محمدرضا لطفی بی اعتنا به رانت های دولتی راه خود را رفت

نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران  باعنوان"نگاهبان شعله یا پاسدار خاکستر؟" با رویکرد بازبینی نیم قرن"بحران هویت" اهالی موسیقی ایران در آئینه حضور و غیبت استاد محمد رضا لطفی با حضور محمد جمال سماواتی روزجمعه28 خرداد ساعت19 در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران ، جستجوی بحران موسیقی بر بستر ساختار درونی و عملکرد کار ورزان در دو دهه اخیر سخن گفتن از بحران موسیقی ایرانی، در گفتار و نوشتار کارورزان این موسیقی، به عنصری کلیشه ای و مکرر بدل شده و به تقریب همگان، از تولید کنندگان، مجریان تا مدیران دولتی، دریک همسرائی اونیسون هماهنگ "بحران فراگیرموسیقی" را اعلام می کنند. اغلب کسانی که به واکاوی بحران موسیقی برخاسته اند؛ زمینه ها و دلایل بحران را در بیرون از این موسیقی جستجو می کنند و تاثیر عملکرد کارورزان و هنرمندان این موسیقی را بر پیدایش و اوج گیری بحران نادیده گرفته اند . خرافه «موسیقی زیر فشار، موسیقی دان مظلوم » نیز چون هاله ای ساتر عملکرد تاثیر کاروزران این موسیقی را در بحران آن پنهان کرده است.
سخنران این نشست از انگشت شمار پژوهشگرانی است که در سی سال گذشته با نقد کلیشه های گمراه کننده ای از این دست به عمق ساخت این موسیقی پرداخته و سعی دارد تا بحران را بر بستر درون ساخت این موسیقی و تحلیل رفتار شناسی کار وزران و هنرمندان آن باتوجه به تحولات جامعه در حال گذار بررسی کند و در این گفتارنه فقط به "چگونگی" بحران کنونی موسیقی ایرانی بلکه به "چرائی" موقعیت کنونی نیز می پردازد.
موسیقیدان، مجری وکارورز موسیقی ایرانی به انگیزه های فرهنگی ، مادی و به اقتضای روز، بین دو قطب هویتی سرگردان است اوگاه در نقش پاسدار خاکستر در هیئت حافظ مرده ریگ موسیقائی قرون و اعصار گذشته ظاهر و در مواردی از حمایت های دولتی و مردمی برخوردار می شود و گاه با پشت کردن و حتی انکار میراث موسیقائی "ردیف موسیقی دستگاهی " تنها راه روشن نگه داشتن شعله موسیقی و افروختن مشعلی نو و سپردن آن به نسل آینده با "نوآوری " و بریده از تاریخ وصرف فاصله گرفتن تعریف می کند. در این رهگذار در همه ساخته ها و پرداخته های نسل های گذشته، موادی برای "بازیافت" در معنای Recycling می بیند! سرگردانی بین این دو قطب به ظهور "دوزیستانی " منجر شده است که به تدریج توانائی رنگ عوض کردن و تطبیق با محیط را در خود بالا برده و در بهره گیری از مواهب مالی - اجتماعی این تغییرات، ماهر تر و چیره دست تر می شوند.
در این نشست به استاد محمد رضا لطفی به عنوان یکی ازآخرین افراد ازنسل موسیقی دانان ایرانی پرداخته می شود که بی اعتنا به رانت های دولتی و امتیازات بازار و پسند مردمی ، راه خود رارفت ، مهر خود را بر دوره ای از حیات موسیقائی ایران نقش زد و خویشتن را به نمونه ای از "امکان مستقل زیستن هنرمند" ثابت کرد.

محمد جمال سماواتی، نوازنده تار و سه تار و آهنگ ساز، از اعضای سابق گروه های شیدا و عارف و منتقد موسیقی کنسرت های مختلفی را با هنرمندان داخل و خارج از ایران به اجرا درآورده است. تاکنون با حضور این نوازنده سخنرانی‌های زیادی با موضوع" معرفی موسیقی ایرانی" در مراکز علمی، هنری و فرهنگی کشورهای مختلف انجام شده است.
503502

کد خبر: 653109

وب گردی

وب گردی