علت بوی بد دهان چیست؟

یک متخصص بیماری‌های دهان و دندان گفت: بوی بد دهان یک بیماری است که در صورت عدم درمان می‌تواند به آسیب‌های جدی روحی و جسمی منجر شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمدهادی شفق در این باره گفت: بوی بد دهان یا هالیتوز، یک بیماری است که تقریبا در همه جوامع کم و بیش وجود دارد و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی روحی و جسمی شود.

او با بیان اینکه نوع بوی بد دهان و شدت آن با توجه به علل ایجادکننده می‌تواند متفاوت باشد، تاکید کرد: به طور عموم می‌توان بوی بد دهان را با توجه به فاکتورهای تولیدکننده آن به سه قسم تعریف کرد؛ بوی بد دهان با منشا بیماری‌زایی که از شایع‌ترین آن بیماری‌های دهانی مثل عارضه پوسیدگی دندان و بیماری لثه است.

شفق با بیان اینکه بیماری لثه معمولا ناشی از تجمع جرم دندانی است، ادامه داد: بیماری‌هایی نظیر گوش، حلق و بینی، سینوس‌ها، لوزه‌ها و در نهایت بیماری‌های دستگاه گوارش و ریه و بیماری‌های سیستمیک از علل دیگر ابتلا به بوی دهان است.

او افزود: در بیماران مبتلا به دیابت شدید، جهت درمان بوی بد دهان، باید دیابت فرد کنترل شود. گاهی بوی بد دهان با منشا غیربیماری خود را نشان می‌دهد که علت اصلی ایجاد آن عادات غذایی و کشیدن مواد دخانی است.

او ادامه داد: شاید پیش آمده است که صبح هنگام برخاستن از خواب با بوی بد دهان مواجه می‌شویم، در واقع باید گفت که تنفس نامطبوع صبحگاهی به علت کاهش بزاق در موقع خواب و تخمیر موادغذایی توسط میکروب‌ها ایجاد شده که معمولا با خوردن صبحانه رفع می‌شود.

شفق افزود: مصرف بعضی از داروها، داشتن دندان‌های مصنوعی که مدت طولانی از آنها استفاده شده و یا از مواد مرغوب و استاندارد در ساخت آنها استفاده نشده و به خوبی تمیز نمی‌شوند نیز در ایجاد بوی بد دهان موثرند.

این دندانپزشک در بخش دیگری از سخنانش گفت: بوی بد دهان منشا روانی هم دارد که در آن بیمار دچار توهم شده و همیشه فکر می‌کند بوی بد از دهانش خارج می‌شود.

او در خصوص درمان بوی بد دهان گفت: بوی بد دهان با توجه به شدت و علت ایجادکننده آن قابل درمان است، به طوریکه استفاده از آدامس و مواد معطر درمان لحظه‌ای ایجاد می‌کنند و نمی‌توانند در درمان اصلی و ریشه‌ای موثر واقع شوند.

شفق تاکید کرد: در ماه رمضان نیز اغلب افراد از بوی بد دهان خود گلایه دارند بنابراین اگر علت بوی بد دهان در این ماه، شامل موارد یاد شده نباشد، به گرسنگی و خشکی دهان و رعایت نکردن بهداشت مربوط است.

20106

کد خبر: 653033

وب گردی

وب گردی