چرا مجوزهای شورای پروانه نمایش  بی اعتبار است؟

زمانی هیچ کس از نام اعضای شورای پروانه نمایش اطلاعی نداشت و لیست اعضا کاملا محرمانه بود. اما حدود دو سال است افرادی که در این شورا فعالیت می کنند معرفی شده اند. اعتبار شورای پروانه نمایش به دلیل مجوزهایی است که برای نمایش فیلم ها صادر می کند اما هر از چند گاهی با اخلال در کار این شورا مجوزهای صادر شده از سوی آن بی اعتبار می شود.

به گزارش ایسکانیوز، فیلم «50 کیلو آلبالو» پس از دو ماه اکران توقیف شد، بعد از این اتفاق خبرهای غیر رسمی درباره تغییر اعضای شورای پروانه نمایش منتشر شد اما پس از اظهارات وزیر ارشاد درباره فیلم «50 کیلو آلبالو» مبنی بر اینکه این فیلم از زیر دست شورای پروانه نمایش در رفته است او گفت: اعضای شورای پروانه نمایش سالیان دراز است که در حوزه سینما کار می کنند و هیچ دستوری مبنی بر تغییر اعضای این شورا صادر نکرده ام.

در حالی که شورای پروانه نمایش باید تنها مرجع تصمیم گیرنده برای اکران فیلم ها باشد اما در واقع اینگونه نیست و غیر از وزارت ارشاد، گروه ها و سازمان های دیگری می توانند برای نمایش فیلم ها تصمیم گیری کنند. در این سال ها دخالت کمیسیون فرهنگی مجلس، روحانیون، دلواپسان، وزارت بهداشت، کانون وکلا و بسیاری از سازمان ها و ارگان های دیگر توانسته اند برای اکران فیلم های سینمایی تصمیم گیرنده باشند.

دخالت های متناوب در نمایش فیلم ها از سوی مراجعی غیر از شورای پروانه نمایش این سوال را مطرح می کند که چرا همچنان شورای پروانه نمایش اصرار به ادامه حیات دارد؟!

اما اعضای این شورا که در حال حاضر نام آنها مشخص است، چه کسانی هستند؟

این افراد از تاریخ ۹ مهر ماه ۱۳۹۲ توسط علی جنتی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان اعضای جدید شورا انتخاب شدند؛

ردیف نام سابقه
۱ رضا میرکریمی کارگردان سینما
۲ محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون
۳ مجید رضابالا سوابق مختلف در بنیاد سینمایی فارابی، سیمافیلم و مدیریت در صدا و سیما
۴ سیدضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون
۵ سیداحمدرضا دستغیب نماینده دو دوره مجلس شورای اسلامی
۶ محمدباقر قهرمانی مدرس دانشگاه، سوابق مختلف در صدا و سیما
۷ حسین کرمی مدیر شبکه نمایش سیما
۸ سیدحسن خامنه‌ای روحانی با سابقه‌ی کار نظارتی در وزارت نفت
۹ شهاب مرادی روحانی، رئیس پیشین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران

در میان این اسامی، سید حسن خامنه ای و سید ضیاءالدین دری از افرادی هستند که در دوره قبل این شورا هم حضور داشته اند. سید احمدرضا دستغیب، نمایندهٔ اصول گرای حوزهٔ انتخابیهٔ شیراز در دورهٔ هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی است که با انتخابات دوره دهم مجلس و انتخاب نشدن ایشان به عنوان نماینده مجلس امکان حضور ایشان در شورا تا کنون مشخص نیست و اینکه چه کسی قرار است به جای دستغیب به اعضای شورای نمایش اضافه شود.

ضیاء الدین دری از اعضای با سابقه این شورا درباره شورای پروانه نمایش گفته است: این شورا بر دیدگاه‌ها و نظرات آن بخش نگران جامعه در حوزه فرهنگ اهمیت می‌دهد، اما انتظار داریم آنها هم اجازه دهند شوراها در مواجهه با زحمات و تجربه‌اندوزی‌های این حرفه‌ی گران‌قیمت برای رسیدن به آن سینمایی که نیاز جامعه اسلامی ماست و کشمکش‌هایی جذاب برای مخاطب دارد، تلاش کند...

"مهدی سجاده‌چی" فیلم‌نامه‌نویس و از اعضای سابق شورای پروانه نمایش درباره نوع فعالیت اعضای این شورا گفته است: با توجه به شناخت من از سینما و شرایط حاکم بر این هنر در صورت بیان دیدگاهم‌ و انجام مصاحبه ای در خصوص کار شورا به فعالیت حرفه‌ای‌ام لطمه وارد می‌شود. مسئولان با شناخت توانایی‌های من از من برای این کار دعوت به عمل آوردند.

اما امسال پس از حملاتی که از جانب عده ای به فیلم «پنجاه کیلو آلبالو» شد و توقیف این فیلم توسط علی جنتی، حساسیت های شورای پروانه نمایش برای صدور مجوز بیشتر شده است. بر اساس خبری که روز گذشته، 25 خرداد از سوی روابط عمومی فیلم «سلام بمبئی» منتشر شد این فیلم با جود داشتن پروانه نمایش باز هم برای بازبینی به شورای ارائه شده ست.

فیلم «دراکولا» نیز که برای اکران تابستان آماده می شود با هفت مورد اصلاحیه موفق به دریافت مجوز شده است.

با شروع دولت یازدهم به نظر می رسید که فشارها بر روی بخش فرهنگ و هنر اندکی کمتر شود، اما این دولت فیلم هایی را در کارنامه خود دارد که با وجود داشتن پروانه نمایش توقیف شده اند و این موضوعبیش از پیش اعتبار و اقتدار این شورا را به عنوان تنها مرجع تصمیم گیرنده زیر سوال می برد.

آنچه مسلم است یک نفر از نمایندگان مجلس هم در میان اعضای شورای پروانه نمایش حضور دارد اما اینکه چرا گاهی نمایندگان مجلس به اکران فیلمی که شورا به آن پروانه نمایش داده است اعتراض می کنند جای سوال دارد.

503502

کد خبر: 652858

وب گردی

وب گردی