تعرفه‌ آب و برق در سال جاری/رتبه نخست ایران در تولید برق

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت: ایران رتبه نخست تولید برق در خاورمیانه را دارد.

به‌ گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو، علیرضا دائمی - معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، امروز (چهارشنبه، ٢٦ خردادماه) در جمع خبرنگاران، کل ظرفیت نصب شده نیروگاههای کشور را ۷۶ هزار و ۴۳۷ مگاوات عنوان کرد و گفت: ایران رتبه ۱۴ دنیا و رتبه اول خاورمیانه را در تولید برق دارد و تعداد طرحهایی که به صورت نیمه‌ تمام در صنعت برق کشور وجود دارد بسیار کم و عمدتا در بخش پستهای فشارقوی است.

وی افزود: در طول دو ماه امسال، ما توانستیم ۳۴۲ مگاوات به واحدهای سیکل ترکیبی اضافه کنیم که تا پایان سال باید براساس برنامه‌ریزیهای صورت گرفته ۳۶۶۴ مگاوات دیگر نیز به این مجموعه اضافه شود.

دائمی با بیان این‌ که دولت برای جبران کمبود اعتبارهای بخش برق ۴۵۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی در اختیار وزارت نیرو قرار داد، تصریح کرد: علاوه بر این، از صندوق توسعه ملی سه میلیارد دلار در حوزه برق اعتبارات تخصیص یافت که بیش از نیمی از تسهیلات استفاده شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با بیان این‌ که تلاش این وزارتخانه این است که در تابستان امسال هیچگونه کمبودی در تولید برق نداشته باشیم، عنوان کرد: میزان مصرف برق صنایع ۳۳ درصد و کشاورزی ۱۶ درصد است، از این رو با ایجاد تدابیری سعی شده که میزان مصرف صنایع و کشاورزی مدیریت شود.

وی در خصوص اقدامهای صورت گرفته در زمینه پیک‌زایی نیز گفت: در سال گذشته وزارت نیرو توانست ۴.۵ درصد میزان هدر رفت شبکه را کاهش دهد و امید است که تا پایان امسال بتوانیم تلفات برق را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.

دائمی در خصوص وضع تعرفه‌ های صنعت آب و برق در امسال، گفت: تاکنون هیچ تغییری در افزایش قیمت آب و برق رخ نداده و برنامه‌ای نیز برای افزایش تعرفه آب و برق طی امسال وجود ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو افزود: این در حالی است که وزارت نیرو معتقد است که تعرفه‌ گذاری باید به گونه‌ای باشد که مشترکان به مدیریت مصرف هدایت شوند.

وی ادامه داد: قانون به دولت اجازه افزایش تعرفه‌ های آب و برق را داده، اما دولت با توجه به ملاحظاتی که دارد تمایلی برای افزایش قیمت در این دو حوزه ندارد.

دائمی در خصوص وضع صادرات برق تصریح کرد: وزارت نیرو معتقد است که ایران می‌تواند به عنوان قطب انرژی در منطقه شناخته شود، به‌ طوری که به اروپا نیز صادرات برق داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان این‌ که اکنون به دلیل نبود امنیت در شمال عراق میزان صادرات به این منطقه کاهش پیدا کرده است، افزود: هم اکنون تبادل برق ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

وی با بیان این‌ که سال گذشته از لحاظ مالی با مشکلات زیادی مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: کاهش قیمت نفت وصول اعتبارات طرحهای عمرانی را با مشکل مواجه کرد تا جایی که کمتر از ۴۰ درصد از طرحهای عمرانی وزارت نیرو تخصیص اعتبار شد.

دائمی گفت: برای امسال ۵۰ میلیارد دلار استفاده از فاینانس خارجی پیش‌بینی شده و ما به‌ دنبال استفاده حداکثری از امکانات فاینانس هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به بودجه سال ۱۳۹۵ و سهم وزارت نیرو گفت: ظرفیت بودجه سال ۱۳۹۵ تفاوت زیادی با قانون بودجه سال گذشته ندارد، اما امتیاز تهاتر بدهی دولت با بخش خصوصی و تعاونیها در این میان دیده شده است.

وی تصریح کرد: کل اعتبارات صنعت آب و برق در بخش دولتی، خصوصی و اوراق مشارکت ۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است که اعتبارات دولتی با نقصان مواجه شده، اما توانسته‌ایم برای آن جایگزین پیدا کنیم.

401/601

کد خبر: 653524

وب گردی

وب گردی