شاعر حکیم و دوراندیش حمید سبزواری

حجت الاسلام علی عسکری*

رفتند یاران چابک سواران

ماندیم تنها ما گلعزاران

با تشییع با شکوه مردم خراسان مرحوم حمید سبزواری شاعر سرشناس و انقلابی کشورمان در زادگاه خود، دیار سربداران آرام گرفت. چهره حماسی و با معنویتی که در پی ارتحال او مقام معظم رهبری با صدور پیام تسلیتی فرمود:

بسمه تعالی


با دریغ و تأسف خبر درگذشت شاعر نامدار معاصر جناب آقای ممتحنی معروف به حمید سبزواری را دریافت کردم. این نام ماندگار و پر افتخار، یادآور تلاش ارزنده هنرمندی سخت کوش و شجاع در پشتیبانی از انقلاب در عرصه شعر و ادب است. حمید سبزواری، صریح و ثابت قدم و موقع شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه اثرگذار شعر روان و جذّّاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومه های بلند و غزلها و قصیده های خوش ساخت و پر مضمون او، ثروت ادبیِ درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. رحمت و رضوان خدا نصیب او باد. مصیبت درگذشت او را به خاندان گرامی و همه دوستداران بویژه همشهریان قدردان سبزواریش تسلیت عرض میکنم.

این شاعر نامدار، هنرمند و نستوه را برای نخستین بار در حزب جمهوری اسلامی و در جلسات فکری مرحوم آیت الله شهید بهشتی در سرچشمه تهران ملاقات کردم و خیلی زود شیفته غزلها و قصیده های شیوا و ماندگارش شدم. او از نخبگان متعهد، مسئولیت شناس و درد آشنای انقلاب اسلامی ایران بود. به امام راحل و آرمانش عشق می ورزید. با دوراندیشی و عقلانیتی که داشت، نگاهش به تحولات مختلف و متنوع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار عالمانه بود. اشعار و سروده های پرمغزش گویای این است که به زیبایی راه را از چاه باز می شناخت و رهرو و مروج خوبی برای انقلاب، ولایت و رهبری بود بطوری که هیچگاه به مثل بعضی ها دچار سطحی نگری و اعوجاج نشد و همچنان که رهبری فرمود: با انقلاب زیست و وفادارانه در کنار انقلاب ماند تا جان به جان آفرین تسلیم کرد. نکته با اهمیت زندگی و شخصیت مرحوم حسین ممتحنی معروف به حمید سبزواری این بود که بنا به اقتضای اندیشه و دلدادگی فلسفی و عرفانی که داشت، آثار بزرگان دینی به ویژه حکیم و فیلسوف حکمت متعالیه مرحوم آیة الحق ملا هادی سبزواری را مورد مطالعه و بازنگری قرار می داد و بازخورد آن را در گفته و عمل به تفسیر می نشست و از منظر همین تفکر و هستی شناسی است که به مثل امام (ره) و دیگر شاگردان نامدارش برخوردار از اندیشه و تفکر صدرایی بود. تعلق روحی زیادی به منظومه ملاهای سبزواری داشت و از این شاهکار حکیم اسرار در راستای معرفت شناسی صدرالمتألهین شیرازی با احساس وصف ناشدنی و خاصی یاد می کرد. او عاشق اشعار این منظومه سرای بزرگ بود که فرموده است:

یا مَن هُوَاختَفی لِفَرطِ نُورِهِ اَلظاهِرِالباطِنُ فی ظُهُورِهِ

حجاب روی تو هم روی تو است در همه حال نهان ز چشم جهانی ز بس که پیدایی

سخنان ، اشعار و همچنین شخصیت او مصداق کلام فیلسوف مشائی حکیم بوعلی سینا است که در باب ریاضت برای رهایی از تشویش، اضطراب و استرس در منازل و مقامات عرفانی کتاب اشارات فرمود: « ثُمّ نَفسُ کَلامِ الواعِظ مِن قائِلٍ زَکّیٍ بَعِبارَةٍ بَلیغَهٍ و نغَمَةٍ رَخیمَةٍ وَسمَتٍ رَشیدٍ - برای اثرگذاری در ساحت شخصیت انسان ، سخن و کلام پندآموز گوینده ای پاک نهاد، با عبارتهای رسا و زمزمه های اثرگذار همراه با هیأتی راهنما یا نه جهت تعالی و رشد، اصلی انکارناپذیر است و کم نیستند کسانی که از این ویژگیهای مهم استاد وارسته بهره جسته اند . شاعران و رهروانی که با تأثیرپذیری از شخصیت و هنر متعهدانه مرحوم حمید در پای تابوت و جنازه پاکش شعر سروده و گریستند.از جمله آنان همسنگر دوران حزب جمهوری اسلامی و حماسه هشت سال دفاع مقدس مشترکمان ،خادم امام رضا علیه السلام آقای حسین شمسایی بود که در شعری زیبا و مانا احساس درمندی ، علاقه و عشق خودشان ابراز داشته و گفته اند:

در کلامش حماسه جاری بود از شعارش شعور ساری بود

پیر روشن ضمیر عرصه عشق ممتحن بود و سبزواری بود

سالها در هوای حضرت عشق می سرود حدیث دولت عشق

تا رسید به آرزویش و دید عاقبت اهتزار رأیت عشق

کلماتش هماره چون دُرّ بود دلش از درد مردمش پر بود

در مصاف ستمگران زمان پاک و آزاده همچنان حُرّ بود

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی*

20101

کد خبر: 653447

وب گردی

وب گردی