هشدار درباره افت تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ با انتقاد از افت تدریجی آموزش و پژوهش در دانشگاه ها در دولت های نهم و دهم گفت: متاسفانه در دولت تدبیر و امید هم با انتخاب نامناسب برخی روسای دانشگاه ها، به این مهم دامن زده شد. این درحالی است که افت تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نگران کننده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شفاآنلاین، محمد مهدی قیامت ضمن اعلام این مطلب گفت: هرچند افت تحصیلی در همه رشته ها بخصوص رشته های پزشکی و وابسته بیشتر شده اما شواهد نشان می دهد افت تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بسیار چشمگیر و نگران کننده تر است.

دکتر قیامت با بیان اینکه ملاک انتخاب روسای دانشگاه ها برای ارتقای همه جانبه در تمام دنیا مشخص است، خاطرنشان کرد: یک رئیس دانشگاه باید خود علمی ترین و از نظر کاری برجسته باشد، قدرت بیان خوبی داشته و با شرایط جامعه سازگار باشد اما روسای فعلی دانشگاه ها که برخی نیز رابطه ای گزیده شده اند، فاقد چنین ویژگی هایی هستند.

او ادامه داد: متاسفانه برخی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی به زحمت فارغ التحصیل شده اند و مشخص نیست ملاک و محک انتخاب آن ها برای ریاست دانشگاه چه بوده است!

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به علل ایجاد افت تحصیلی گفت: اعمال نظرهای سلیقه ای رئیس فعلی این دانشگاه و برخی برخورد های نامناسب وی با اعضای هیئت علمی از دلایل ضعف علمی این دانشگاه به شمار می رود . در حقیقت مسئله آموزش در این دانشگاه اهمیت خود را از دست داده و پرداختن به حواشی اولویت یافته است.

دکتر قیامت با اشاره به رنکینگ ها به عنوان شاخص علمی دانشجویان این دانشگاه افزود: بررسی رنکینگ ها گواه این ادعا است . از این رو می خواهم بدانم که شاخص انتخاب ریاست دانشگاه شهید بهشتی ازسوی وزیر بهداشت چه بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران با گلایه از وزیر بهداشت گفت: امیدوارم پاسخ مناسبی دراین باره به دلسوزان جامعه پزشکی و نظام سلامت وبه خصوص جامعه دانشگاهی کشورارایه شود.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با گلایه از اینکه انتخاب بدون معیار باعث افت انگیزه اعضای هیات علمی برجسته دانشگاه ها در زمینه آموزشی و پژوهشی می شود، گفت: کما اینکه با نگاه به رنکینگ های سالهای گذشته در تعداد مقالات و رتبه بندی دانشگاه ها می توان این افت شدید را به راحتی مشاهده کرد.

وی ادامه داد: نمونه بارز این افت، دانشگاه شهید بهشتی است که سال های متمادی دارای بورد نفرات اول بود اما در سال های اخیر کمتر این اتفاق افتاده و یا شیوع قبل را ندارد.

دستیاران در هر رشته ای دنبال فراگیری قسمت های درآمد زا هستند

قیامت با بیان اینکه در زمان های قدیم رزیدنت ها و دستیاران با عشق و علاقه خاصی فعالیت می کردند، افزود: در حال حاضر دستیاران نه تنها فاقد هرگونه علاقه ای هستند بلکه در هر رشته ای دنبال فراگیری قسمت های درآمد زا هستند و کل آموزش آن رشته برایشان بی اهمیت است که نشان می دهد پزشکی نیز آلوده به مسائل مالی شده است.

به گفته وی عدم انگیزه و ذکاوت حرفه ای برای به دست آوردن تجربیات لازم در رشته های مختلف جراحی و رشته های وابسته توسط فارغ التحصیلان، موجب افت آموزشی واضح تر و شدید تر شده است.

رئیس سابق انجمن بیهوشی ایران در خصوص آموزش در برخی از دانشگاه ها گفت: برخی دانشگاه ها فاقد مراکز آموزشی و یا دارای مراکز آموزشی کمی هستند و افراد در زمان فارغ التحصیلی خود نه تنها نمی توانند بر بالین بیمار حاضر شوند بلکه مراکزی هم وجود ندارد تا بتوانند آموزش صحیح را در آن ها فراگیرند.

او گفت: فارغ التحصیلان فعلی قابل مقایسه با فارغ التحصیلان دو دهه گذشته نیستند و این نشان دهنده افت آموزش، حداقل در حیطه پزشکی کشور است هرچند که این مهم در پیراپزشکی و رشته های وابسته نیز قابل مشاهده است.

افزایش کمیت نه تنها کیفیت را بهبود نبخشیده بلکه موجب افت بیشتر نیز شده است

قیامت با اشاره به آغاز طرح تحول سلامت در کشور، گفت: افزایش کمیت نه تنها کیفیت را بهبود نبخشیده بلکه موجب افت بیشتر نیز شده است چرا که بیش از آنکه آموزش مورد توجه قرار گیرد، به سرویس های درمانی و خواباندن سرو صدای بیماران مراجعه کننده به مراکز آموزشی توجه شده است.

او گفت: زمانی که آموزش دهنده برای آموزش درست، بالای سر دستیاران نباشد، بدآموزی هم می تواند ایجاد شود که خود معضل بزرگتری در امر درمان است.

انتفاد از افزایش ظرفیت تخصص دستیاری به جای آموزش صحیح

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با انتقاد از اینکه در طرح سلامت برای پاسخگویی به حجم مراجعان به بیمارستان ها، ظرفیت تخصص دستیاری را به جای آموزش صحیح افزایش داده اند، گفت: معتقدم این مهم بدون هیچ نظر کارشناسی خصوصا در رشته هایی چون بیهوشی، جراحی اعصاب و غیره به صورت فله ای و بدون هماهنگی با انجمن یا بورد آن رشته اتفاق افتاده است.

به گفته وی، وزیر بهداشت از ابتدای روی کار آمدن دولت قول داد نظر دو مرجع مذکور را برای هر کار تخصصی جویا شود اما استعلام ها بیشتر از افراد موافق و نه منابعی که از آن ها نامبرده شد، جهت اتخاذ تصمیمات است.

قیامت در خصوص آموزش کارشناسی ارشد بیهوشی گفت: این مهم سرو صدای زیادی را در جامعه بیهوشی کشور ایجاد کرد چرا که این تصمیم بدون کارشناسی و نادیده گرفتن نظر انجمن گرفته شده است در حالی که ارتقای آموزش به مدرک و رفع تکلیف نیست.

وی با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه مسئولین وقتی قول می دهند حداقل به آن عمل کنند، گفت: با مسیری که در پیش است و هزینه هایی که تنها بار آن بر دوش پزشکان و به خصوص گروه پرستاری به علت افزایش حجم کارشان تحمیل می شود، باید در انتظار پایان طرح تحول سلامت بود چرا که باقی تنها نظاره گر بوده و فقط شعار می دهند.

20104

کد خبر: 653089

وب گردی

وب گردی