زنگ خطر فقر/کوچه گردان عاشق   بیش از 10 هزار کیسه آذوقه را در میان نیازمندان توزیع می کنند

منکر نمی‌توان شد که فقر در رگ‌های خشکیده برخی مناطق حاشیه‌ای و مرزی در جریان است و مردمانی دارند که یک سفره کوچک برای شان هم حسرت است و هم ندرت! همین هم هست که برخی بلند همتان آستین‌ها را بالا می‌زنند و همت می‌کنند تا حتی اگر شده برای چند شب، این مردمان دغدغه سفره‌های خالی شان را نداشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران پیگیری طرح «کوچه گردان عاشق» و آنچه را که قرار است در این طرح رقم بخورد، گروه زندگی را برآن داشت تا سراغ مسئول اجرایی این طرح را بگیرد و برسد به خانم عسل نعمت الله زاده؛ او مقدمه مفصلی درباره فقر و فقرزدایی را پیش می‌کشد و بعد هم به معضلات و آسیب‌های اجتماعی بسیاری اشاره می‌کند که همگی از فقر نشأت می‌گیرند.
بعد از این مقدمه، به این طرح پرداخت و پیش از هر چیز دیگری از هدف اصلی این طرح برای مان گفت: شب‌های قدر امسال هفدهمین دوره آیین کوچه گردان عاشق برگزار می‌شود.
سال گذشته بیش از 7 هزار کیسه مواد غذایی در سطح کشور توزیع شد و این آمار در سال جاری به بیش از 10 هزار کیسه مواد غذایی رسیده است.

زنگ خطر فقر


سهیلا نوری در این گزارش می نویسد:این فعال اجتماعی و عضو جمعیت امام علی(ع) یادآور شد: در طول سالهای اجرای طرح «کوچه گردان عاشق» در نقاط مختلف ایران، حالا دیگر یقین پیدا کرده ایم که عامل اصلی معضلات هر منطقه، فقر است و در خانواده هایی که با این معضل خانمانسوز دست و پنجه نرم می‌کنند فرزندانی متولد و تربیت می‌شوند که مسیر زندگی آینده شان در امتداد فقر شکل می‌گیرد و همان شرایطی را تجربه می‌کنند که پدر و مادرشان تجربه کرده بودند.
نعمت الله‌زاده با اعتقاد بر اینکه هدف جمعیت از انجام برنامه‌های متنوع بخصوص برنامه کوچه گردان عاشق مداخله در چرخه فقر است، ادامه داد: اگر هر کدام از افراد جامعه به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر، بر چرخه فقر تأثیر بگذارند، موجب ایستادن هر چند موقت این چرخه و یا کند شدن آن می‌شوند که همین مسأله باعث می‌شود از شدت این سیر صعودی کم شود و به تعادل نسبی برسد.
در واقع با اجرای این طرح و فراخوانی که ترتیب داده ایم تا داوطلبان برای شرکت در مراحل مختلف این طرح (از بسته‌بندی کیسه‌های مواد غذایی تا توزیع آنها در میان افراد نیازمند) اعلام آمادگی کنند، قصد داریم به افراد یادآوری کنیم که در هر جایگاه و موقعیتی که قرار دارند، بدون اینکه از ارگان‌های مختلف انتظار همراهی و یاری داشته باشند، خود را مسئول مسائل و معضلات پیرامون شان بدانند و این را به یاد داشته باشند که مسئولیت پذیری در قبال معضل فقر تنها عهده دار شدن حمایت‌های مالی نیست.
هر کسی می‌تواند در خصوص قشر محروم کشور هزینه عاطفی کند. شک نکنیم، احساس امنیتی که این افراد بخصوص کودکان آسیب دیده در قبال مهربانی هموطنان خود دریافت می‌کنند، هیچ گاه با پول قابل معاوضه نیست و تأثیرات شگرفی به جا می گذارد.

پلی میان قصه‌ها و غصه‌ها
امسال سومین مرتبه‌ای است که تمرکز بیشتر آیین کوچه گردان عاشق بر مناطق روستایی و نقاط مرزی و بدون امکانات کشور معطوف است.
عسل نعمت الله‌زاده ضمن بیان این موضوع اضافه کرد: متأسفانه هر سال با رصد مناطق مختلف ایران مناطقی شناسایی می‌شود که حتی از زیرساخت‌های زندگی روستایی و کمترین امکانات متعلق به انسان هایی که در دوران تمدن زندگی می‌کنند بی‌بهره هستند.
کسانی که قوت غالب آنها نان است اما به دلیل خشکسالی منطقه زندگی، دست شان از تهیه آرد هم کوتاه است و با وجود این شرایط سخت، در فقر شدیدی به سر می‌برند که همین موضوع باعث می‌شود آسیب‌ها و معضلات متفاوتی گریبانگیر مردمان این مناطق کشور شود.
یکی دیگر از دست اندرکاران این طرح که البته تأکید می‌کند اسمی از او آورده نشود، به ما می‌گوید: «سکه این طرح دو رو دارد.
در کنار تمام این تلخی ها، قرار بر این است، طرح کوچه گردان عاشق مرام و مسلک پدر یتیمان کوفه را زنده کند و همان طور که آن امام بزرگوار برای عبادت‌های عملی و جمعی در کنار عبادت فردی اهمیت قائل بودند، شرایطی فراهم شود تا آیین‌های عبادی سرزمین مان به آیین‌های کاربردی و اجرایی بدل شوند که خوشبختانه تا حدودی به این خواسته نزدیک شده ایم، چراکه با نزدیک شدن به درد و رنج مردمانی که در حاشیه قرار دارند و حتی از حقوق شهروندی خود اطلاعی ندارند، به نوعی صدای آنها در گوش اجتماع خواهیم شد و امید است این مسیر پر فراز و نشیب روزبه روز هموارتر شود.»
در هرحال، با اجرای چنین طرح هایی دست‌های یاریگر و قلب‌های مهربان، آسمانی از عاطفه می‌شوند تا خورشید مهربانی برهمه به یک اندازه بتابد و شرمساری مانعی برای خیره شدن به چشمان زلال کودکان این سرزمین چهار فصل نباشد.

105105

کد خبر: 653674

وب گردی

وب گردی