مصرف قلیان از مهم‌ترین راه‌های مبارزه با این ناهنجاری اجتماعی است.

او افزود: باید سطح اطلاعات و دانش خانواده‌ها در زمینه مصرف قلیان افزایش یابد؛ چراکه شکسته شدن قبح کشیدن قلیان، ضربه جبران‌ناپذیری به‌سلامت جامعه وارد می‌کند.

ناصری‌فر ممنوعیت استعمال قلیان در اماکن عمومی را بسیار مهم دانست و گفت: عدم عرضه و فروش قلیان به سنین زیر ۱۸ سال، تبیین مضر بودن مصرف این‌گونه مواد از سوی خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان و ایجاد شرایط و فضای مفرح و شاد برای انجام سرگرمی‌های مفید و موثر ازجمله راهکارهای کاهش مصرف قلیان در جامعه است.

20106

کد خبر: 652431

وب گردی

وب گردی