اراضی معادن شن و ماسه به قطب گردشگری پایتخت تبدیل می شود

شهردار منطقه18 از اجرای طرح تاکا در اراضی معادن شن و ماسه خبرداد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی سلیمی صبح امروز در نشست خبری خود با اشاره به معضلات معادن شن و ماسه گفت: با همکاری و پیگیری شورای تأمین و مدیریت شهری فعالیت غیرمجاز معادن شن و ماسه متوقف و با مشارکت مالکان طرح تاکا از امروز در اراضی معادن کلید می‌خورد.

او افزود: این اراضی به مرکز توریستی، تفریحی و سیاحتی شهر تهران بدل می‌شود.

شهردار منطقه 18 با بیان اینکه اراضی معادن شن و ماسه 450 هکتار است، گفت: برداشت‌های غیرمجاز از این معادن سبب شده است که شاهد ایجاد گودال 138 متری باشیم و این در حالی است که این گودال تنها 5 متر با رودخانه کن فاصله دارد و ایمنی این رودخانه را دچار خدشه کرده است و به بزرگراه فتح – آزادگان و منطقه مسکونی خلیج نیز ضربه زده است.

سلیمی با بیان اینکه با پیگیری قضایی و جلسات شورای تامین نهایتا توافق مالکان برای واگذاری و عدم بهره‌برداری از این معادن کسب شد، گفت: تمام مراکز غیرمجاز این اراضی تعطیل شده‌اند و طرح تاکا که طرح عمران و آبادانی حاشیه رودخانه کن است، به اجرا در خواهد آمد.

او با اشاره به مشارکت مالکان این معادن ادامه داد: مشارکت مالکان جلب شده است و نیازی به تملک اراضی نیست.

شهردار منطقه 18 با بیان اینکه 3000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه اجرای طرح تاکا است، گفت: تمام هزینه‌ها اعم از طراحی، اجرا، بهره‌برداری و... توسط مالکان انجام شده است و به زودی معادن شن و ماسه تبدیل به قطب گردشگری تهران خواهند شد به گونه‌ای که مراکز توریستی، تفریحی و سیاحتی با مشارکت مالکان در این منطقه ساخته خواهد شد.

سلیمی با اشاره به وضعیت دپو و جداسازی زباله‌ها در منطقه 18 افزود: متاسفانه فضاهای بی‌دفاع شهری در این منطقه زیاد است و شاهد ساخت و ساز و دپوی زباله‌ها و تفکیک آنها در این مناطق هستیم به گونه‌ای که در منطقه تقی‌آباد شاهد ایجاد فضای غیربهداشتی هستیم که با رایزنی‌های انجام شده با سازمان پسماند امیدواریم در آینده نزدیک این معضل زیست‌محیطی مرتفع شود.

او با اشاره به مشکلاتی که بازار آهن برای اهالی منطقه 18 ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه شاهد سد معبر گسترده خودروهای حمل آهن و آهن‌فروش‌ها هستیم، به‌گونه‌ای که تریلی‌ها بار آهن خود را در خیابان و معابر اصلی تخلیه می‌کنند و شاهد آن هستیم که ارتفاع محموله‌های آهن از ارتفاع درختان چندین ساله بیشتر می‌شود و متاسفانه به هشدارهای مأموران سد معبر نیز توجهی نمی‌کنند.

شهردار منطقه 18 با اشاره به بازدید مسوولان قضایی از اقدامات غیرقانونی آهن‌فروش‌ها گفت: اخطارهای لازم از طریق پلیس به این صنف داده شده است و موضوع به استانداری و مقامات قضایی اطلاع داده شده است.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کلیه فعالیت‌های معادن شن و ماسه متوقف شده است، افزود: ایمن‌سازی منطقه در دست اقدام است چراکه هر لحظه احتمال دارد بستر 5 متری رودخانه کن شکسته شود و قطعا فاجعه بزرگی رخ می‌دهد که شهرداری منطقه 18 در حال ایمن‌سازی حریم رودخانه کن است.

او با بیان اینکه ایمن‌سازی منطقه مسکونی خلیج نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: بخشی از ایمن‌سازی گود 138 متری بر عهده مالکان است و قرار نیست بودجه عمومی شهر صرف تخلف مالکان شود و مالکان باید بخشی از طرح ایمن‌سازی را با هزینه‌های خود اجرا کنند.

شهردار منطقه 18 درخصوص جزییات طرح تاکا گفت: معادن شن و ماسه در زمینی به مساحت 450 هکتار بودند و به زودی این زمین‌ها به قطب بزرگ فرهنگی و عمرانی شهربا مجموعه‌ای از هتل‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز تفریحی و تجاری بدل می‌شود.

سلیمی درخصوص وضعیت کارگران این معادن گفت: بخشی از این کارگران به معادن و کارخانه‌های دیگر منتقل شده و بخشی دیگر نیز در طرح توسعه و عمران تاکا به کار گرفته شده‌اند.

او با بیان اینکه اشتغال کارگران این معادن برای شهرداری حائز اهمیت است، افزود: کارگرانی که مایل به فعالیت در شهرداری باشند، در حوزه خدمات شهری و فضای شهر به کار گرفته می‌شوند.

شهردار منطقه 18 در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت نهایی راه‌آهن تهران - تبریز گفت: 4.5 کیلومتر از راه‌آهن تهران – تبریز در منطقه 18 قرار دارد و باید بگویم بخشی از مشکلات مربوط به راه‌آهن تهران – تبریز و بخشی دیگر مربوط به راه‌آهن تهران – اهواز است که بخش عمده آن به زیر زمین منتقل شده است.

سلیمی با اشاره به بلاتکلیفی بستر راه‌آهن تهران – تبریز و تهران – اهواز ادامه داد: جلسات زیادی با مسوولان راه‌آهن برای چاره‌اندیشی این فضای بی‌دفاع برگزار شده است، اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

اوبا بیان اینکه این فضای بی‌دفاع به پاتوق افراد بزهکار بدل شده و نیروی انتظامی مداوم در این منطقه طرح برخورد اجرا می‌کند و مردم نگران هستند،گفت: دو راه پیش روی بهسازی این فضا وجود دارد و یا باید راه‌آهن تهران با توجه به محدودیت‌های عمرانی و بارگذاری طرحی را ارائه کند و یا باید زمینه‌های این خط راه‌آهن را واگذار کند.

شهردار منطقه 18 با بیان اینکه امکان توسعه در زیر زمین وجود ندارد و بر روی زمین نیز بارگذاری محدود است، گفت: اگر راه‌آهن قصد فروش زمین‌هایش را دارد، باید قیمت منطقی ارائه کند.

سلیمی درخصوص بلاتکلیفی بی‌آرتی منطقه 18 گفت: پس از ماه رمضان تکلیف بی‌آرتی منطقه 18 از یافت‌آباد تا منطقه سیمون بولیوار مشخص و امیدواریم اتوبوس‌های شیک به منطقه 18 نیز برسد.

شهردار منطقه 18 در بخش پایانی صحبت‌های خود درخصوص وضعیت اسف‌بار دست‌فروشان و سد معبران در منطقه 18 نیز گفت: دستفروشی پدیده‌ای چند وجهی است که در پی گسترش بیکاری ایجاد شده است اما قطعا شهرداری با اصنافی که اقدام به سد معبر می‌کنند برخورد خواهد کرد.

20103

کد خبر: 654129

وب گردی

وب گردی