روزگار مرا مسافرکش کرد/کار کردن  مرد و زن ندارد و کسب درآمد برای همه  الزامی شده  لست

کار عیب و عار نیست. هر شخصی بنابر تخصص خود می تواند پا به عرصه کسب و کار بگذارد و به این ترتیب از قابلیت ها و کارایی خود بهترین بهره برداری را داشته باشد. امروزه شاهد حضور گسترده زنان در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... هستیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان اگر به فعالیت خانم ها در عرصه های مختلف توجه کرده باشید خواهید دید که دیگر کار مرد و زن ندارد و کسب درآمد برای هر فرد یکی از الزامات دنیای کنونی محسوب می شود.

نرخ اشتغال زنان در کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته پایین است. اشتغال زنان و ارتقای این امر در هر جامعه‌ای افزایش درآمد ناپایدار کشور را به همراه دارد. با افزایش نرخ اشتغال زنان در کشور به نسبت توسعه پذیری جامعه نیز افزایش می یابد. در سال های اخیر شاهد افزایش تعداد زنان راننده درون شهری و برون شهری هستیم.

زنان محتاط می‌رانند

باید دانست که تفاوت‌های بین مردان و زنان راننده در تصادفات رانندگی در جاهای مختلف از جمله در آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا ثبت شده است و نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند. شاید باورکردنی نباشد، اما نگاهی گذرا و اجمالی به تصادفات رخ‌داده در کشور نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات منجر به جرح و مرگ، توسط رانندگان‌ «مجرب» و «باسابقه» رخ داده است. تصادفات رانندگان زن یک پنجم رانندگان مرد است و در جامعه رانندگان تاکسی زن و حتی رانندگان اتوبوس و کامیون زن امن تر از مردان رانندگی کرده و حقوق شهروندان را رعایت می کنند. با توجه به افزایش آمار تصادفات و بررسی مقایسه‌ای بین رانندگی مردان و زنان به نظر می‌رسد بانوان در رانندگی دقت بیشتری داشته و قوانین و مقررات را دقیق‌تر از آقایان رعایت می‌کنند. بنابر بررسی های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شواهد گسترده‌ای وجود دارد که ثابت می‌کند مردان، به ویژه مردان جوان، در تمامی فرهنگ‌ها نسبت به زنان رفتارهای پرخطرتری دارند. در ضمن مردان و زنان رفتارهای متفاوتی در رانندگی دارند که توجه به ایمنی در رانندگی و ریسک‌پذیری آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عوامل مختلفی مانند ساختارهای فیزیولوژیک، شرایط فرهنگی و اجتماعی و... در این تفاوت‌ها نقش دارد و هر یک از این موارد در تبیین علت تفاوت‌های رانندگی زنان و مردان در جریان تخلف از مقررات و تصادفات موثرند.

خشن نیستم اما از حقم دفاع می‌کنم

فلکه دوم صادقیه ساعت یک بعد از ظهر زیر هرم داغ خورشید و گرمای تابستان راننده ها و مسافرکش ها ایستاده و منتظرند تا به نوبت مسافران خود را سوار کنند. در خط فلکه صادقیه - پونک خانمی ۵۰ ساله مشغول مسافرکشی است. به گفته رانندگان مرد، این زن راننده ای جدی و خشن است. با پرس و جو از رانندگان مرد به سمت ماشینش که یک پراید سبز رنگ است می روم. چهره آرامش چندان نشانه ای از خشونت وعصبانیت ندارد، سوار ماشینش می شوم. در بین راه برخی راننده های مرد به دلیل سوار کردن مسافر یا سبقت با او حرفشان می شود، اما او بی توجه و با جواب های سربالا از آنها می گذرد. این زن میانسال به مدت سه سال در خط صادقیه- پونک فعال است. او که به دلیل معلولیت همسرش این شغل را انتخاب کرده از درآمدش راضی است. به گفته او برخی مردان به دنبال حق‌کشی زنان در حین کار هستند، اما نباید اجازه داد تا این طرز تفکر اجازه نشر و گسترش پیدا کند. هم اکنون دیگر مرد و زن بودن هیچ معذوریتی ندارد. الان مردها چه کار می کنند که زن ها نمی توانند انجام دهند؟ او به تازگی ماشینش را تعویض کرده است و درباره فرایند خدمات‌رسانی به رانندگان تاکسی در کشور می گوید: بعد از گذشت چندین سال بالاخره قول و قرارهای شرکت تاکسیرانی محقق شد و تاکسی‌های نو را در اختیار مسافرکش ها قرار داد. این راننده زن ادامه می دهد: از صبح تا شب فقط با توکل به خدا و امید به روزهای بهتر کارم را شروع می کنم. وقتی به این زن میانسال می‌گوییم مردها او را عصبی و خشن می دانند، لبخند می زند و می افزاید: من اصلا خشن نیستم، اما از حقم دفاع می کنم و به نظر خودم کمی جدیت در شغل ما لازم است. او که فرزندانش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل می کنند،تاکید می کند: هم اکنون در کشور ما تخصص و کسب مهارت در هر زمینه ای حرف اول را می زند و فقط به صرف داشتن مدرک نباید به اشتغال مناسب امیدوار بود، بلکه قبل از ورود به هر کاری باید فوت و فن آن را به شکل تخصصی فرا گرفت.

