ایجاد بیمارستان ویژه برای درمان کودکان معتاد/ 1.2 درصد دانش آموزان معتاد هستند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران اعلام کرد : نرخ شیوع اعتیاد در مدارس کشور 1.2 درصد است و در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده‌ایم.

زهره حاجیان-ایسکانیوز: نشست خبری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با حضور دبیر شوررای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست محمدرضا آذرنیا از شناسایی و درمان دانش آموزان مصرف کننده مواد مخدر خبر داد و گفت: بیمارستان مخصوصی برای درمان دانش آموزان معتاد در نظر گرفته‌ایم و درمان آنها را به صورت متمرکز انجام می‌دهیم.

او با اشاره به راهکارهای مقابله با اعتیاد بین جمعیت دانش‌آموزی گفت: نرخ شیوع اعتیاد در مدارس کشور 1.2 درصد است و در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده‌ایم. هم اکنون در حال شناسایی دانش‌آموزانی هستیم که درگیر مصرف مواد مخدر هستند. تلاش کرده ایم مخفی کاری و پنهان کاری در این قشر را کنار بگذاریم.

آذرنیا افزود: در حال حاضر با نماینده بهزیستی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل داده ایم و روی این دانش آموزان کار می کنیم وتا از سایر دانش آموزان جدا شده و تحت درمان قرار گیرند. همچنین بیمارستان خاصی هم برای درمان این دانش آموزان در نظر گرفته شده است تا بتوان به صورت متمرکز آنها را درمان کرد.

او با شاره به اینکه تهران نهمین استان از نظر نرخ شیوع اعتیاد است افزود: خوشبختانه بیش از 97 درصد مردم جامعه پاک هستند اما آلودگی 3 درصد باقی مانده نگران کننده است. اعتیاد مهمترین زمینه شرارت، سرقت و اعمال منافی عفت اعتیاد و چهارمین عامل مرگ و میر است. بر اساس تحقیقات در سال های اخیر روزانه 10 نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

آذرنیا ادامه داد :ظرفیت درمان معتادان در سال‌های گذشته در سطح استان 400 نفر بود که در حال حاضر به 4000 نفر افزایش یافته است اما در حال حاضر موفق شدیم در دو ماهه اول امسال 3800 نفر را تحت درمان قرار دهیم. از این تعداد 1500 ظرفیت را شهرداری تهران و مابقی از طریق ماده 15 بهزیستی انجام شده است و در سال جاری تلاش می کنیم این ظرفیت را به 6000 نفر برسانیم.

او افزود:سال گذشته 74 هزار و 815 نفر خرده فروش در سطح استان دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند. این میزان در دو ماهه اول سال جاری 15 هزار و 706 نفر است.

آدرنیا گفت: سال گذشته 27 هزار و 700 کیلوگرم مواد مخدر و در دو ماهه اول مسال نیز 7383کیلوگرم مواد مخدر کشف شد.در سال گذشته 9760 معتاد متجاهر و در دو ماهه اول امسال 3827 نفر ساماندهی شدند که از این تعداد 80 نفر زن هستند.

آذرنیا همچنین درباره تغییرات قیمتی مواد مخدر در تهران در سال جاری گفت: امسال قیمت مواد مخدر تغییر زیادی نکرده است.

اعتیاد چهارمین بحران دنیاست

او با اشاره به اینکه مبارزه با مواد مخدر از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین اولویت در حوزه آسیب های اجتماعی اعلام شد گفت: ایشان در طول سال جلساتی با مسئولان تراز اول کشور دارند و به طور مرتب گزارشات را دریافت و وضعیت را رصد می‌کنند.در حالی که 90 درصد مردم اولین دغدغه خود را شیوع اعتیاد می‌دانند، این حساسیت ورود مقام معظم رهبری به موضوع بی‌جهت نیست. مبارزه با مواد مخدر از مصادیق عینی مقابله با تهاجم فرهنگی و گستردگی آن شاید کمتر از جنگ تحمیلی نباشد. اعتیاد چهارمین بحران دنیاست و بعد از نفت، توریسم و اسلحه چهارمین منبع اقتصادی برای گردانندگان این حوزه قلمداد می‌شود و 10 میلیون نفر در این بخش شاغل هستند.

وجود 2 هزار مرکز درمان سرپایی اعتیاد/3 نفر در اثر مصرف تریاک آلوده به سرب جان باختند

دبیر شوررای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر درباره وجود سرب در تریاک گفت: در حدود 2 هزار مرکز درمان سرپایی داریم که تعدادی از آنها از طریق متادون و تعدادی دیگر نیز از طریق شربت تریاک امر درمان را انجام می‌دهند. متاسفانه مسمومیت با تریاک آلوده به سرب اتفاق افتاد و شایعه نبود و سه نفر جان خود را از دست دادند.

او ادامه داد: قرار است از نشر متادون در بازار آزاد جلوگیری و نظارت‌ها نیز سخت تر شود. در همین راستا وزارت بهداشت سامانه‌ای را طراحی کرده است مانیز تلاش می کنیم تا بتوانیم از طریق آن مکانیسم نظارتی را تقویت کنیم. ما گزارشی از نشر متادون از کارخانه‌های تولید کننده نداشته‌ایم و بیشتر اعلام شده بود معتادان به صورت مکرر اقدام به دریافت متادون از مراکز می‌کنند و آن را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

بازتوانی بیش از 2 هزار نفر در مرکز بهاران

آذرنیا درباره آماده سازی خانه‌های بهاران گفت: قرار بود سال گذشته شهرداری تهران 44 مرکز بهاران هر یک با ظرفیت 150 نفر را آماده کند. امروز 22 مرکز بهاران فعال شده و بیش از 2 هزار نفر تحت بازتوانی در این مراکز قرار گرفته اند. مابقی خانه‌های بهاران نیز در حال تجهیز هستند و باید از شهرداری تهران برای این اقدام تقدیر کرد.

او درپایان گفت: زمانی که معتاد متجاهر توسط ستاد جمع آوری می‌شود به مدت یک تا سه ماه تحت درمان قرار می‌گیرد برای ادامه چرخه بهبودی، این معتادان بهبود یافته به مراکز بهاران انتقال پیدا می‌کنند و به مدت شش ماه در آن نگهداری می‌شود. در این مدت امر بازتوانی حرفه آموزی و جامعه پذیری آنها انجام می‌شود البته باید گفت ماندن در مراکز بهاران تمایلی است. اولین پذیرش ما در مراکز بهاران در بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاد و چهار ماه از آن زمان سپری شده است و هنوز بازخوردی از وضعیت این افراد و تاثیر مراکز بهاران نداریم.

20106

کد خبر: 653433

وب گردی

وب گردی