رییس آکادمی علوم اجتماعی چین: ایران نقش بسیار مهمی در تحقق ساخت راه ابریشم دارد

 رییس آکادمی علوم اجتماعی چین با مهم خواندن توسعه راه ابرایشم گفت: ایران می تواند نقش بسیار مهمی در تحقق ساخت راه ابریشم داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، پرفسور وانگ ژان عصر یکشنبه در حاشیه دیدار با علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران افزود : دفعه اولی است که من به ایران و شهرزیبای تهران سفر می کنم و از این بابت بسیار خوشحال هستم.

وی ادامه داد: در دیدار با دکتر ولایتی در مورد مسایل فی مابین ایران و چین و توسعه راه ابرایشم صحبت های بسیار مثبتی انجام دادیم.

ژان به اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: ایران در10 سال آینده پیشرفت اقتصادی مهمی خواهد داشت که ما به اصطلاح به آن شمش طلا می گوییم.


رییس آکادمی علوم اجتماعی چین گفت: ملت ها و دولت های چین و ایران هر دو مایل هستند که برای تحقق بخشیدن به توسعه راه ابریشم و پیشرفت اهداف دو کشور گفت و گوها و تبادل نظرات بیشتری با هم داشته باشند.

ایران یکی از کشورهای مهم برای طرح توسعه جاده ابریشم است

در ادامه رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با رییس آکادمی علوم چین دیدار سازنده ای را داشتیم و درباره چشم انداز روابط دو کشور ایران و چین بحث و گفت و گو کردیم و هر دو معتقدیم بودیم که همیشه رابطه ایران و چین ، رابطه ای استراتژیک و بلند مدت است.


وی گفت: با توجه به دیدگاه نگاه به شرق، چین یکی از کشورهایی است که روابط ایران با آن توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.
ولایتی یادآور شد: زمانی که با وزیرخارجه چین گفت و گو داشتم به این توافق رسیدیم که حجم صادرات دوکشور که الان بیش از 50 میلیارددلار رسیده است می تواند تا 200 میلیارددلار نیز افزایش پیدا کند.


رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: نکته بسیار مهمی که بین من و رییس آکادمی علوم اجتماعی چین مورد گفت و گو قرار گرفت مساله جاده ابریشم و عملیاتی شدن آن بود که از دیدگاه این کشور ایران یکی از مهمترین کشورهای منطقه برای طرح بلندمدت استراتژیک چینی ها برای ارتباط با غرب آسیا، آفریقا و اروپا هم از راه خشکی و هم دریا است.


ولایتی گفت: ایران می تواند به عنوان حلقه ارتباطی در این زمینه نقش ایفا کند و تا کنون که با گروه های مختلف چینی صحبت کردیم ، همه متفق القول بودند که ایران حلقه بسیار مهمی در شکل گیری و بازسازی جاده ابریشم است.


وی یادآور شد: ارتباطات بین مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و آکادمی علوم چین ادامه خواهد یافت و بحث راجع جاده ابریشم یک بحث مهم و استراتژیک است که دنبال خواهد شد.

10203

کد خبر: 652613

وب گردی

وب گردی