مواد دندانی پودری در بازار قاچاق است

رئیس اداره واردات تجهیزات دندانپزشکی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: آمالگام های پودری موجود در بازار، قاچاق است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دکتر محمدمهدی گلابگیران، با اعلام اینکه «آمالگام» هم وارداتی و هم تولید داخل است، گفت: در حدود ۸ سال است که وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی در خصوص واردات یا تولید آمالگام های پودری نداده و چنانچه در بازار وجود داشته باشد، قاچاق و غیر قانونی است.

او افزود: آمالگام (ماده ای نقره ای رنگ برای پر کردن دندان) است که به صورت پودری و کپسولی وجود دارد که نوع پودری آن مورد تایید نیست.

گلابگیران گفت: نوع پودری آن به علت احتمال ایجاد آلودگی های محیطی و انسانی جیوه استفاده از آن توصیه نمی شود و واردات آن ممنوع است.

او افزود: آمالگام هم وارداتی و هم تولید داخل است و حدود هشت سال است که وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی در خصوص واردات یا تولید آمالگام های پودری نداده و چنانچه در بازار وجودداشته باشد قاچاق و غیر قانونی است.

رئیس اداره واردات تجهیزات دندانپزشکی گفت: طبق کنوانسیون «میناماتا» که مورد تایید مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است تا سال ٢٠٢٠ می بایست تمامی کالاهای سلامت محور که به نوعی در ترکیبات آن از فلز جیوه استفاده شده است حذف و یا به حداقل برسد. لذا بر این اساس، باید دندانپزشکان به سمت جایگزینی کالاهای دیگر مثل کامپوزیت به جای آمالگام باشند و صرفا از آمالگام های کپسولی استفاده کنند.

20106

کد خبر: 653386

وب گردی

وب گردی