مهم‌ترین معضل و چالش آب در خوزستان، بحث آب آشامیدنی مردم است

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش‌بینی تاخیر آغاز بارندگی و کاهش بارش‌ها در سال جاری گفت: تمهیدات لازم برای مهندسی بهره‌برداری از منابع آب باید از اکنون در دستور کار مسئولان خوزستان قرار گیرد و از کارهای احساسی خودداری کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آفتاب کارون کوروش بهادری گفت: توصیه می‌کنیم از اکنون تمهیدات لازم برای مهندسی منابع آب در دستور کار مسئولان خوزستان قرار گیرد و از کارهای احساسی خودداری کنند و بر سخنان علمی و داده‌های علمی دانشمندان هواشناسی کشور تکیه کرده و بر اساس این داده‌ها تصمیم‌گیری کنند.

او گفت: آینده‌نگری‌های هواشناسی نشان می‌دهد که به دلیل این‌که امسال سامانه پرفشار جنب حاره‌ای گسترش بیشتری روی فلات ایران دارد، امسال بارندگی‌ها در پاییز با تاخیر آغاز خواهد شد.

او افزود: همچنین مدل‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌های امسال کمتر از میزان نرمال خواهد بود.

بهادری ادامه داد: با توجه به این پیش‌بینی‌ها، توصیه می‌شود که صرفه‌جویی در مصرف آب و مهندسی استفاده از منابع آبی استان خوزستان مدنظر مسئولان قرار گیرد.

او گفت: صحت پیش‌بینی‌های محلی بیش از ۹۰ درصد و صحت پیش‌بینی‌های بلندمدت یا فصلی از ۷۰ درصد به پایین است. هر چند ممکن است پیش‌بینی‌های بلندمدت با خطا همراه باشد ولی یک آینده‌نگری و اوت‌لوک را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد تا “مدیریت بحران” را به “مدیریت ریسک” تبدیل کنند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: با ارایه نتایج آینده‌نگری در زمینه زمان آغاز و میزان بارندگی‌های امسال، تلاش می‌کنیم فضای تصمیم‌گیری برای مسئولان ایجاد شود تا از منابع آبی موجود در خوزستان به صورت بهینه استفاده کنند.

او افزود: هر چند میزان بارندگی‌های سال گذشته خوب بوده و آورد آب سدهای کارون و دز و کرخه قابل مقایسه با سال پیش از آن نیست، ولی نباید دچار غرور شویم و باید بتوانیم منابع آبی خوزستان را مدیریت کنیم.

بهادری ادامه داد: باید برای مسئولان جا بیفتد که آب‌های موجود خوزستان تنها در بحث کشاورزی مهم نیست و نباید تنها برای اختصاص حق‌آبه کشاورزی استان چانه‌زنی کنیم؛ هر چند بحث کشاورزی خوزستان نیز یک بخش مهم و استراتژیک است و اگر کشاورزی استان خدشه‌دار شود، حاشیه‌نشینی و مشکلات امنیتی را به دنبال خواهد داشت.

او گفت: با این وجود، مهم‌ترین معضل و چالش آب در خوزستان، بحث آب آشامیدنی مردم است. سلامتی مردم در گرو آب آشامیدنی سالم است که باید تامین آن مدیریت شود.

105105

کد خبر: 652651

وب گردی

وب گردی