برای رشد موزه علوم به حمایت دولت نیاز داریم/ از انتخاب به عنوان موزه برتر تا حمایت از علم سبز

موزه علوم و فناوری ایران یکی از موزه‌های پربازدید شهر تهران است که تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند. مأموریت اصلی این مؤسسه پژوهشی بازسازی و معرفی دستاوردهای علمی ایران در دوران پیش و پس از اسلام است. این موزه در محل پیشین کتابخانه ملی در خیابان ۳۰ تیر و در نزدیکی موزه ملی ایران قرار دارد.

ناهید سمیعی_ایسکانیوز: موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با هدف نمایش مجموعه ای از فعالیت های علمی _ هنری تشکیل شده است که با استفاده از شیوه های جذاب و مفرّح به ارائه مطالب علمی می پردازد.
در آیین انتخاب موزه برتر سال 1394 موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با آوردن رتبه در 8شاخص از طرف ایکوم جهانی به عنوان موزه برتر کشور شناخته شد.موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی تنها موزه کشور در این زمینه است که با توجه به پیشینه کمی که دارد به خوبی توانسته است مخاطبان زیادی را در تمامی سنین به خود جذب کند.

انتخاب موزه علوم و فناوری به عنوان موزه برترکشور

دکتر سیف الله جلیلی رییس موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موزه علوم در دو سال اخیر برنامه های متنوعی را اجرا کرده است، گفت: در حیطه آموزش و پژوهش، با راه اندازی گالری هایی با هدف جذب مخاطب و برگزاری نمایشگاه های سیار ، سعی کردیم تمامی معیار های ایکوم را برآورده کنیم و در همین راستا با عملی کدن این برنامه ها از سوی ایکوم به عنوان موزه برتر معرفی شدیم.

موزه علوم و فناوری حامی علم سبز

جلیلی در ادامه گفت: بسیاری از آلودگی های زیست محیطی آلودگی هایی هستند که بشر ایجاد کرده و مشکلات بسیاری را برای ساکنان زمین به وجود آوده است. علم سبز به علمی گفته می شود که منجر به فناوری هایی شود تا آلودگی کمتری تولید و یا به طور کلی آلودگی ایجاد نشود.

رییس موزه علوم و فناوری گفت: در همین راستا موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی تلاش می کند برنامه ریزی هایی با این اهداف تبیین و به نوعی فرهنگ سازی لازم را در این زمینه انجام دهد. همچنین در کنار این برنامه ها آموزش استفاده از فناوری های نوین و استفاده از محصولات علم سبز را در جامعه جا بیندازد.

60% بازدید کنندگان دانشجویان و دانش آموزان هستند

او در ادامه گفت: خوشبختانه بازدیدکنندگان ما از تمامی سنین هستند. اما ماهیت موزه های علوم در این است که بیشترین بازدید کننده در میان رنج سنی دانشجویان و دانش آموزان باشد و این موضوع دغدغه ما است.

او افزود: به طور میانگین 60% بازدید کنندگان دانشجویان و دانش آموزان و 40% باقی مانده سایر اقشار جامعه هستند.

ریئس موزه علوم و فناوری با بیان اینکه موزه علوم موزه جدیدی است و در طی 5سال گذشته 2 سال است که گالری هایش در معرض بازدید قرار گرفته، ادامه داد: در موزه علوم و فناوری شاهد یک رویداد جالب هستیم و آن این است که رغبت خانواده ها برای بازدید از موزه بالا است و این موضوع باعث خرسندی است. زیرا هدف ما ایجاد یک محیط علمی، فرهنگی و تفریحی برای تمام سنین است. خوشبختانه اواخر سال 94 به هدف خود نزدیک شدیم و سعی می کنیم در سال 95 هم تعداد بیشتری از خانواده ها را برای بازدید از موزه علوم و فناوری ترغیب کنیم.

بازدید از موزه علوم و فناوری در برنامه سفر توریست های خارجی

رییس موزه علوم و فناوری ادامه داد: بسیاری از توریست هایی که به تهران می آیند، بازدید از موزه علوم و فناوری را در برنامه های خود می گذارند که همین موضوع سبب شده تا میزان بازدید کننده های موزه علوم و فناوری نسبتا افزایش داشته باشد.

جلیلی یادآور شد: برای بازدید کننده های خارجی بازدید از گالری های موزه علوم به ویژه گالری های فناوری های بومی ایران ، گالری انرژی نو و گالری ابزار جراحی جذابیت دارد.

برای رشد موزه علوم به حمایت دولت نیاز داریم

جلیلی با بیان اینکه بحث موزه های سنتی و علوم را باید ازهم جدا دانست، گفت: موزه های سنتی اشیایی را به نمایش می گذارند که تاریخی است و در نتیجه بازدید کننده فقط می تواند تماشا کند و در نهایت از اشیا عکس بگیرد. اما درموزه های علوم بحث تعاملی بودن و کار کردن مطرح است و بازدید کننده می تواند با فرآیند علمی از نزدیک آشنا و حتی با وسایل کار کند.

او در ادامه در تشریح تاریخچه موزه علوم و فناوری گفت: تاریخچه موزه های علوم دردنیا به قرن 19 بازمی گردد اما در کشور ما تاکنون به موزه های علوم و فناوری توجهی نشده است. حدود 5سال است که موزه علوم و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده و در طی دو سال اخیر به وضعیت قابل توجهی رسیده است و متاسفانه در این روند مسئولان کمک شایانی نکرده اند.

جلیلی تاکید کرد: یکی از مهمترین مراکز و مهمترین جایگاه ها در کشور ها، موزه های علوم هستند. به جرات می توان گفت در دنیا کمتر شهری یافت می شود که فاقد موزه علوم باشد. در کشور به معنای واقعی مکانی به نام موزه علوم نداریم، موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران تنها موزه علومی است که درایران وجود دارد. به همین خاطر برای رشد این موزه به حمایت دولت نیاز داریم.

او در ادامه به نیاز جامعه به وجود موزه هایی از جنس علوم و فناوری اشاره کرد و افزود: با توجه به امکانات کم و بضاعت کم، در سال گذشته حدود 300هزار بازدید کننده از این مرکز بازدید کرده اند که این موضوع نشان دهنده نیاز جامعه است. این در حالی است که اگر امکانات و فضای مناسب تری در اختیار داشته باشیم این میزان بازدید کنهده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

او به رتبه این موزه در شاخص بازدید برترین موزه ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هم ساختمان این مجموعه متعلق به ساختمان کتابخانه ملی است و در مقیاس های استاندارد یک موزه قرار ندارد.

او در ادامه با بیان اینکه موزه ها به حمایت های دولت نیازمند هستند، ادامه داد: در منطقه میدان امام خمینی(ره) بسیاری از ساختمان ها وجود دارند که استفاده ای از آن ها نمی شود. با اختصاص این ساختمان ها به موزه ها خیلی از مشکلات حل خواهد شد. با در اختیار گذاشتن فضای مناسب می توانیم بازدیدکننده بیشتری جذب کنیم. البته صحبت هایی مبنی بر در اختیار گذاشتن فضایی در بوستان ولایت برای موزه شده است که زمان بر خواهد بود.

او در پایان گفت: با توجه به نیاز جامعه و کادر حرفه ای و آموزش دیده ای که در اختیار داریم، به آینده موزه علوم خوشبین هستم.

20103

کد خبر: 652905

وب گردی

وب گردی