500 میلیارد تومان از سرمایه موسسه ثامن الحجج در جیب افراد خاص

اسناد تازه بدست آمده از حسابرسی ثامن الحجج از انحرافات در پرداخت تسهیلات حکایت دارد به طوری که حدود 500 میلیارد تومان از سرمایه این تعاونی به صورت ناحق به افراد خاص پرداخت شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، از نیمه دوم سال گذشته بود که تعاونی اعتبار ثامن الحجج ، به یکی از پرحاشیه ترین ماجراهای شبکه بانکی تبدیل شد و بعد از تجربه فروپاشی موسسه میزان و واگذاری آن به بانک صادرات و در شرایطی که هنوز سپرده گذاران این موسسه گاها بری دستیابی به منافع خود به طور پراکنده دست به تجمع می زدند، سپرده گذاران ثامن الحجج نیز به جمع معترضان پیوستند.

گرچه جریان ثامن الحجج با روندی سریع تر از میزان، ساماندهی و به فاصله کوتاهی تعهدات آن به بانک پارسیان واگذار شد، ولی همچنان برخی اخبار تازه درباره این تعاونی قابل تامل است.

اخیرا سخنگوی دستگاه قضا از اینکه آمارهای اعلامی توسط تعاونی ثامن الحجج در رابطه با تعداد سپرده‌گذاران صحیح نبوده است خبر داده و گفته که با بررسی‌های انجام شده، آمار متفاوتی بدست آمده است. با این اینکه محسنی اژه‌ای، تعداد دقیقی از آنها را اعلام نکرد، اما به این اشاره داشت پیش تر تعاونی تعداد سپرده گذاران را حدود 2.4 میلیون نفر گزارش کرده بود.

همچنین اسناد تازه بدست آمده از حسابرسی ثامن الحجج از انحرافات در پرداخت تسهیلات حکایت دارد به طوری که حدود 500 میلیارد تومان از سرمایه این تعاونی به صورت ناحق به افراد خاص پرداخت شده است. با این حال سخنگوی دستگاه قضا گفته که بازپرس این پرونده افرادی که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند شناسایی و آنها را احضار کرده است.

این در حالی است که در پرونده ثامن الحجج تخلفات گسترده ای همچون فقدان صورت­های مالی حسابرسی شده، نبود سیستم یکپارچه مالی، ضعف در سیستم گزارش­ دهی تعاونی، عدم وحدت رویه در ساختار مالی و حسابداری شعب، وجود مغایرت­های متعدد در حساب­ها و گزارش­های مالی، عدم امکان بازرسی از شعب، نبود ساختار سازمانی مناسب، نبود سیستم داخلی قابل اتکا، عدم امکان تائید داده­ های دریافتی، دیده می شود.

تعیین تکلیف حدود 1.2 میلیون نفری تا هفته آینده

اما در شرایطی از بهمن ماه سال گذشته بانک پارسیان به طور مرحله ای و از مبالغ خرد شروع به تعیین تکلیف سپرده‌گذاران کرد که در آخرین آماری که در دو هفته اخیر پرویزیان- مدیرعامل بانک پارسیان- اعلام کرد، حدود 350 هزار نفر از سپرده گذاران، پول خود را دریافت و حسابشان تسویه شده بود.

با این حال اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه حاکی از خبر تازه و خوشایندی برای سپرده گذاران ثامن الحجج بود به گونه‌ای که وی اعلام کرده است بر اساس تمهیدات انجام شده، تا پایان هفته آینده تکلیف یک میلیون و 150 هزار نفر از سپرده‌گذاران روشن خواهد شد.

در این حالت به نظر می رسد، همانطور که پیش تر پرویزیان خبر داده بود که توافقاتی برای تعیین تکلیف سپرده‌گذاران و به ویژه سپرده‌های کلان انجام و نهایی خواهد شد، با افزایش تعداد به یک میلیون و 150 هزار نفر تا هفته آینده، سپرده‌گذاران کلان نیز می‌توانند نسبت به مشخص شدن وضعیت خود امیدوار باشند.

401/602

کد خبر: 653165

وب گردی

وب گردی