توصیه های متخصص تغذیه برای روزه داران/ پس از افطار یک ساعت پیاده‌روی کنید

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه در طول سال سه اصل تنوع، تعادل و تناسب باید در رژیم غذایی افراد رعایت شود، گفت: در این صورت روزه‌داری مشکل یا نگرانی را برای افراد ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، صغری محمودی تغذیه را از موضوعات بسیار مهم در ماه رمضان برای روزه‌داران دانست و گفت: برخلاف تصوری عموم، در ماه رمضان نیازی به دریافت غذای بیشتری نسبت به ایام دیگر نیست و چه بسا ممکن است فرد نیاز به دریافت غذای کمتری هم داشته باشد، چراکه در این ماه میزان استراحت بیشتر و فعالیت کمتر می‌‌شود و متابولیسم بدن نیز به خودی خود کاهش می‌یابد. بنابراین افراد لاغر یا چاق نگران مساله تغذیه نباشند و با رعایت یک برنامه غذایی مناسب می‌توان به هدفی که دنبال می‌شود، رسید.

او تاکید کرد: ارزش معنوی روزه‌داری به هیچ عنوان قابل قیاس با فواید مادی آن نیست. اگرچه اغلب افراد به ویژه کسانی که چاق هستند، دوست دارند کمی از وزن خود را کاهش دهند، اما نباید با این دید به این ماه پربرکت نگاه کرد. چه بسا کاهش وزن‌هایی که در این ماه اتفاق می‌افتد، نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر نیز ‌باشد.

محمودی همچنین با بیان اینکه فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در ایام ماه رمضان توسط روزه‌داران فراموش نشود، افزود: بسیاری از افراد از ترس تشنگی، گرسنگی، بی‌حالی و ضعیف شدن، برخی فعالیت‌های فیزیکی مثل ورزش را کنار می‌گذارند، در صورتی که هر فرد روزه‌دار باید روزانه بعد از افطار حداقل یک ساعت پیاده‌روی کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه نباید روزه‌داری را آسیب رساندن به بدن تلقی کرد، افزود: با توجه به اینکه روزه‌داری در فصل تابستان به دلیل طولانی بودن روزها و گرمای هوا، دغدغه‌هایی نظیر تشنگی و خطر کم آبی را با خود به همراه می‌آورد، اما می‌توان با رعایت اصول و توصیه‌های صحیح تغذیه‌ای بدون هیچ مشکلی روزه گرفت.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر آب به مقدار زیادی مصرف کنند در طول روز تشنه نمی‌شوند، در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است . نوشیدن آب سیب، مصرف ۲ تا ۳ وعده میوه و سبزیجات می‌تواند باعث جذب آب در بدن شده و از تشنگی جلوگیری کند. همچنین غذاهای سرخ کردنی، ادویه و ترشی باعث بروز تشنگی در طول روز می‌شود که باید از خوردن این غذاها به خصوص در سحری خودداری کرد. با توجه به گرمای هوا، خطر کمبود آب و تحلیل عضلانی از جمله مشکلاتی است که در صورت نداشتن تغذیه مناسب ممکن است اختلال در رشد نیز بوجود آید. بنابراین باید اصول کلی را رعایت کنند و بهتر است با متخصصین تغذیه در این زمینه مشورت کنند.

او با تاکید بر اینکه مادران باردار، کودکان و افراد مسن روزه‌دار دقت بیشتری در رژیم‌های غذایی خود داشته باشند، افزود: افراد مسن به دلیل اینکه در ماه رمضان کمتر احساس تشنگی می‌کنند، ممکن است بدن‌شان دچار کم آبی شود و همچنین در کودکان دفع آب بیشتر به علت بیشتر بودن سطح بدن نسبت به وزن‌شان، احتمال اینکه در برابر خطر کم آبی قرار گیرند، وجود دارد که باید با رژیم غذایی درست این کم آبی جبران شود.

این متخصص تغذیه، پایش وزن را ابزاری مناسب برای ارزیابی نوع الگوی غذایی افراد در ماه رمضان دانست و گفت: در واقع عدم تغییر وزن نشان‌دهنده دریافت مناسب انرژی افراد در این ماه است. کسانی که اضافه‌ ‌وزن داشته یا چاق هستند، در صورت کاهش دریافت غذایی و افزایش فعالیت بدنی می‌توانند مقداری از وزن اضافه خود را کم کنند. علاوه بر اینکه صرف دریافت کافی انرژی برای اطمینان از یک تغذیه مطلوب کفایت نمی‌کند و باید به این نکته توجه کرد که استفاده از تمام گروه‌های غذایی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز فرد الزامی است.

محمودی با بیان اینکه کاهش وزن تا چهار کیلوگرم در یک ماه روزه‌داری طبیعی است، اضافه کرد: برخی افراد چاق در ماه‌های رمضان حذف سحری را امیدی برای لاغری خود می‌دانند. حذف سحری نه تنها باعث لاغری نمی‌شود بلکه منجر به کاهش وزن عضله فرد شده و سیستم فیزیکی وی را نامناسب می‌کند.

20106

کد خبر: 652751

وب گردی

وب گردی