بررسی روند بازارهای نفت، طلا، ارز و بورس

چشم‌انداز کاهش تولیدات شیل، تداوم اختلالات عرضه و رشد تقاضای نفت در کوتاه‌مدت از نفت حمایت می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفت و انرژی، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار نفت

سیگنال‌های آمریکایی به نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٩/ ٠ درصدی همراه شد. افت یک درصدی هفتگی شاخص دلار و خوش‌بینی‌های کوتاه مدت روز چهارشنبه نفت را به بالاترین سطح از جولای (٦٧/ ٥١ دلار) رساند. اما رشد شاخص دلار و افزایش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا روز جمعه افت ٣ درصدی نفت را رقم زد.

افزایش تولیدات هفتگی آمریکا(برای اولین بار در سه ماه) و رشد تعداد دکل‌های نفتی برای دومین هفته متوالی (اولین بار از آگوست)، چشم انداز کند شدن روند کاهشی تولیدات شیل را تقویت می‌کند. با این وجود احتمال بازگشت تولیدات شیل به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای و در قیمت‌های کنونی نفت بسیار کمرنگ است. بنابراین چشم‌انداز کاهش تولیدات شیل، تداوم اختلالات عرضه و رشد تقاضای نفت در کوتاه‌مدت از نفت حمایت می‌کند. اما چشم‌انداز رشد شاخص دلار و حجم بالای ذخایر نفتی همچنان فشار بر نفت را در میان‌مدت حفظ کرده است.

بازار سهام

ریزش بورس با غلبه هیجان منفی

دیروز شاخص کل بورس با افت ١٠٢٦ واحدی (٤/ ١ درصدی) (بیشترین افت از ٢٨ فروردین) همراه شد. با تداوم شرایط فرسایشی بدون وجود محرک جدی تشدید فشار فروش شاخص را در کمترین سطح از ١٨بهمن قرار داد. به نظر می‌رسد ناامیدی از کسب سودهای کوتاه‌مدت در کنار عدم تطبیق انتظارات (که رشد ٣٠ درصدی شاخص را در زمستان رقم زد) با واقعیات از جمله عوامل فشار بر شاخص است. کارشناسان در دوره صعود ممتد شاخص به لزوم تعدیل انتظارات با واقعیت تاکید داشتند.

به نظر می‌رسد هیجانی که در مسیر صعودی به شاخص کمک کرد در شرایط کنونی عامل فشار بر این نماگر است. به این ترتیب شاهد دومین کانال‌شکنی شاخص از ابتدای خرداد هستیم. در نتیجه این هیجانات شاهد ریزش دسته‌جمعی قیمت سهام در معاملات روز گذشته بودیم (از ٣٧ صنعت، تنها ٣ گروه با رشد همراه شدند).

بازار ارز

ریزش پوند با سیگنال جهانی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ٣ تومانی به نرخ ٣٤٧٠ تومان معامله شد. افت نرخ درهم با توجه به نرخ برابری دلار و درهم، عامل فشار بر نرخ دلار بود. با وجود اینکه در شرایط کنونی حمایت عوامل بنیادین مقاومت سطح ٣٤٥٠ تومانی را تشدید کرده است. اما همچنان انتظار برای افزایش عرضه باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران شده است.

بنابراین هفته اخیر شاهد نوسان نرخ دلار در محدوده ٣٤٥٠ تا ٣٤٧٠ تومانی بودیم. روز گذشته با تقویت چشم انداز احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ارزش پوند در سطح بین‌المللی به کمترین سطح در ٤ ماه رسید. امری که در بازارهای داخلی پوند را با ٧٤ تومان کاهش به سطح ٤٣٤٧ تومان رساند. افت پوند انگلیس، رشد ارزش دلار را در سطح بین‌المللی رقم زد؛ عاملی که می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی رشد نرخ دلار در بازار داخلی را به دنبال داشته باشد.

بازار سکه

جهش سکه با اونس

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ١٢ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ٣١ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی قیمت سکه را به بیشترین سطح از ٢٢ اردیبهشت رساند. روز جمعه تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران قیمت اونس را به بالاترین سطح در ٣ هفته اخیر (٩/ ١٢٧٨ دلار) رساند. اتفاقات مهم بین‌المللی (نشست فدرال رزرو در هفته جاری و رفراندوم بریتانیا در هفته آینده) با تقویت ریسک‌گریزی میان معامله‌گران چشم انداز حمایت از اونس را ارائه می‌دهد. همچنین در هفته‌های اخیر شاهد حمایت سطح ٣٤٥٠ تومانی از دلار بودیم.

بنابراین خوش‌بینی‌ها به حمایت بازارهای اثرگذار تا حدی تخلیه حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه را رقم زده است. اما همچنان کاهش تقاضای مناسبتی سکه با توجه به ماه رمضان عامل فشار بر سکه است. در این شرایط احتمال تداوم حباب منفی سکه وجود دارد.

بازار طلای جهانی

رشد اونس با تقویت ریسک گریزی

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ٤/ ٢ درصدی دومین هفته رشد را ثبت کرد. افت یک درصد هفتگی شاخص دلار (با کمرنگ شدن احتمال افزایش نرخ بهره در کوتاه‌مدت) همچنین افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس و رشد قیمت نقره از اونس حمایت کردند.

تقویت ریسک گریزی میان معامله‌گران پیش از نشست‌های بانک‌های مرکزی در هفته جاری روز جمعه بازارهای سهام را با بیشترین افت در ٤ ماه همراه کرد. اما نتایج نظرسنجی از موافقت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (پیش از برگزاری رفراندوم در ٢٣ ژوئن) روز جمعه پوند را به کمترین سطح در ٤ ماه رساند؛ بنابراین تعدیل افت هفتگی شاخص دلار رشد اونس را محدود کرد.

نشست هفته آینده فدرال رزرو با ارائه تصویر مشخص‌تر از زمان افزایش نرخ بهره، نشست بانک مرکزی ژاپن رفراندوم بریتانیا در مورد خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا عامل حمایت از دارایی‌های کم‌ریسک‌تر است.

401/602

کد خبر: 652483

وب گردی

وب گردی