روزگار من را مسافرکش کرد

در بین مسافرکش های خطی خیابان فاطمی زن ۴۰ ساله‌ای مشغول مسافرکشی است. مریم دو فرزند دارد و ۱۰ سال است که به عنوان سرپرست خانوار مشغول به فعالیت است. او می گوید: من سال ۸۰ گواهینامه گرفته ام و تا به حال مشکلی درهیچ کدام یک از جاده ها برایم پیش نیامده است. اما باید بگویم که ترافیک و مشکلات ناشی از تردد در کشور ما به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است و باید مسئولان برای حل و فصل آن تصمیم اساسی اتخاذ کنند. او درباره فعالیت زنان مسافرت کش و رفتار مردان همکار دراین شغل می افزاید: آقایان به ما حسودی شان می شود! شاید قبلا این طور بوده اما امروز زنان خیلی با دقت تر از آقایان رانندگی می کنند. شما در آمار تصادفات ببینید که چند درصد بانوان بوده اند و چند درصد آقایان. این راننده زن می‌گوید: شغل اصلی من پس از اینکه سرپرست خانواده شدم خیاطی بود و از این راه درآمد کسب می کردم و خرج خانواده را تامین می کردم و پس انداز اندکی نیز داشتم. در سال ۸۶ برای خرید تاکسی بانوان ثبت نام کردم. در ابتدا به شکل گذری مسافرکشی می کردم. با وجود اینکه تاکسیرانی از ۱۰ سال پیش تحویل تاکسی بانوان را در اولویت قرار داده است، اما باز در شهر برخی افراد با اکراه سوار ماشین ما می شوند. مریم درباره مشکلات شغلی اش می گوید: با وجود اینکه رانندگی یک شغل مردانه است، اما فعالیت در این عرصه چندان سخت نیست و به نسبت دیگر مشاغل از درآمد مناسبی برخوردار است. او درباره شغلش می‌گوید: از ساعت پنج و نیم صبح برای سرویس مدرسه‌ از خانه خارج می‌شوم و حتی در برخی مواقع تا ۱۲ شب هم پشت فرمان هستم. الان که مدارس تعطیل است برخی کارمندان را هر روز از کرج به سمت فاطمی می آورم. مریم می گوید: متاسفانه برخی مردان وقتی که هنگام رانندگی پشت سر یک راننده زن قرار می گیرند با بوق زدن و اعمال بعضی از رفتارهای نادرست باعث ایجاد اختلال در رانندگی می‌شوند.در پاره ای از اوقات نیز بعضی افراد ناآگاه با تمسخر و به‌کارگیری بعضی عبارات زشت، بانوان راننده را مورد خطاب قرار داده و باعث آزار روحی آنها می شوند و در پاره ای موارد نیز موجب تصادف می شوند که در این زمینه افرادی که این‌گونه رفتارهای ناپسند را دارند ضمن تجدید نظر در رفتارهای خود باید واقعیت‌های جامعه را بپذیرند.

تلاش برای اصلاح یک باور

راننده دیگری در خیابان جمهوری درباره شغلش می‌گوید: مهم‌ترین مساله شرایط فرهنگی جامعه ماست، چرا که سال‌هاست این حرفه شغلی مردانه محسوب شده است و حتی بنابر باور فرهنگی این شغل برای مردها چندان مقبولیت ندارد. این در حالی است که امروزه زنان وارد این عرصه اشتغال شده اند، بنابراین نظرات متعدد درباره‌اش بسیاراست. زینب می افزاید: خوشبختانه تصور ناخوشایند نسبت به این شغل بسیار کم شده است، در حالی که سال‌ها قبل که من جزو محدود راننده‌های شهر بودم حتی زنان با تعجب و تردید سوار خودروام می شدند. به گفته او خوشبختانه شیوه خدمات دهی زنان راننده در بهبود نگرش مردم به این شغل مؤثر بوده است. اغلب زنان راننده در آژانس‌ها با پوشش مناسب ظاهر می شوند، بنابراین افراد جامعه احساس امنیت و اعتماد بیشتری دارند و به استفاده از چنین خدماتی تأکید می‌کنند. این زن راننده می گوید: هم اکنون زنان به عنوان راننده سرویس های مدارس از بسیاری از نگرانی های والدین کم کرده اند. آنها با خیال راحت فرزندانشان را به ما می سپارند و در اصل هیچ تفاوتی بین این بچه ها و فرزندان خودمان وجود ندارد. او حضور راننده های زن در آژانس ها را یکی دیگر از اقدام های مناسب می داند و می افزاید: با حضور راننده های زن ریشه بسیاری از آسیب ها و مشکلات تهدید کننده زنان و کودکان از بین می رود. در چند سال اخیر خدمات آژانس‌های بانوان مطلوب بوده است و رفته رفته این شغل جایگاه خود را در بین مردم باز می کند. زینب می‌افزاید: هم اکنون در جامعه ما هیچ کاری عیب نیست، بلکه هدف اشتغال و کسب روزی حلال است. چون در کشور ما مساله اشتغال با چالش های فراوانی همراه است و در این شرایط افراد به ناچار مجبورند از هر کدام از تخصص‌های خود استفاده کنند.

105105

کد خبر: 653031

وب گردی

وب گردی